Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Moi,
On kovasti tuo nojis hankinnassa. Mutta vanhana pystypyöräilijänä (tosin ihan taviksena) olen kovin skeptinen pienen pyörän mahiksista esimerkiksi ajaa huonon kanttarin yli. Toki paremmissa pyörissä on joustot, ja minun painollani sellainen lienee pakollinen... Mutta miten huonosti se 20" kulkee esim 26" renkaaseen verrattuna? Ja kuinka paljon se iskunvaimentaja sitä kompensoi? Hyvä iskari tietysti tekee vaikka mitä, auttaa paremmassa pidossa töyssyjen yli ja mukavoittaa menoa, mutta ei se hirveän paljoa itse esteenylityskykyä juuri anna.

Pystypyörissäkin olen aina suosinut isoja rengaskokoja, vanhanajan 32" ja nykyään hybridissäkin 28" eikä 26...
Tämän vuoksi en pääse siitä ajatuksesta että pikkupyörä olisi liian pieni. Yritänkin nyt keksiä jotain viritystä jolla saisin paremmat molemmista maailmoista. (Ja USS on silti vaatimuksena...) Yritän kysyä tehtaalta kustomia, jos heillä olisi isommista vaimennetuista pyöristä ajatusta.

PS: miten 2p nojapyörä muuten lukitaan? Ei ole runkokolmiota. Kyllähän sen saa pikaviemistä vastaan lukittua mutta entä turvallisemmin? Renkaan tai ohjausakselin irrottamalla ainakin saa täysin vietyä? Ei sillä, onneksi ainakin kotona saan omien lukkojen taakse, ja työpaikkakin on aidan takana, mutta muuten on huoli.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jonkun kanttikiven ylittämisessä on iso ero pystypyörällä, jossa pyöriä on helppo nostaa yhdessä tai erikseen, ja nojapyörällä, jossa mitään nostoja ei tehdä. Kyllähän jostain kymmensenttisestäkin korokkeesta vielä ajaa 20-tuumaisella, kunhan menee reilusti kävelyvauhtia hitaampaa. Käytännössä en kuitenkaan aja sellaisesta ellei ole pakko. Ei sellaisesta autollakaan kukaan aja, ellei ole pakko.

Tuolla kaupungilla tyypillisesti tasovirhe ajoradan ja kevyen liikenteen väylän välillä on luokkaa 3-4 senttiä, ja sen voi jousitetulla 20-tuumaisella ajaa ihan kuinka kovaa vain. Jousittamattomalla pyörällä ei viitsisi, pystypyörälläkin olen tarkkana tuollaisessa keventämisen kanssa.

Alaspäin tietty täysjoustolla uskaltaa mennä korkeammaltakin. Jostain 20-senttisestä pudotuksesta olen parhaimmillaan nojakilla ajanut, se kyllä vähän täräytti.

Periaatteessa 20-tuumaisen ja 26-tuumaisen ero näissä reunakiven ylikiipeämisasioissa pitäisi mennä suoraan läpimitan suhteessa, eli 26-tuumainen nousee 30% korkeammalta. 26-tuumainen ei edelleenkään ole niin iso, että jotain täyskorkeita kanttikiviä voisi ajaa hidastamatta ylös.

Epätasaisissa olosuhteissa myös riittävän alhainen rengaspaine auttaa. Niinpä renkaan pitää olla tarpeeksi leveä, että siinä voi pitää alhaista rengaspainetta ongelmitta. Isompiläpimittaisen renkaan ei tarvitse olla ihan niin leveä kuin pieniläpimittaisen, että niille saadaan sama suosituspaine.

En näe mitään syytä, miten paino vaikuttaisi jouston tarpeellisuuteen tai tarpeettomuuteen.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja TKorho »

:-) Lähinnä sillä että isoa massaa kohdatessaan osat joutuvat suuremman kuorman alle. Peffa siinä taitaa saada saman suuruisen kiihtyvyyden, mutta esim etuhaarukan akselissa on enemmän voimaa jos 90+kg läski ajaa kuin 60kg sälli samaan kanttariin.

Voi olla että olen vähän ylihysteerinen, koska pääosin työmatkani on keskitasoisella tai hyvällä asfaltilla. Metsäreittiä en todnäk nojakilla ajaisi, ja sekin olisi kohtuullisella kaupungin ylläpitämällä hiekkakävelytiellä. Mutta kyllä esim Tampereen Portin alueen korotukset tuntuvat jättävän hammaspaikkoja sinne, vaikka halpis-etujousitetulla pystärillä siitä vedän. Sama paikka ehkä jopa lisävauhdilla nojakilla pelottaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hupimielessä tein tommoiseen vanhaan maantierunkoon yksivaihteisen pyörän. Renkaat siis 28. Kyllä jumaliste huippaa päästä ajaa niin korkealla. Jostain syystä sillä pitää vielä ajella noita minipätkiä hirveetä kyytiä (jätin sen ison rattaan eteen ja takana kohtuupieni) ja se kiihtyy hullun lailla - kuten kuljettajakin.

Vähemmän kyllä nojakilla pelottaa kuin tuolla. Tämänpäivän renkaat siis 20 tuumaiset.
Kanttikiveen en uskaltaisi kummallakaan.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Omassa 2-pyöräisessäni on edessä joustokeula ja 20" rengas, takana kumipuslavaimennus ja 26" rengas. Ihan mukavasti se menee normaaleista kaupunkiesteistä. Kanttareita enemmän minua pelottavat murskeella olevat työmaapaikat. Kakskymppinen rengas jossa on paineet maantielle kohdallaan ei paljon ohjaa irtosoralla...

Tottahan se on, että espoolaisiin "loivennuksiin" ei uskalla ajaa matkavauhtia. Mutta pienellä hiljentamisella pääsee ihan hyvin eikä selkäkään kärsi. Olen oppinut keventämään nostamalla hartioita tuuman-kaksi penkistä. Se auttaa molempiin päihin samalla tavalla, joustot pääsevät toimimaan jostain syystä paremmin sillä tavalla.

Lukitsemisessa olen käyttänyt ihan vaan aika isoa sankalukkoa. Jos fillaria ei saa mihinkään hyvin rungosta kiinni, laitan sangan läpi hammasrattaasta keskiön molemmin puolin. Silloin pyörää ei voi ajaa eikä oikein siirtääkään kun taaksepäin vieminen lukittaa voimansiirron ekalla metrillä. Yleensä jätän johonkin esim. pyörätelineen päähän tai teräksellä suojattua puistopuuta vasten, jolloin lukitus rungosta onnistuu.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

TKorho kirjoitti:

Yritänkin nyt keksiä jotain viritystä jolla saisin paremmat molemmista maailmoista. (Ja USS on silti vaatimuksena...) Yritän kysyä tehtaalta kustomia, jos heillä olisi isommista vaimennetuista pyöristä ajatusta.

USS ja jousitettu 26" eturengas tuntuu olevan aika harvinainen yhdistelmä. Tietääkseni Azub Max ja Azub Ibex ovat ainoat (eurooppalaiset) nojakit joita tuollaisena kombinaationa saa.

Itsellä on Nazca Paseo, 20" eturengas + jousi. Kyllä sillä reunakivistä yli ajelee, mutta varoa pitää. Ja renkaassa riittävästi painoa ettei kiven reuna pamauta läpi vanteeseen.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

tavasti kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Yritänkin nyt keksiä jotain viritystä jolla saisin paremmat molemmista maailmoista. (Ja USS on silti vaatimuksena...) Yritän kysyä tehtaalta kustomia, jos heillä olisi isommista vaimennetuista pyöristä ajatusta.

USS ja jousitettu 26" eturengas tuntuu olevan aika harvinainen yhdistelmä. Tietääkseni Azub Max ja Azub Ibex ovat ainoat (eurooppalaiset) nojakit joita tuollaisena kombinaationa saa.

Optima Condorin saa alaohjattuna ja USS:na.

Näiden välillä olenkin tässä arponut.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2030
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vaikkei asia itseä kosketakaan, on harmillista ettei täysjousto pitkärunkoisia juuri ole tarjolla. Sellainen olisi juuri passeli silloin kun pituus ei riitä 26/26 swb:lle. Tuossa taitaa olla ainoa täysjousto lwb:
Kuva
http://www.lightfootcycles.com/ranger.htm
Minun ajoreiteillä ei kyllä kanttariongelmaa ole. Keskustassa jäykällä keulalla voi ajaa varovasti matalan kanttarin yli, siitä mistä on tarkoitettukin ajettavaksi. Jos tarvii ylitellä täyskorkeita kanttareita enemmin niin olisiko parempi katsella ihan toisenlaista fillaria? Minä en ainakaan viitsi tahallani pyörääni rikkoa ajamalla täysiä kanttaria päin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ilmeisesti Joensuu onkin pyöräilijäystävällinen kaupunki. Tai sitten mulla on silmää kanttikivien loivennukselle. Jos äkkiseltään tässä muistelee työmatkaa ja mun peruslenkkejä kaupungin läpi - taitaa niissä olla kantteja 0. Sivukaduilla tulee tosin ajeltua ajoväylällä. Ei siellä pyöräteita juuri olekaan.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Teemu Kalvas kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

USS ja jousitettu 26" eturengas tuntuu olevan aika harvinainen yhdistelmä. Tietääkseni Azub Max ja Azub Ibex ovat ainoat (eurooppalaiset) nojakit joita tuollaisena kombinaationa saa.

Optima Condorin saa alaohjattuna ja USS:na.

Tarkoitit varmaan USS + etujousitus? :)

Totta puhut, ja jos oikein osaan hinnastoa lukea, myös Optima Orca olisi saatavilla kyseisellä yhdistelmällä.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Jarcco kirjoitti:

Minun ajoreiteillä ei kyllä kanttariongelmaa ole. Keskustassa jäykällä keulalla voi ajaa varovasti matalan kanttarin yli, siitä mistä on tarkoitettukin ajettavaksi. Jos tarvii ylitellä täyskorkeita kanttareita enemmin niin olisiko parempi katsella ihan toisenlaista fillaria? Minä en ainakaan viitsi tahallani pyörääni rikkoa ajamalla täysiä kanttaria päin...

Ongelma onkin lähtökohtaisesti että näissä pyöräilyn puolittamisohjelman kaupungeissa reunakivet on 20-senttisiä paitsi siinä kohdassa missä ne on madallettu pyörää varten, jossa ne on vain 10-senttisiä. Tämä tosin ei ole ihan järjestelmällistä, paikoitellen on ihan ajettaviakin reittejä. Paikallistuntemus joutuu kyllä koville kun nojakilla ajaa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Muuta Joensuuhun - niin mäkin tein kun rupesi Helsinki ottamaan kupoliin. Tai lähinnä työhommat. Ei kaupungissa niinkään vikaa ole - paitti ne kanttarit :)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Olen kyl ajatellut poismuuttoa, mutta luultavasti en maalle vaan kaupunkiin!

Todennäköisesti en kuitenkaan muuta maasta vuosiin kun on pieni lapsi.

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Tampereella on kyllä - keskustassa - myös niitä 3cm kanttereita (ihan pyörätietä pitkin ajettaessa), mutta syrjemmällä myös sellaisia kanttari - 5cm + 45asteen "plätkäys" asfalttia. Efektiivisesti siinä on 7-10cm korotus, jos ei ehkä ihan 90-asteen terävänä, mutta korkeana kuitenkin.
NIITÄ vastaan mitä tuota isoa etupyörää haenkin. Toisekseen on pyöräteiden asfalteissa niin paljon noita routavaurioita, jotka kans antaa mielenkiintoista efektiä vaikka olisi jousitettu pystypyörä.
Rullaavalla pehmeällä alustalla en ole onneksi paljoa joutunut ajamaan, paitsi hiekka-kävely&pyöräteillä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Esteiden ylittäminen (ajamalla)

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Sekinhän mahdollisuushan on olemassa, että nojapyörä ei olekkaan paras vaihtoehto kaikille ja kaikkiin käyttökohteisiin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin