Sivu 1/2

Sähköavustusta

Lähetetty: 09 Kesä 2009, 12:54
Kirjoittaja Jarcco

http://www.kuetron.fi/seppa.htm
Apumoottoreita jälkiasennuksena. Myös osia TI- asentajille.


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 09 Kesä 2009, 18:50
Kirjoittaja sauri

Mitenköhän hyvin tuollainen istuisi nojakkiin? Voisi olla mukava apu ylämäkiin.

Pitäisi varmaan kysyä paljon moottori, elektroniikka + akku painaa.


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 09 Kesä 2009, 21:32
Kirjoittaja Jarcco
sauri kirjoitti:

Mitenköhän hyvin tuollainen istuisi nojakkiin? Voisi olla mukava apu ylämäkiin.

Pitäisi varmaan kysyä paljon moottori, elektroniikka + akku painaa.

Sähkönojakkihan on ilmeinen tulevaisuuden menopeli. Olisi kyllä mukava saada välillä helpotusta ylämäkiin, mutta tulisikohan sitä niin laiskaksi että huristelisi kaikki mäet moottorin voimalla?
Akkupaketin saisi varmaan "piilotettua" nojakin runkoon fiksumman näköisesti kuin pystärin.


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 09 Kesä 2009, 23:01
Kirjoittaja optimistx

Sähköpostilla kyselin lisätietoja. Näin tuli mm:

"Sähköistämiseen tarvittavat osat:
1 kpl napamoottori (toimitetaan pinnoitettuna vanteen kanssa valmiina pyöränä) 120€
1 kpl akkupaketti, 120€ (2*12VDC/10Ah)
1 kpl akkulaturi 65€ (24VDC/1A Ylläpitotoiminnolla)
1 kpl moottorin controlleri + poljinanturi magneetteineen, 50€ (PIC-prosessoriohjaus)
1 kpl painonappi/virtalukkopaketti, 35€
1 kpl pakkarilaukku akuille. 45€
1 kpl akun liitosjohtopaketti 10€

Standardiosat:
3m 2*2.5mm2 johtoa
Abikoliittimiä+nippusiteitä"


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 09 Kesä 2009, 23:32
Kirjoittaja Stapani

Yep

Kun laskee osat yhteen aika arvokasta,
verrattuna siihen että esim. Savenmaan
(piilotettu tuonne skootterilinkkiin jostain syystä)
valmis sähköavusteinen perusfillari
hintaan 690,-


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 10 Kesä 2009, 08:29
Kirjoittaja Pastori

Ja jos vertaa firman omaa tuotetta:
"Esimerkiksi kuvan peruspyörä: 525€, täysin valmiina, avaimet käteen. "

Tossahan jää pelkälle pyörälle hintaa alle satasen (asennuspaketti 445).
Kantsii siis ostaa pyörä - vaihtaa sähkövehkeet nojikseen ja myydä pyörä uutena eteenpäin.
Ei tarvi vaihtaa kuin eturengas.

Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä :)


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 10 Kesä 2009, 14:55
Kirjoittaja PerttiA

Laitoin tilaten moottorin, ohjaimen ja laturin. Loput kamat löytyykin ennestään.


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 10 Kesä 2009, 15:10
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:

Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä :)

No eipä tuossa pois jätettävää ole kuin Kontrolleri 50€, ja painonappi-virtalukko, 35€. Ja lisäksi pitäisi jokin kytkin-systeemi olla jolla saa päälle pois.

Jos halvinta haetaan, tämä taitaa viedä voiton: http://akku-bike.de/Produkte1.html


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 10 Kesä 2009, 15:12
Kirjoittaja tavasti
Pastori kirjoitti:

Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä :)

No eipä tuossa pois jätettävää ole kuin Kontrolleri 50€, ja painonappi-virtalukko, 35€. Ja lisäksi pitäisi jokin kytkin-systeemi olla jolla saa päälle pois.
Tietysti akut voi ostaa biltemasta, laturin samoin. Akkujen kuljetuslaukun/kotelon voi askarrella itse.

Jos halvinta haetaan, tämä taitaa viedä voiton: http://akku-bike.de/Produkte1.html


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 10 Kesä 2009, 15:17
Kirjoittaja optimistx
Pastori kirjoitti:

...
Ja Jorille kysymys.
Mitä tuosta paktista nyt oikeesti tarvii jos tekee niinkuin sinä sen omasi. Eli moottori lataa itteensä yli 25km vauhdissa - losahtaa sen alle olevassa nopeudessa päälle avustaen siis miestä mäessä :)

Toimiiko Jorin moottori jarruenergian talteenottajanakin?

Olen vuosia seurannut sivusta taiwanilaista Cyclone -firmaa, mutta eipä näytä Suomessa olevan edustajaa. Onkohan kenelläkään ollut heidän tuotteitaan täällä käytössä? Sivut ovat kovin sekavat, mutta hinnat sentään näkyvissä. Tuo pyörittää ketjuja ja siten sillä voi kiivetä mäkiä paremmin kuin pyörän navassa sijaitsevalla. Cyclone ei kuitenkaan ota talteen jarrutusenergiaa, ja hyötysuhde on käyristä huolimatta minulle epäselvä. (miksi muuten ihmiset vanhetessaan auliisti myöntävät muistinsa huonontuneen, mutta harvoin ymmärryksensä?).

Sykemittarikokeiluissa sain mittarin arvion mukaan noin 43 km pääkaupunkiseudun lenkillä keskimääräiseksi polkimiin siirretyksi tehoksi noin 90 wattia (kesto noin 2h 55 min). Hitaasti ajettu ja paljon valoihin yms pysähtelyä, mutta yllättävän vähän tehoa tarvittiin. Siksi voisi olla kiva liittää aurinkopaneli mukaan (peräkärryyn?) ja ajella kauniina kesäpäivinä pitkin Suomea mukavasti löhöillen ja polkaisten vain silloin kun koivet tarvitsevat liikuntaa. Akun / ultrakondensaattorin lataus ajon aikana auringosta ja alamäestä pitäisi olla. Melkein kaikki pitäisi olla tehtävissä käytetyistä osista kotona eikä saisi maksaa paljoa. Tuntuu, että alamäet kovaa vauhtia ja pysähdykset tuhlaavat merkittävän osan energiasta. Pitäisi ottaa talteen.


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 15 Kesä 2009, 13:58
Kirjoittaja Bysmyyr

Nuo on ihan perus lyijy akkuja? vai

Millä perusteella controllerin voi jättää pois. Mitä mää laskin niin tuolta(taikka jostain muualta) tarttisi ostaa vain controlleri ja moottori.

alkaa kohta olemaan kova hinku laittaa tommonen tohon shokproofiin


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 15 Kesä 2009, 14:29
Kirjoittaja jori

Minun napamoottorini on hiiliharjallinen kestomagneettimoottori. Se lataa tietenkin akkuja, kunhan vauhtia on niin paljon, että moottorin ankkurireaktion jännite ylittää akkujen napajännitteen. Tämä nopeus on kuitenkin, nyt kun laitoin siihen yhden akun lisää 36V, auttamatta liian suuri, eikä sitä pääse mitenkään säätämään, paitsi jos laittaisi kytkimillä mahdollisuuden kytkeä akut rinnan. Jarrutustehot ovat kuitenkin helposti liian suuria, eikä lyijyakku suostu ottamaan sellaisia virtoja itseensä ilman tolkuttoman suurta häviötä. Noita minun akkujani saisi ladata vain 0,8A virralla, mikä ei jarrutustehona ole kyllä paljon mitään. 36 x 0,8 = alle 30 wattia. Akku antaa siis kymmenkertaisen ajomomentin jarrumomenttiinsa nähden. Jarruta sillä sitten hirmuisessa mäessä liikoja nopeuksia pois. => Lyijyakku ei sovellu jarrutusenergian talteenottoon. Litiumrautafosfaattiakku soveltuu siihen jo joten kuten, mutta ei sekään mitenkään täydellisesti. Superkondensaattori toimisi, mutta se vaatii kohtalaisen mutkikkaan tehoelektroniikan moottorin ja konkan väliin.

Jori


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 15 Heinä 2009, 15:49
Kirjoittaja Stapani

Yep

Kävin tänään KMX:n kanssa lenkillä
tuolla Keravan kuetron suunnalla
juttelemassa ja kyselemässä tuosta
niiden kauppaamasta sähköavusta.
Katselivat mun tadpolea ja totesivat että
tuohon ei oikein niiden systeemit taivu,
jos etupyörät ois ollut 20 tuumaiset, toiseen ois voinut sen virittää,
mut mulla ei oo kuin 16 tuumaiset......taakse ei niiden moottori
mahdu levyjarrujen ja pakan sekaan
Koeajoin siellä samalla fillaria, johon oli laitettu tuo sähköavustus.
Aika painava laite kun nuo lisäosat nostavat painoa n. 11 kiloa,
mutta kyllä kiihtyi helposti ja nousi ylämäet iloisesti sähkön kanssa!

Tapani


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 03 Syys 2009, 17:43
Kirjoittaja irakas

Jyväskylän Puu ja Bioenergia 2009 messuilta http://www.jklpaviljonki.fi/puu2009/
saatuja linkkejä:

Pieniä polttokennoja http://www.hydrocell.fi/fi/polttokennot/

Sähköskoottereita tekee http://www.elcat.fi/evt.php

Sähköavusteinen rollaattori http://www.kolumbus.fi/rollar/media/media.htm

Messut, joilla minulla on nojakeilleni oma osasto, jatkuu vielä huomenna. Palaan messukokemuksiin messujen jälkeen.

Sakari


Re: Sähköavustusta

Lähetetty: 13 Syys 2009, 09:19
Kirjoittaja irakas

Erikoinen sähköpyörä:

Sakari