Sivu 1/1

Idiksen pallottelua

Lähetetty: 18 Touko 2009, 23:48
Kirjoittaja Pastori

Juu. Lapsia on päässyt pari tupsahtamaan, ihan toivottuja ovat toki. Mukavia tyyppejä.
Tässä heidän kasvamistaan seuratessa juolahti jo aiemmin mieleen - että tämmöinen konsepti voisi olla kiva.

Rouheasti ajatellen siis näin.
Tandem - jossa vahvempi pyöräilijä polkee edessä FWD välitteisesti ja lapsonen on takan polkien normaaleilla välityksillä taaksepäin oman jaksamisensa puitteissa.
Pienet renkaat - matala pyörä.

Mitäs sanotte?

Ja mikäli tähän pääsee ryhtymään - mimmoinen monotube putken koko olisi riittävä - pyörän päällähän on massaa about 110-120 kiloa.
Vai voisko tuumia ettäa laittaisikin vierekkäin kaksi leikkaukseltaan suorakaiteen muotoista putkea ála KingCycle - video


Re: Idiksen pallottelua

Lähetetty: 19 Touko 2009, 09:37
Kirjoittaja Nebulus

Entäpä jos molemmat polkimet vetävät eturengasta? Plussaa simppelimpi rakenne, kun vain yhdet vaihteet ovat menossa sekaisin. Miinuksena se, että takapolkimet pyörivät samaan aikaan etupolkimien kanssa. Tuossa yksi Hollannissa myynnissä oleva, joka on vieläpä katkaistavissa:

Kuva


Re: Idiksen pallottelua

Lähetetty: 19 Touko 2009, 11:18
Kirjoittaja jviirret

Tuossa pyöräsuunnitelmassa vissiin 26" renkaat? Aika korkea(istumakorkeus 80cm?) kuljettajan yksin paikoillaan pystyssä pidettäväksi. Eikä takapenkiltäkään kovin pieni ihminen ole avuksi.
Pitkän pyörän ominaisuuksia myös laajemmat ohjausliikkeet tasapainon ylläpitämiseksi ja ongelmia aiheuttaa vilkkaampien keskijakajalla olevien teiden ylitykset. Perä on toisella ajoradalla ja keula toisella jos jakajan kohdalle pysähtyy.
Mutta kyllä kai tuomonen kuitenkin käyttökelpoinen on...

Jukka


Re: Idiksen pallottelua

Lähetetty: 19 Touko 2009, 12:19
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Tuossa pyöräsuunnitelmassa vissiin 26" renkaat? Aika korkea(istumakorkeus 80cm?) kuljettajan yksin paikoillaan pystyssä pidettäväksi. Eikä takapenkiltäkään kovin pieni ihminen ole avuksi.
Pitkän pyörän ominaisuuksia myös laajemmat ohjausliikkeet tasapainon ylläpitämiseksi ja ongelmia aiheuttaa vilkkaampien keskijakajalla olevien teiden ylitykset. Perä on toisella ajoradalla ja keula toisella jos jakajan kohdalle pysähtyy.
Mutta kyllä kai tuomonen kuitenkin käyttökelpoinen on...
Jukka

Mulla on jo yksi suurinpiirtein tämänmittainen pyörä. Joten pituus ja ohjausliikkeet on tuttuja - noin arvioilta tästä tulisi kevyempi kuin about 35 kiloinen tavarapyöräni jossa on vanerinen laatikko roudausta varten.Tässä nykyisessä pyörässä on etupyörä 20 tuumaa - lastia on parhaimmillaan ollun pyörän päällä about reilut 150kg.

Ajattelin että niillä mennään - eli 20 tuumaiset tähän tulisi. Tämähän on kesäkäyttöön oleva retkimalli - joten talvista kamppailua ei ole tiedossa.


Re: Idiksen pallottelua

Lähetetty: 19 Touko 2009, 13:52
Kirjoittaja Jarcco

Zoxilla on samanlainen malli kuin suunnitelmassasi, http://www.zoxbikes.com/
Tandem osastolla on muuten mielenkiintoinen riksa. Sellainen matalammalla rungolla ja vetävällä taka-akselilla olisi kooltaan hyvin kompakti tandem.
Oletko miettinyt nojapyörä-peräpyörä yhdistelmän mahdollisuuksia? Olisi ketterämpi ja kenties enemmän käyttöäkin kuin tandemilla. Peräpyörän voi tehdä vaikka Hasen tyyliin, http://www.hasebikes.com/37-0-kindertrailer-trets.html


Re: Idiksen pallottelua

Lähetetty: 19 Touko 2009, 14:38
Kirjoittaja Pastori

Voi perhana. Mä olin jossain vaiheessa miettinyt peräpyörää - mutta jotenkin lipsautin sen mielestä. Ajattelin ettei se nyt varmaan nojiksessa toimi.
Hehee. Kannatti heittää pallo ilmaan.

Tätä voisi ruveta pohtimaan. Senhän ei tarvi olla kolmipyöräinen - pystypyörien peräpyöräthän ovat yksipyöräisiä.
Jos jaksaisi ideoida juuri tuonhenkisesti - että ensi pyörä on peräpyörä - mutta siitä saisi sitten kaksipyöräisen.