Sivu 1/1

Nojapyörän erityispiirteet huoltamisen näkökannalta

Lähetetty: 13 Touko 2009, 22:05
Kirjoittaja TMS

Tällaiselle topikille voisi olla tilausta.

Itseäni askarruttaa muutama seikka, ensinnäkin ketjujen voitelu suojaputkellisessa nojassa. Itse on tullut kokeiltua kuivalle ja pölyävälle kelille tarkoitettuja ohuita öljyjä (pedros extra dry ja motorexin joku vastaava), märälle tarkoitettuja pysyvämpiä ja tahmaisia öljyjä (pedros syn lube, motorexin joku vastaava sekä joku bilteman ketjutahma) sekä lisäksi jonkinlaista ketjuvahaakin (pedros ice wax). Kaikissa on omat hyvät puolensa, mutta silti ne ovat ainakin minun mielestä olleet jonkin asteisia kompromisseja. Märän kelin öljyjen suurin ongelma on suojaputkiin kerääntyvä tahma joka merkittävässä määrin haittaa ketjun kulkua, näin ainakin minun kokemukseni mukaan. Kuivan kelin öljyjä on tullut ehkä eniten käytettyä sillä edellä mainittua ongelmaa nillä ei ole, mutta niitä saa olla lisäämässä vähän väliä, varsinkin sateen jälkeen, mutta muutenkin. Ketjuvaha tuntui aluksi hyvältä, mutta märästä sekään ei pidä, ja lisäksi en ollut aivan varma sen voitelukyvystä, vaikka ketju suojaputkessa kulkikin ihan hyvin. Ketju jäin kuivaksi ja meteli nousi heti muutaman desibelin öljyketjuun verrattuna, eli ei sekään kauhean hyvä ollut.

Mitä te käytätte kutjujen voiteluun? Hyviä vinkkejä kaivataan...

Toinen asia on sitten suojaputkien kuluminen, ja se mistä niitä saa lisää. Itsellä ei ole paluupuolella taittopyörää vaan ketjun kulku muutetaan suojaputken avulla. Selvää kulumista on havaittavissa ja olenkin ruvennut miettimään millä sen korvaan sitten kun aika on kypsä.

Muuta ei nyt äkkiseltään tule mieleen.


Re: Nojapyörän erityispiirteet huoltamisen näkökannalta

Lähetetty: 14 Touko 2009, 11:51
Kirjoittaja jviirret
TMS kirjoitti:

Mitä te käytätte kutjujen voiteluun? Hyviä vinkkejä kaivataan...

Mobil Rally formula 1, tai mitä moottoriöljyä nyt tippakannussa sattuu olemaan. Eipä tuota nyt osaa kehua, oikeita ketjuöljyjäkin on, mutta mun mielestä tippakannusta on helpompi öljyä annostella eikä sumu sotke koko pyörää. Lisäksi oon laiska peseen ketjuja, joten nuo "jähmettyvät" öljyt tuskin ehtii imeytyä moskan läpi ennen jähmettymistään eivätkä sitten voitele oikeita paikkoja. Muutaman kuukauden välein työmatka-ajossa pitää öljytä.

Jukka

edit: Tippakannu toimii pakkasellakin, toisin kuin vajaat spray-öljy pullot.