Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
PerttiA
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 08:51

Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Delta triken suunnittelu ja prototyyppi menossa, mutta vaikka noita 26" takapyöriä yrittäisi kuinka kiertää, niin suunnittelija ei ole tulokseen tyytyväinen...

Miten porukat on pienellä budjetilla/vanhojen pyörien osia hyödyntämällä, toteuttaneet noita toiselta puolelta tuettuja ratkaisuja?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

PerttiA kirjoitti:

Delta triken suunnittelu ja prototyyppi menossa, mutta vaikka noita 26" takapyöriä yrittäisi kuinka kiertää, niin suunnittelija ei ole tulokseen tyytyväinen...

Miten porukat on pienellä budjetilla/vanhojen pyörien osia hyödyntämällä, toteuttaneet noita toiselta puolelta tuettuja ratkaisuja?

Tuolla tavoin tekisin, jos ei olisi sorvausmahdollisuutta:
http://www.atomiczombie.com/videos/hubf ... flange.htm
20 mm akselilla olevista levarinavoista voisi myös kehitellä jotain. Tuleeko veto vain toiselta puolelta?

PerttiA
Viestit: 7
Liittynyt: 22 Huhti 2009, 08:51

Re: Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja PerttiA »

Jarcco kirjoitti:

Tuolla tavoin tekisin, jos ei olisi sorvausmahdollisuutta:
http://www.atomiczombie.com/videos/hubf ... flange.htm
20 mm akselilla olevista levarinavoista voisi myös kehitellä jotain. Tuleeko veto vain toiselta puolelta?

Ihan hyödyllinen linkki, sorvin puutetta on tullut jo muutaman kerran manattua, vaikka pylväsporakonellakin kappaleen laittaa pyörimään :wink:

Tähän saakka olen takapäätä rakentanut kahden 26" pyörän ympärille, ja ajatuksena oli tuoda veto kummallekin väliakselilta, mutta tuollaisesta olemassa olevasta navasta ei mene läpi kuin 12mm akseli.

Toiseen pyörään (vas) voisi tuoda näkkileipävoimaa, ja toiseen laittaa sisäpuolelle ison rattaan akkuun pakatun ekosähkön kulutusta varten.

Avatar
joe67
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 384
Liittynyt: 13 Maalis 2007, 19:00
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja joe67 »

Jossei sulla tarvi olla niissä vanteissa itessään hammasrattaita niin miten sun pudjettiin sopis esim tuollainen? http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=pyo169 Siitä pyörät.

...ja nyt on iloinen Einari sekun pyörä ei narise...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mä käyn ohimennen paikallisella romiksella. Oli männäviikolla pyörätuoli romukasassa.
Aiemmin olin aatellut että ne kantsisi aina poimia talteen tämänkaltaisia tilanteita varten.

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Re: Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Jarcco kirjoitti:

Tuo kuva 4 lailla kädessä pyörityksen sijaan olen reiästä pultilla kiinittänyt porakoneeseen. Eli porakone pyörittää työstettävää ja kulmahiomakone hioo.

miihkaeli
Viestit: 2
Liittynyt: 24 Touko 2009, 17:21
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Toiselta puolelta kiinnitetty takapyörä

Viesti Kirjoittaja miihkaeli »

Kokeilepa huviksesi vanhusten toimintakeskukset ja hoitokodit läpi. He usein varastoivat vanhusten suihkutuolit ja "taksilta haku -tuolit" talteen.
Itse löysin suihkupyörätuolin kierrätyskeskuksesta, kaikkine renkainensa maksoi viisi euroa.

miihkaeli @ IRCnet

Vastaa Viestiin