Sivu 2/12

Re: sh11

Lähetetty: 20 Syys 2009, 18:19
Kirjoittaja irakas
Mustasudenkorento kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ainoa mikä voi aiheuttaa hieman työtä on tuon kokoisen putkentaivuttaminen ilman vippas konsteja.
Toki jos on "oikea" vetävä putkentaivutin lähellä niin se auttaa kummasti.

Joo, onneksi kansalaisopistolla Vaajakoskella on hyvä putken taivutuslaitteisto, jolla kätevästi voi taivutella 16 - 25 mm putkia ja jolla taivuttelin sh8, sh9 ja sh10:n putket.

Tilasin muuten napamoottorin 20" vanteeseen Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä. Asennan sen sh8:aan.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 21 Syys 2009, 18:50
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:

Olisi kiva kuulla Jorin tai muidenkin mielipide kokonaisrakenteesta. Aion huomenna tai tiistaina ostaa putkimateriaalin ja olen edelleen epävarma, minkä kokoista putkea käyttäisin kaksoisrungossa.

Rakenteessa on kyllä monia hyviä puolia, mutta Jukan esittämät epäilyt jäykkyyden riittävyydestä minäkin jaan. Varsinkin penkin kiinnitykseen käytetyt poikittaisputket, etenkin etummainen, joutuvat todella koville. Tavarahylly kyllä huononee, mutta voisitko kuvitella, että jatkaisit paksumpaa runkoputkea takarenkaalle asti ja tekisit kaksoisrungon liitoksen vasta tähän. Rakenne jäykistyisi, vaikka paino pysyisi samana. Tavarahyllyn joutuisit tekemään kankaasta tai vanerista. Ilmeisesti muutenkin olisi tarpeen suojata tavarat tuolla etupyörältä tulevilta roiskeilta. Toinen asia, mikä pisti silmään, oli vedon siirtyminen taakse. Tuollainen tavarahyllyratkaisu tuntuisi jotenkin luontevammalta, jollei tavaratilan läpi juoksisi ketjuja. Aika monta taittopyörää ja hyvät suojaukset tarvitset ketjuille.
Minäpä kokeilen vielä vähän mallintaa tuota kaksoiskehtorakennetta. Palaan huomenna asiaan.

Jori


Re: sh11

Lähetetty: 21 Syys 2009, 23:02
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Olisi kiva kuulla Jorin tai muidenkin mielipide kokonaisrakenteesta. Aion huomenna tai tiistaina ostaa putkimateriaalin ja olen edelleen epävarma, minkä kokoista putkea käyttäisin kaksoisrungossa.

Rakenteessa on kyllä monia hyviä puolia, mutta Jukan esittämät epäilyt jäykkyyden riittävyydestä minäkin jaan. Varsinkin penkin kiinnitykseen käytetyt poikittaisputket, etenkin etummainen, joutuvat todella koville. Tavarahylly kyllä huononee, mutta voisitko kuvitella, että jatkaisit paksumpaa runkoputkea takarenkaalle asti ja tekisit kaksoisrungon liitoksen vasta tähän. Rakenne jäykistyisi, vaikka paino pysyisi samana. Tavarahyllyn joutuisit tekemään kankaasta tai vanerista. Ilmeisesti muutenkin olisi tarpeen suojata tavarat tuolla etupyörältä tulevilta roiskeilta. Toinen asia, mikä pisti silmään, oli vedon siirtyminen taakse. Tuollainen tavarahyllyratkaisu tuntuisi jotenkin luontevammalta, jollei tavaratilan läpi juoksisi ketjuja. Aika monta taittopyörää ja hyvät suojaukset tarvitset ketjuille.
Minäpä kokeilen vielä vähän mallintaa tuota kaksoiskehtorakennetta. Palaan huomenna asiaan.

Jori

Vaikka ajatus runkoputken viemisestä takarenkaalle asti on hyvä, tuntui ensin, että se romuttaisi jotenkin perusidean. :roll: Täytyy asiaa miettiä.

Tulipa tällainenkin ajatus, ja tein siitä vapaan käden luonnoksen:

Kuva

Tässä taitaa olla turhiakin osia ja saattaa olla aika työläs tehdä.

Jos tosiaan veisi runkoputken takarenkaalle asti ja tekisi sen liitoksen kuten sh9:ssä olisi pitänyt tehdä:

Kuva

Siis ylempi kuva.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 21 Syys 2009, 23:17
Kirjoittaja irakas

Muuten ilman muuta laittaisin sh11:sta etuvetoisen, jos uskoisin, että 20" etupyörällä sillä pärjää kunnolla kaupunkiliikenteessä. Arvelen, että kääntöympyrä on liian suuri ja ketju ottaa kiinni kumiin ja menee helposti liian suurelle rattaalle tai lentää pois päältä. sh8:ssa on kaksi ketjunohjainrullaa vetopuolella (kuten tässä sh11:ssa) eikä ole ollut mitään ongelmia.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 22 Syys 2009, 14:56
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Tulipa tällainenkin ajatus, ja tein siitä vapaan käden luonnoksen:

Kuva

Tässä taitaa olla turhiakin osia ja saattaa olla aika työläs tehdä.

Vaikuttaa äkkiä katsottuna n. 100kertaa (+/-3) paremmalta kuin alkuperäinen suunnitelma. Tuossa on kaikki edellytykset käyttää vaikka sitä 19mm putkea. Tekeminen voisi onnistua niin, että teet ensin paperille 1:1 piirroksen sivuputkista. Taivuttelet putket kuvan mukaisiksi, jokaisen taivutuksen yksitellen. Kun puoliskot ovat valmiit, niin poikkitukia hitsatessa väännellään runkoputkiin toisen suuntaiset taivutukset. Näyttäisi kuvasta että sivusuunnassa ei ole yhtään tiukempaa mutkaa, joten saattaisi mennä ilman taivutus laitettakin.

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 22 Syys 2009, 19:18
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:

Muuten ilman muuta laittaisin sh11:sta etuvetoisen, jos uskoisin, että 20" etupyörällä sillä pärjää kunnolla kaupunkiliikenteessä. Arvelen, että kääntöympyrä on liian suuri ja ketju ottaa kiinni kumiin ja menee helposti liian suurelle rattaalle tai lentää pois päältä. sh8:ssa on kaksi ketjunohjainrullaa vetopuolella (kuten tässä sh11:ssa) eikä ole ollut mitään ongelmia.

Sakari

Hyvin pärjää etuvedolla kaupungissa ja muuallakin, kunhan se on oikein tehty. Jos kuitenkin ajelet mäkisiä sorateitä (kovalla kuormalla, kuten suunnitelmastasi päätellen lienee tarkoitus?), voi pito-ongelmia kyllä tulla.
Viimeisestä luonnoksestasi tulee mieleen Catrike, esim: http://www.catrike.com/expedition.htm
Minunkin ehdotus on että jatkat paksumpaa runkoputkea takahaarukkaan asti.


Re: sh11

Lähetetty: 18 Joulu 2009, 10:45
Kirjoittaja irakas

"AB Vaajakosken nojapyörötehdas OY": n sh11 oli tänään ensimmäisellä koeajolla:

Kuva

Istuin on lainattu sh3:stä (Lulla 1). Kyllä runko hyvin kestää vaikka istuin ei vielä olekaan sellainen, että antaisi lisätukea.

Painoa on tuossa asussa n. 18 kg, josta penkin paino on 2,5 kg. On muuten keveämpi kuin sh13, joka samaisessa asussa painoi liki 20 kg. Molemmissa paino kevenee, kun ohjaustankojen pituuksia voi aika lailla lyhentää. Varulta olen niihin jättänyt sovitusvaraa.

Niin tässä kuin sh13.ssa etupyörä kääntyy periaatteessa riittävästi ennenkuin se ottaa haittaavasti paluuketjuun.

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 18 Joulu 2009, 12:29
Kirjoittaja PW

Kyllähän sinua voi jo tehtailijaksi tituleerata, kaks uutta pyörää koeajossa samalla viikolla :D


Re: sh11

Lähetetty: 18 Joulu 2009, 19:21
Kirjoittaja irakas

Se vielä piti mainita ensimmäisestä koeajosta, että sh11 tuntui ihan onnistuneelta ratkaisulta. Runko selvästi joustaa kuopissa. Kun osa runkoputkien kulmia on tehty taivuttamalla, toimii koko runko jousituksena. sh11:ssa on siis runkojousitus.

Taidankin tehdä istuimen niin, että vain alaosastaan istuimen runko on pykällyttäen kiinni rungossa. Yläpäässä istuin pääsee liukumaan runkoon nähden. Se on sieltä kiinni kumilenkein. Ilmeni, että rungon joustavuus ei haitannut nojakin ajo-ominaisuuksia.

sh11:n takapyörään asennan napamoottorin, jonka olen tilannut Keski-Uudenmaan Elektroniikasta. Tuntuu niillä olevan vaan kovasti toimitusvaikeuksia.

sakari


Re: sh11

Lähetetty: 19 Joulu 2009, 04:23
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Ilmeni, että rungon joustavuus ei haitannut nojakin ajo-ominaisuuksia.

Minkäslaisia nopeuksia koeajolla kokeilit? ja suurellako kuormalla?

Jukka


Re: sh11

Lähetetty: 19 Joulu 2009, 08:12
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Ilmeni, että rungon joustavuus ei haitannut nojakin ajo-ominaisuuksia.

Minkäslaisia nopeuksia koeajolla kokeilit? ja suurellako kuormalla?

Jukka

Kun ei ole vielä jarruja eikä vaihteita, ei uskalla Keski-Suomen mäkisissä maastoissa juuri nopeutta nostaa. Jarruna vain jalka maahan-menetelmä. :mrgreen:

Oma paino 82 kg. Ei muuta kuormaa.

Suht. lyhyillä koeajoilla (pakkastakin liki 20 astetta) kokeilin lähinnä ajoasentoa, käsien ulottuvuutta ohjaustankoon ja etuvedon suhtautumista ohjaukseen. Ehkä kuitenkin on viisasta kiinnittää istuin kunnolla kiinni molemmista päistään. Joustaahan sekin.

sakari


Re: sh11

Lähetetty: 28 Helmi 2010, 18:55
Kirjoittaja irakas

sh11 on nyt tälläisessa asussa odottamassa kesäkelejä:

Kuva

En ole asentanut siihen sähkölaitteita ja akkuja, kun ne ovat sh9:ssä. http://farm5.static.flickr.com/4064/439 ... 5b87_o.jpg

Muutaman koeajon jälkeen tuntuu toimivan hyvin eikä ketju ota ollenkaan kiinni ääriasennoissa etupyörään, mitä kovasti epäilin. :roll:

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 19 Huhti 2010, 19:13
Kirjoittaja irakas

sh11 on nyt tänään avatussa Jyväskylän kansalaisopiston kevätnäyttelyssä Vaajakosken kirjastolla. Näyttely on auki 25.4. saakka.

Sakari


sh11

Lähetetty: 26 Kesä 2010, 22:10
Kirjoittaja irakas

sh11:ssa on tällä hetkellä ala- ja yläohjaus:

Kuva

Matkakertomusosiossa kerroin, että on ollut ongelmia olkapään ja sh11:n ohjauksen kanssa.

Oikaisin tänään etu- ja takapyörät samaan linjaan ja avasin ohjausakselin ja tarkistin laakerit. Kyllä sieltä löytyi kuulien seasta joku rikkoutunut metallirengas, joka saattoi aiheuttaa ohjaukseen epävakautta.

Asensin sh11:een yläohjauksen, mutta en vielä kaiken varalta rälläköinyt haarukan alaohjaussarvia pois. Pitäisiköhän jättää paikalleen Peurunkaan, että voisi muutkin kokeilla ylä- ja alaohjausta samassa pyörässä.

Korjauksien jälkeen tuntui ajaminen selvästi paremmalta.

Yläohjaukseen totutteleminen vaatii aikansa. Saa nähdä joutuuko vannoutunut alaohjauksen kannattaja tarkistamaan kantansa. :roll:

Sakari


Re: sh11

Lähetetty: 27 Kesä 2010, 19:51
Kirjoittaja PW

Onkos siinä ihan vaaksuora ohjaustanko, kun tuosta kuvasta en saa selvää ? Itsekin pähkäilen oikeenlaisen ohjauksen valinnan kanssa. Voisin tietysti kokeilla tuommosta sh-mallista alaohjaustakin :)