nojapyörä suunnittelussa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nebulus kirjoitti:

2) Oletko ajatellut BMX-pyörän etuhaarukkaa? esim. fi-bmx -foorumilla niitä pitäisi olla hyvin tarjolla: http://forum.fi-bmx.com/viewforum.php?f=5. Jarrut tosin ovat erilaiset, mutta niitäkin on helposti saatavilla.
Myös trial-fillarien etuhaarukoita löytyy 20" renkaalle sekä v- että lyvyjarrukorvakkeilla. Ovat laadukkaita ja tukevia.

Aktiivista käyntiä romiksella niin 20 tuumasiakin alkaa kertymään varastoihin. Asunto-osakeyhtiöiden kevätsiivoukset on nyt työn alla joten romikset ja kierrätyskeskukset vaan tutkinnan alle. Joensuussa 20 tuumainen lastenpyörä/bmx raato on mittakaavassa 2-10 euroo. Mikäli siis kierrätyshaarukka kelpaa.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Höregrö kirjoitti:

3.Kuinka monta vaihdetta nojapyörissänne on? Millaiset välitykset?

Vaihteiden tarve riippuu pitkälti maastosta. Pohjanmaalla tarvitsee kolme vaihdetta: vastatuuli, sivutuuli ja myötätuuli.

Itse tarvitsen vaihteita, tai lähinnä skaalaa niin paljon kuin mahdollista. Paseossa 27 vaihdetta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tavasti kirjoitti:
Höregrö kirjoitti:

3.Kuinka monta vaihdetta nojapyörissänne on? Millaiset välitykset?

Vaihteiden tarve riippuu pitkälti maastosta. Pohjanmaalla tarvitsee kolme vaihdetta: vastatuuli, sivutuuli ja myötätuuli.

Itse tarvitsen vaihteita, tai lähinnä skaalaa niin paljon kuin mahdollista. Paseossa 27 vaihdetta.

Mulla on 7 vaihdetta Azubissa. Hyvin pärjää muuten mutta usein tulee ajeltua isoimmalla. Skaalaa vähän ylöspäin pitäisi saada. Ehkä seuraavaan pyörään. Suurimpia mäkiä varten on pienin vaihde semmoinen XL kokoinen.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pastori kirjoitti:

Aktiivista käyntiä romiksella niin 20 tuumasiakin alkaa kertymään varastoihin. Asunto-osakeyhtiöiden kevätsiivoukset on nyt työn alla joten romikset ja kierrätyskeskukset vaan tutkinnan alle. Joensuussa 20 tuumainen lastenpyörä/bmx raato on mittakaavassa 2-10 euroo. Mikäli siis kierrätyshaarukka kelpaa.

Itteä kyllä tuommoinen lastenpyörän haarukka hirvittäisi, varsinkin lowracer-nojapyöräkäytössä kun etupään keventäminen on jokseenkin mahdotonta. Oikeiden BMX-pyörien (siis ei lapsille tehtyjen) haarukat kestävät hyvinkin pahoja vastapattiin tökkäyksiä, kuten äkillisiin routavaurioihin sukeltamista ja yllättäen viritettyjä kanttikiviä tms. Lisäksi niissä on 1 1/8" kaulaputki, joten ohjauslaakeriksikin on helppo löytää tukeva ja laadukas laakeri sekä runsaasti erilaisia ohjainkannattimia, joista voi sitten viritellä haluamansa lopputuotteen... Eturenkaalla kun etenkin lowracerissa kuitenkin lepää paljon painoa.
Taikka sitten järjestäisin takapihalla pienimuotoisen pahoinpitelytapahtuman sille lastenpyörän haarukalle, ihan vain nähdäkseni että notkahtaako se, jos tällainen 0,1 tonninen apina sillä hieman kanttaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Nebulus kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Aktiivista käyntiä romiksella niin 20 tuumasiakin alkaa kertymään varastoihin. Asunto-osakeyhtiöiden kevätsiivoukset on nyt työn alla joten romikset ja kierrätyskeskukset vaan tutkinnan alle. Joensuussa 20 tuumainen lastenpyörä/bmx raato on mittakaavassa 2-10 euroo. Mikäli siis kierrätyshaarukka kelpaa.

Itteä kyllä tuommoinen lastenpyörän haarukka hirvittäisi, varsinkin lowracer-nojapyöräkäytössä kun etupään keventäminen on jokseenkin mahdotonta. Oikeiden BMX-pyörien (siis ei lapsille tehtyjen) haarukat kestävät hyvinkin pahoja vastapattiin tökkäyksiä, kuten äkillisiin routavaurioihin sukeltamista ja yllättäen viritettyjä kanttikiviä tms. Lisäksi niissä on 1 1/8" kaulaputki, joten ohjauslaakeriksikin on helppo löytää tukeva ja laadukas laakeri sekä runsaasti erilaisia ohjainkannattimia, joista voi sitten viritellä haluamansa lopputuotteen... Eturenkaalla kun etenkin lowracerissa kuitenkin lepää paljon painoa.
Taikka sitten järjestäisin takapihalla pienimuotoisen pahoinpitelytapahtuman sille lastenpyörän haarukalle, ihan vain nähdäkseni että notkahtaako se, jos tällainen 0,1 tonninen apina sillä hieman kanttaa.

Muuten hyvä idea tuo bmx-haarukka, muttakun ne ovat niin tuhottoman painavia!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juu. Mutta otappa kämmeneen jokin lastenpyörä. Paino on sama kuin aikuisten pyörässä - matskut siis lienee yhtä surkeeta kamaa kuin aikuistenkin pyörissä.

Joten prototyyppeihin noi kierrätysosat kelpaa hyvin. Kuten myös totesit - testata kantsii.
Mulla on Azubissa 16 tuumainen etuhaarukka - ja jos pitäis veikata niin kyllä se lastenpyörätehtaasta on kotoisin.

Mutta tieteskin laadukkaat osat on hienoja juttuja joita kohden tässä mennään kun tuli hirvee liksan korotuskin - juujuu - 10v palvelulisä :)

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Low racerissa haarukka tulisi olla kapea, jotta ketjun vienti olisi mahdollisimman suora. BMX- haarukat ovat turhan leveitä tarkoitukseen. Voi olla järkevämpää hankkia oikeanlainen haarukka esim. tuolta: http://www.recumbentparts.com/main.html ... =533429871
Budjettivaihtoehtona ehdotan maantiepyörän haarukan lyhentämistä.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Jarcco kirjoitti:

. Voi olla järkevämpää hankkia oikeanlainen haarukka esim. tuolta: http://www.recumbentparts.com/main.html ... =533429871 Budjettivaihtoehtona ehdotan maantiepyörän haarukan lyhentämistä.

Mulla on optimassa tuommoinen:
http://www.recumbentparts.com/main.html ... orks^^&e=4
On tosi jämäkkä ja ketjut voi viedä vierestäkin ilman enempiä kolinoita (toki haarukkaputkessa on suojakumi paikallaan). Painoakin on vain puolet BMX:n keulasta, 620g.
Mutta jos kuitujen kanssa puuhailu sujuu, niin miksi ei ottaisi vain kruunua, kaulaputkea ja alajalkojen yläpäätä maantiekeulasta ja tekisi aero-profiiliset alaputket niihin hiilikuidusta?

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

visiopetteri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 261
Liittynyt: 02 Marras 2007, 16:02
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja visiopetteri »

Perhana kun saisi taas aikaiseksi... M5:llä on kyllä jo valmiina mallia yksipuoleisesta etuhaarukasta, samaten Burrowsin ratracer:issa on monoblade. Tommonen "haarukka" + 20mm akselilla oleva maastopyörän levyjarrunapa + levyjarru :mrgreen: -sellanen se pitäs olla!

Vauhti! Se SE on, mitä näillä vehkeillä ajetaan takaa! Mukava penkki tulee sitten boonuksena 8)

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Nebulus kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

. Voi olla järkevämpää hankkia oikeanlainen haarukka esim. tuolta: http://www.recumbentparts.com/main.html ... =533429871 Budjettivaihtoehtona ehdotan maantiepyörän haarukan lyhentämistä.

Mulla on optimassa tuommoinen:
http://www.recumbentparts.com/main.html ... orks^^&e=4
On tosi jämäkkä ja ketjut voi viedä vierestäkin ilman enempiä kolinoita (toki haarukkaputkessa on suojakumi paikallaan). Painoakin on vain puolet BMX:n keulasta, 620g.
Mutta jos kuitujen kanssa puuhailu sujuu, niin miksi ei ottaisi vain kruunua, kaulaputkea ja alajalkojen yläpäätä maantiekeulasta ja tekisi aero-profiiliset alaputket niihin hiilikuidusta?

Veit sanat suustani, olin juuri katsomassa tuota epäsymmetristä haarukkaa, muuten olisi aika täydellinen mutta siinä ei ole v-jarrulle kiinnikkeitä, levyjarruvermeet ylittävät jo budjetin. Täytyy miettiä tällaista :
http://www.recumbentparts.com/main.html ... orks^^&e=2

EDIT:
mutta toisaalta http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=29494 :?
ja taas järjellä ajatellen saan molemmat jarrut v-jarruina alle tuon hinnan ja levyhaarukka on kaliimpi :roll: . On se vaikeaa..

Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Tässä hieman skissauskuvaa. Pistääkö jokin silmään pahassa mielessä (tai vaikka hyvässä)?

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No eipä tuossa muuta, mutta mahtuuko ketju vetopuoleltaan menemään eturenkaan yli ja penkin ali taittopyörälle ja siitä edelleen takahaarukan ali pakalle? Sen voisi vaikka piirtää kuvaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

No eipä tuossa muuta, mutta mahtuuko ketju vetopuoleltaan menemään eturenkaan yli ja penkin ali taittopyörälle ja siitä edelleen takahaarukan ali pakalle? Sen voisi vaikka piirtää kuvaan.

Jukka

Eiks tämän mallisissa pyörissä olla välittämättä ketjulinjasta ja jätetään se suosiolla siihen renkaan viereen. Ekan polkaisun jälkeen ollaan jo puolivälissä Nuorgamia ja mutkia ei ole.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: nojapyörä suunnittelussa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Eiks tämän mallisissa pyörissä olla välittämättä ketjulinjasta ja jätetään se suosiolla siihen renkaan viereen.

Toteutuksia näkee sekä että, toki käyttötarkoitus ratkaisee. Takahaarukkaan se olisi kyllä hyvä saada meneen :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin