Ketjuputken taipumasta kokemuksia?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Ketjuputken taipumasta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Olen käyttänyt sähköjohtojen piilottamiseen tarkoitettua tavallista muoviputkea ketjun suojana ja ohjaajana sen suorilla osilla. Nojapyörien kuvista maailmalla näkee, että putkea on taivuteltukin, jolloin säästyy kääntöpyörältä mutkan kohdalla.
Suorilla osilla ketjun liukumisesta täytynee aiheutua hieman kitkaa ja ääntä, mutta sen vaikutus on ollut niin pienentuntuista, että en ole vielä edes yrittänyt mittailla.

Entä jos taivuttaisi putkea esim. luokkaa 10 cm 'kaarenkorkeus' 80 cm matkalla? (kuvittele jousipyssy!). Syntyykö paljon vastusta ja kuluvatko osat nopeasti?

Tarkoitus olisi käyttää taivutusta vain ketjun ketjun löysällä puolella, tiukka puoli on suora.

Jos taivutusratkaisu huono, millaisia halpisratkaisuja kääntöpyöriksi? (olen käyttänyt kirpparien rullaluistimien pyöriä, mutta ehkä olisi vielä sopivampia ratkaisuja: mietin takavaihteista purettuja vaihteiden pikku pyöriä, mutta on niiden rakentelussa oma vaivansa).

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Ketjuputken taipumasta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Oulun viime kesän miitingissä oli M5-nojis, jossa paluupuolen eturenkaan ohitus oli tehty kaarevalla putkella. Täytyy myöntää, että en huomannut mitään eroa rissoilla ohjatulla ketjulla varustettuun voimansiirtoon. Putkena oli toki jotain vähäkitkaista materiaalia, olisiko lie ollut polyasetaalia. Kaarteen kääntösäde oli luokkaa 20-30 cm.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Ketjuputken taipumasta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen kokeillut erilaisia vaihtoehtoja ketjuputkeksi, myös sähköjohtojen suojaputkea. Käy muuten, mutta on äänekkäämpi kuin kuorma-autoissa käytetty öljynpaineputki, jota saa autojen varaosaliikkeistä. Kumpiakin voi lämmittämällä taivuttaa ja paluupuolella ketjun mutkittelu suojaputkella onnistuu hyvin.

Olen kokeillut rullaluistimen pyöriä vetopuolen taittopyöriksi sorvaamalla niihin ketju-uran. Toimii muuten hyvin, mutta rullan pintamateriaali on liian pehmeää. Tehohäviöt ovat huomattavat, ja rulla kuluu nopeasti. Paluupuolella ne toimivat aika hyvin ja ovat äänettömiä.

Hyväksi ovat osoittautuneet polyasetaalista sorvatut rullat:

Kuva

Kuvassa ovat putket öljynpaineputkea.

sh8:aan sain hankittua Tikkakosken lentokonevarikolta lentokoneiden siivekkeiden ohjausvaijereiden taittopyöriä. Vaijeriuraa piti vain sorvata suuremmaksi. Toimivat tosi hyvin ja ovat kevyet.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
pikametri
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 245
Liittynyt: 18 Syys 2008, 22:09
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ketjuputken taipumasta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja pikametri »

Pyörässäni ("HP velotechnik Spirit" http://lowride.info/phpBB3/viewtopic.ph ... t=45#p7208) nuo suojaputket
ovat kestäneet jo lähes 10kkm. Kestoikää pidentää kun putkea silloin tällöin hieman kääntää. Toinen kestoikään vaikuttava tekijä on varmasti ketjun poikkileikkausprofiili. Minulla on ollut SRAM:n ketjut, joissa on viistetyt nurkat, joten ketjun terävät nurkat eivät syö suojaputkea. http://www.dellabikes.com.br/beta/image ... m_pc48.jpg

HP Spirit, Hase Kettwiesel, Hase Pino, Rowing Bike Thys, Pika MBB (omavalmiste), Challenge Hurricane.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Ketjuputken taipumasta kokemuksia?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Kylläpä tämä foorumi on tehokas. Kiitos hyödyllisistä vastauksista. Nyt on taas into päällä tehdä jotain kokeiluja kuten v. 1999, vaikka täytyy myöntää, että melkein 10 v hiljaiselo hieman nolottaa. Mutta kun oli paljon laiskottelurästejäkin hoidettavina, alta pois.
Kysymyksiä on tässä kertynyt roppakaupalla, mutta aloittanen uusia säikeitä. Esim. istuimen kaltevuuskulmasta kai seuraavaksi.

Heitin pois vihreän kokeiluproton lopullisesti, äkämystyneenä en edes osia purkanut talteen. Musta puuproto on tallella kaikenlaisiin ad hoc -kokeiluihin. Eilen West Endissä kuivan puun narinalla ihmisiä kiusatessani sain hyvän mielen, kun pyöräilevästä lapsijoukosta huudahdettiin "Fin cykel!" :)

Yritän tehdä nyt lähiviikkoina täysjousitetusta lastenpyörästä (22 tuuman renkaat) mahdollisimman vähän energiaa kuluttavan, ilman katteita. Kateprojekti on jäissä, kun en ole keksinyt oikotietä onneen katevaihtoehtojen ripeäksi kokeilemiseksi.

http://www.24.fi/optimistx/bikes/

(anteeksi englanti, mutku olen touhunnut usalaisissa ryhmissä ja arvelin olevan helpompaa tehdä asiat vain yhdellä kielellä).

Vastaa Viestiin