Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PerttiA kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:

Häiriintynyt ajatus:
Entäpäs, jos polkupyörän varustaa yksipyöräisellä peräkärryllä, jossa on sähkömoottori sekä akut? :roll:

Vielä häiriintyneempi ajatus...
Pistää kärryyn kaiken muun lisäksi pienen bensagenun lataamaan akkuja, niin alkaa toimintasädekin olemaan kohdallaan.

Laki kun ei kiellä akkujen lataamista käytön aikana :mrgreen:

Hehee. Alkaa olla jo aika ekoteko ja HPV parhaasta päästä tommoinen polttomoottori-sähköavusteinen pyörä.
Mutta hei - olisko toi siis trendikäs hybridi :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti:

- olisko toi siis trendikäs hybridi :)

Tavallinen sähköavusteinenkin on jo hybridi -kinnersähköinen. Tuo bensasäkökinnerpeli olisi ainakin painava ja äänekäs näihin muihin verrattuna. Silti ymmärrän sellaiselle ihan pätevän käyttötarpeen. Pitkä siirtymä suuren tavaramäärän kanssa liian lyhyessä ajassa, vaikkapa Helsingistä Kokkolaan yhdessä vuorokaudessa joukkoliikennelakon aikana.:) Tuollaisella se onnistuisi. Valitettavasti nuo aggrekaattilaitteet ovat liian suuria sekä teholtaan, että painoltaan. Pienin näkemäni tuotti 600W.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Juuri noin! Tietenkin joku oli jo tuon keksinyt..... :roll:

PerttiA kirjoitti:

Vielä häiriintyneempi ajatus...
Pistää kärryyn kaiken muun lisäksi pienen bensagenun lataamaan akkuja, niin alkaa toimintasädekin olemaan kohdallaan.
Laki kun ei kiellä akkujen lataamista käytön aikana :mrgreen:

Jos nyt ihan vakavissaan ollaan, niin (olettaen että joskus palkka olisi parempi kuin yliopiston tutkijan) laittaisin tuommoisen:
Kuva
http://www.siliconsolar.com/global-sola ... 16362.html

Kennosto tulisi siis kärryn päälle jokseenkin sopivan muotoiselle kaarelle pingotettuna. Ilman tuota autoa siis. 55 wattia pitäisi lähteä tehoa ja painoa on n. 4kg. Kapine saisi olla koko ajan levitettynä, joten se voisi latailla akkuja jos vain vähänkin on valoa tarjolla.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Entäpäs, jos polkupyörän varustaa yksipyöräisellä peräkärryllä, jossa on sähkömoottori sekä akut? :roll:
Ihan noin muutenkin tuli mieleen ajatus, että tekisi peräkärryn, joka antaisi työntöapua ylämäissä: sähköavusteisuus kun olisi mukava lähinnä pidemmillä matkoilla isommissa ylämäissä. Silloin ei tarvitsisi niin isoja akkujakaan ja arkiajossa pyörä olisi täysin vakio... säästyisi itse ajokki modifioinnilta.

Jollain kinnerivalmistajalla muistelen nähneeni moisen, oli virtaviivaisesti koteloitukkin. Ja sitten on tämäkin olemassa:
Kuva

http://atomiczombie.com/product-cyclebully.htm

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Ei millään pahalla - vaan vaan nämä jutut rupee niin muistuttamaan joitakin lennokkaita juttuja rakkailtaveneilyajoiltani.

Tuulipropelleja ei vielä kukaan sentään ole ehdotelleet.

Painokriittisyyttä pidän pyhänä.

Paino lisää voimantarvetta, lisää lujuudentarvetta, oravanpyörä mahdottomuuksiin on valmis.

Bysmyyr
Viestit: 107
Liittynyt: 03 Heinä 2008, 16:41
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Bysmyyr »

Mutta mitä laki sanoo tommosesta. Tohon sais akkuja aika pitkällekin matkalle.

Ircissä 24/7 online, paikalla aina välillä
#nojakki@ircnet

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Teuvo kirjoitti:

Tuulipropelleja ei vielä kukaan sentään ole ehdotelleet.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kokoontaitettava pikku tuulimylly sivutuulta odottamassa on käynyt mielessä.... en vaan kehdannut edes mainita asiasta. :roll:

Lähinnä itse tuota sähköavusteisuutta on miettinyt oikein pitkillä matkoilla: olisihan se kiva, jos saisi pyörältä työntöapua ylämäissä. Yhden päivän reissulla ei ole niin väliksi, vaikka jalat väsyykin, mutta jos useamman päivän aikoo pyörällä tahkota, niin olisihan tuollainen pikku apulainen matkatavaroiden seassa kiva olemassa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Nebulus kirjoitti:
Teuvo kirjoitti:

Tuulipropelleja ei vielä kukaan sentään ole ehdotelleet.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kokoontaitettava pikku tuulimylly sivutuulta odottamassa on käynyt mielessä.... en vaan kehdannut edes mainita asiasta. :roll:
...

Vaikka tuulimylly kuulostaa ehkä hullulta, niin eikö silti voisi olla näin:

  1. Tuulimylly pyörii nokalla, ottaen energiaa ajoviimasta.
  2. Energia syötetään työntämään pyörää eteenpäin.
  3. Tuulimyllyn takana ilmanvirtaus on hidastunut (1 /3:n?) ja siten ilmanvastus on pienentynyt merkittävästi.
  4. Ajaja pääsee vähemmällä omalla energialla eteenpäin.

Pitäisi ehkä olla kaksi noin 60 cm pitkää propellia , jotta propellin vääntö ei kaataisi pyörää.

No nyt on tätäkin ehdoteltu :)

Tosin tällä hetkellä vielä ko. projektissa on tavallinen tuuletin metallihäkissä ilman moottoria tms. Ideana olisi harhauttaa joku paikallislehden kesäharjoittelija tekemään ihme jutun siitä, kuinka ovelasti ajoviiman voimalla pääsee eteenpäin. Voisi vielä vakuuttaa häntä antamalla kokeilla. Kun usko on riittävä, niin koe antaa uskonmukaisia tuloksia. Täytyisi vaan kylähullun maineeni suojelemiseksi jotenkin pystyä jälkeenpäin osoittamaan, että enhän minä tosissani, leikkiähän tässä ...

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

optimistx kirjoitti:
Nebulus kirjoitti:
Teuvo kirjoitti:

Tuulipropelleja ei vielä kukaan sentään ole ehdotelleet.

Jos nyt ihan rehellisiä ollaan, niin kokoontaitettava pikku tuulimylly sivutuulta odottamassa on käynyt mielessä.... en vaan kehdannut edes mainita asiasta. :roll:
...

Vaikka tuulimylly kuulostaa ehkä hullulta, niin eikö silti voisi olla näin:

  1. Tuulimylly pyörii nokalla, ottaen energiaa ajoviimasta.
  2. Energia syötetään työntämään pyörää eteenpäin.
  3. Tuulimyllyn takana ilmanvirtaus on hidastunut (1 /3:n?) ja siten ilmanvastus on pienentynyt merkittävästi.
  4. Ajaja pääsee vähemmällä omalla energialla eteenpäin.

Mitenkäs muuten on? Kulkeeko tuulimyllystä voimansa saava vene vastatuuleen? Siis jos tuuli pyörittää myllyn potkuria ja potkurin pyörimisliike välitetään vaihteiston kautta vedenalaiselle potkurille? Kun potkuri aiheuttaa ilmanvastusta, mutta ohittaako vesipotkurin pyörimisestä saatava työntö ilmapotkurista aiheutuvan työntövoiman edes millään hyötysuhteella? (ajattelen tässä Costeaun laivan pyöriviä lieriöitä; pelasiko ne vastatuuleen purjehdittaessa?) Mulla ei aivot oikein suostu taipumaan tuohon yhtälöön.

Sitäpaitsi pari metriä halkaisijaltaan oleva tuuliturbiinipari fillarin keulalla olisi paitsi äärimmäisen miehekäs, niin myöskin se tarjoaisi aivan uudenlaisia mahdollisuuksia reagoida hyökkääviin koiriin ja leveästi ajaviin mopopoikiin. :mrgreen:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Nebulus kirjoitti:

Lähinnä itse tuota sähköavusteisuutta on miettinyt oikein pitkillä matkoilla: olisihan se kiva, jos saisi pyörältä työntöapua ylämäissä. Yhden päivän reissulla ei ole niin väliksi, vaikka jalat väsyykin, mutta jos useamman päivän aikoo pyörällä tahkota, niin olisihan tuollainen pikku apulainen matkatavaroiden seassa kiva olemassa.

Pitkille matkoille toimisi kai jos olisi jarrutusenergian varastointi, ja ehkä lisäksi aurinkokennot. Tai ainakin edes napadynamo + hakkuriviritys lataamassa akkua hissukseen jatkuvasti.
Jos energia oteaan mukaan pelkissä akuissa, akut eivät kovin pitkille matkoille riitä. Moottori ja akut tuovat painoa niin paljon, että avustuksen tarve tulee jo pienemmissä ylämäissä.

Itse pitäisin avustusta käyttökelpoisena esim työmatkailussa, kun pitää päästä kohtuullisessa ajassa perille, ja matkakin on kohtuullinen. Mäkisessä maastossa, vastatuulessa ja raskaissa talvikeleissä moottori auttaa pitämään kelvollista keskinopeutta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Sähköavusteisten pyhiinvaelluskohde

Viesti Kirjoittaja jori »

Hikiällä sijaitsee sähköajoneuvoharrastajien, siis myös sähköavusteisten nojapyöräilijöiden, pyhiinvaelluskohde eHalli. Halli on "Sähköautot Nyt" yhdistyksen paja, jossa he rakentavat sähkökonversiota tavallisista Toyota Corolloista ja muista avoimen lähdekoodin periaatteella. http://www.sahkoautot.fi/
Tulin sieltä juuri. Tuntuvat olevan tosissaan liikkeellä ja toiminta oli vakuuttavan näköistä. Alkavat kuulemma tuomaan litiumakkuja Kiinasta vähittäismyyntiinkin. jotta sähköajoneuvoinnostus leviäisi. Pyydeltiin, ja oli kuulemma tarkoituskin, tuoda myös pienempiä sähköavusteisiin polkupyöriin ja sähköskoottereihin sopivia akkuja. Halli sijaitsee Hikiän paloasemaa vastapäätä olevalla teollisuusalueella: Itäkatua "Leipurit" hallin ohi, jonka jälkeen heti vasemmalle ja tien päähän. Väkeä siellä on iltaisin 16.30 jälkeen ja etenkin sunnuntaisin koko päivän. Mikäs sen parempi sunnuntaipyöräilykohde. :)

Jori

Edit:Korjasin vähän ajo-ohjetta

Viimeksi muokannut jori, 25 Kesä 2009, 14:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

penso
Viestit: 46
Liittynyt: 05 Kesä 2007, 12:20
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Sähköavusteisten pyhiinvaelluskohde

Viesti Kirjoittaja penso »

jori kirjoitti:

Hikiällä sijaitsee sähköajoneuvoharrastajien, siis myös sähköavusteisten nojapyöräilijöiden, pyhiinvaelluskohde eHalli. Halli on "Sähköautot Nyt" yhdistyksen paja, jossa he rakentavat sähkökonversiota tavallisista Toyota Corolloista ja muista avoimen lähdekoodin periaatteella. http://www.sahkoautot.fi/
Tulin sieltä juuri. Tuntuvat olevan tosissaan liikkeellä ja toiminta oli vakuuttavan näköistä. Alkavat kuulemma tuomaan litiumakkuja Kiinasta vähittäismyyntiinkin. jotta sähköajoneuvoinnostus leviäisi. Pyydeltiin, ja oli kuulemma tarkoituskin, tuoda myös pienempiä sähköavusteisiin polkupyöriin ja sähköskoottereihin sopivia akkuja. Halli sijaitsee Hikiän paloasemaa vastapäätä olevalla teollisuusalueella: Itäkatua Leipurin ohi ja vasemmalle tien päähän. Väkeä siellä on iltaisin 16.30 jälkeen ja etenkin sunnuntaisin koko päivän. Mikäs sen parempi sunnuntaipyöräilykohde. :)

Jori

Eilen ihastelin myös kyseisen projektin sivustoa. Mielenkiintoista seurata projektin etenemistä. Avoimuus tuossa on kyllä mahtavaa!Toivottavasti homma onnistuu niin että sähköauto-konversio on mahdollisimman monen ulottuvilla kohtuu hintaan (ja samalla edullisempia akkuja nojakkikäyttöön. ;))

Pyöränä Nazca Fuego

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisten pyhiinvaelluskohde

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

jori kirjoitti:

Hikiällä sijaitsee sähköajoneuvoharrastajien, siis myös sähköavusteisten nojapyöräilijöiden, pyhiinvaelluskohde eHalli. Halli on "Sähköautot Nyt" yhdistyksen paja, jossa he rakentavat sähkökonversiota tavallisista Toyota Corolloista ja muista avoimen lähdekoodin periaatteella. http://www.sahkoautot.fi/
Tulin sieltä juuri. Tuntuvat olevan tosissaan liikkeellä ja toiminta oli vakuuttavan näköistä. Alkavat kuulemma tuomaan litiumakkuja Kiinasta vähittäismyyntiinkin. jotta sähköajoneuvoinnostus leviäisi. Pyydeltiin, ja oli kuulemma tarkoituskin, tuoda myös pienempiä sähköavusteisiin polkupyöriin ja sähköskoottereihin sopivia akkuja. Halli sijaitsee Hikiän paloasemaa vastapäätä olevalla teollisuusalueella: Itäkatua "Leipurit" hallin ohi, jonka jälkeen heti vasemmalle ja tien päähän. Väkeä siellä on iltaisin 16.30 jälkeen ja etenkin sunnuntaisin koko päivän. Mikäs sen parempi sunnuntaipyöräilykohde. :)

Jori

Edit:Korjasin vähän ajo-ohjetta

Kyllä tuolla vois käydä, kiitos linkistä!

Minä kun jo näin irtonaisena päivänkierrosta, ei tarvitse kulkea työmatkoja, ei tarvitse ajatella tuottavuutta… Säälin kuin alan harrastelijoita ja kehitystä eteenpäin kovasti yritteleviä. Säälin silleen resursseja. On hyvää tiimiä, hyvää koulutusta, hyvää osaamista, yritystä, näkemystä mutta ilmeisesti ajan ja kenties rahankin puute säälittää, hyvä yritys kulkee niin kovin pienin askelin.

Eihän tuollaiseen autonrumilukseen sähkömoottorin laittaminen ole minkään oikean sortin edistystä, jos on niin, niin yksi eteen ja sama takaisin ja joskus kenties askel pitääkin.

Mielenkiintoinen varmaan joiltakin osin.

Me tällä forumillahan olemme tulleet tutuiksi napamoottoreiden kanssa. Napamoottorit kaikkiin pyöriin ja pyöriä ”mahanalus täyteen” ja liikeradat kaikkiin mahdollisiin kompassilukemiin …
Eikä nopeutta saa / tarvita yli 80 kilometriä tunnissa.
Eikä painoa kuin korkeintaa puolet kujetettavan kuorman painosta.

Ystävällisesti
Teuvo
Turku

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Perusteluiksi nopeuden riittävän kahdeksankymmentä kilometriä/ tunti: Purjelaivoilla on valloitettu koko maailma. Nykyisinkin laivat kulkevat kautta kaikkien merien n. 40 km / h.

Suomellakin on pitkät rannikot ja runsaat sisävedet kulkea.

80 km / h nopeudella kulkuneuvojen onnettomuudet lievenisivät ja ehtii, minulla on vasta 3:lmas auto jolla pääsee yli kahdeksaakymppiä ( esim. rättärilläkin valloitin kaikki pohjoismaat).

Ja me pyöräilijätkin ehditään...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköavusteisuutta porakoneista - RC -taitteiden kautta harj

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Teuvo kirjoitti:

Perusteluiksi nopeuden riittävän kahdeksankymmentä kilometriä/ tunti: Purjelaivoilla on valloitettu koko maailma. Nykyisinkin laivat kulkevat kautta kaikkien merien n. 40 km / h.

Suomellakin on pitkät rannikot ja runsaat sisävedet kulkea.

80 km / h nopeudella kulkuneuvojen onnettomuudet lievenisivät ja ehtii, minulla on vasta 3:lmas auto jolla pääsee yli kahdeksaakymppiä ( esim. rättärilläkin valloitin kaikki pohjoismaat).

Ja me pyöräilijätkin ehditään...

20 kg polkupyörässä 80 kg ihminen tavaroineen kulkee noin 200 watin energialla noin 20 km/h. Siis tarve on noin 1/ 4 hevosvoimaa tai 1/5 kilowattia.

Kuitenkin autokauppiaiden mielestä asiallinen ihminen tarvitsee yli 100 hevosvoimaa, tai 100 kilowattia, jotta hänelle ei hymähdettäisi vähän säälittävänä otuksena.

Onko siinä tolkkua, että yhden ihmisen eteen valjastetaan 150 hevosta hirnumaan hurjannäköisenä kulkueena, ja se on kurja surkimus, jonkä tyytyy puolikkaasen laumaan? Pyöräilijä on niin pahnanpohjimmainen lähes elinkelvoton olio, ettei hänestä kannata edes säälivästi sanaa poikittain tai pitkittäin panna. 1/4 hevosta, mielenvikaista porukkaa, avohoidossa, mutta onneksi eivät taida yleensä kovin väkivaltaiseksi heittäytyä... tai mistä sitä tietää, salaa potkivat toisten kunnon ihmisten hevosia.

Mutta kyllä purjelaivalla Amerikan maalle paperikonetta myymään on aika pessimistinen suunnitelma: epäilen vahvasti, että myyntimahdollisuudet ovat heikohkot.

Vastaa Viestiin