LWB rakentelua

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hei
On tässä tullut katseltua kateellisena muiden nojakkeja ja nyt olen alkanut tehdä omaa että pääsee kokeilemaan sellaista.
Ajatuksena on tehdä LWB yhdistämällä kaksi lastenpyörän runkoa yhteen tai siis tämä on tehty jo.

Kuva

Pyöriksi tulee 24 tuumaiset eli toisen rungon alkuperäiset rattaat. Ohjausta olen ajatellut yläohjaukseksi ja penkki niin alas kuin runko sallii.
Polkimet tulee tuohon etummaiseen keskiöön.
Pyörästä on tarkoitus tulla sellainen cruisailumalli pystyllä ajoasennolla.

Pyörän suunnittelu on aloittamatta :D , mutta tekeminen on jo aloitettu, joten parannusehdotukset ovat tervetulleita!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lieneekö tämä sivusto tuttu. Olet näemmä vähän samalla tiellä menossa. http://www.recycledrecumbent.com/

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Taitaa tulla ennemminkin Crank Forward pyörä:

Kuva

Eipä siinä, mukavempi sekin kuin etunoja-pyörä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Juu kyllä tuo linkki on tullut tutkittua.

Kyllä tuohon olisi tarkoitus tehdä takakeno ajoasento(hartiat taaempana kuin takapuoli), että selkänoja on tarpeellinen. Niin penkiksihän en kelpuuta mitään polkupyörän istuinta niinkuin nuissa crank forward pyörissä. Elikkäs se on minun mielestä silloin nojakki eikä crank forward pyörä. Saa nähdä tuliko tuosta jatkosta liian lyhyt. Huomenna olisi tarkoitus ehtiä laittamaan siihen pyörät että voi kokeilla penkille paikkaa.

Mikä muuten on nojakin ja crank forward pyörän ero? Joissain crank forward malleissahan on selkänoja.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Mikä muuten on nojakin ja crank forward pyörän ero? Joissain crank forward malleissahan on selkänoja.

Ei kai siinä mitään veitsen terävää eroa olekkaan, kuten ei pystärin ja CF:n välilläkään.
Jos polkimet tulee liikaa penkin alle, niin kovin leveää nojakinpenkkiä ei voi tehdä kun jalat ottaa reisistä kiinni siihen polkiessa. Toinen haitta on, että polkiessa et voi polkea "selkänojaa vasten" vaan kohoat penkiltä. CF:ssä tämä estetään tangosta tiukasti kiinni pitämällä. Vai oisko se ero tuossa, nojakilla voi polkea täysillä kädet rentona, CF:ssä voimakkaasti polkiessa pitää ottaa käsillä tukea tangosta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Totta viserrät. Laittelin tuohon renkaat ja sommittelin ohjaustankoa paikoilleen.

Kuva

Tuloksena huomasin että en ollut ottanut huomioon polkimien liikerataa, joten penkistä ei saa sellaista kuin haluaisin. Taidan siirtää keskiötä eteen ja ylös päin, jolloin voin käyttää oikeaa penkkiä. Tuo taas aiheuttaa sen, että eturenkaaksi pitää vaihtaa 20 tuumainen. Nyt molemmat renkaata ovat vielä kokoa 37-540.

Ajelin tuolla vähäsen tuollaisena ja olihan sen ajotuntuma näin perinteiseen pyörään tottuneena aika erilainen, rennompi. Erikoisesti tuo varsin takana(verrattuna ohjaus akseliin) oleva ohjaustanko oli tottumista vaativa.

Toinen ja ehkäpä parempikin vaihtoehto voisi olla tehdä tästä tuollainen crank forward tyyppinen pyörä ja tehdä kokonaan uusi pyörä "kopioimalla" joku jo valmis nojapyörä. Nuo Viirretin jäykkäperäiset ja pienellä eturenkaalla varustetut LWB:t näyttävät kiinnostavilta. Niissä kun ei tarvitse polkea ylöspäin. Ja ovat yksinkertaisia tehdä.

Toisaalta haluttaisi tehdä myös lowracer, koska niissä on niin pieni ilmanvastus. Jätetään tämä vaihtoehto kuitenkin seuraavaan tai sitä seuraaviin pyöräprojekteihin :D .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Tuloksena huomasin että en ollut ottanut huomioon polkimien liikerataa, joten penkistä ei saa sellaista kuin haluaisin. Taidan siirtää keskiötä eteen ja ylös päin, jolloin voin käyttää oikeaa penkkiä. Tuo taas aiheuttaa sen, että eturenkaaksi pitää vaihtaa 20 tuumainen. Nyt molemmat renkaata ovat vielä kokoa 37-540.

Ja sitten keula laskeentuu alemmas, keulakulma muuttuu pystymmäksi ja polkimet laskee, etkä taaskaan voi käyttää nojakin penkkiä. Eli polkimia pitää nostaa aika paljon ja samalla voisi keulakulmaa loiventaa...

jooseha kirjoitti:

Ajelin tuolla vähäsen tuollaisena ja olihan sen ajotuntuma näin perinteiseen pyörään tottuneena aika erilainen, rennompi. Erikoisesti tuo varsin takana(verrattuna ohjaus akseliin) oleva ohjaustanko oli tottumista vaativa.

Joo, aika paljo on ohjauksessa "tilttiä". Erikoiselta tuntuu koska yläkropan paino siirtyy käännettäessä ulkokurviin päin. Liian isoksi tilttiä ei voi päästää, ei enää onnistu ajaminen. Siksi LWB:ssä käytetään loivempia ohjauskulmia ja/tai pystympiä penkkejä.

jooseha kirjoitti:

Nuo Viirretin jäykkäperäiset ja pienellä eturenkaalla varustetut LWB:t näyttävät kiinnostavilta. Niissä kun ei tarvitse polkea ylöspäin. Ja ovat yksinkertaisia tehdä.

Toisaalta haluttaisi tehdä myös lowracer, koska niissä on niin pieni ilmanvastus. Jätetään tämä vaihtoehto kuitenkin seuraavaan tai sitä seuraaviin pyöräprojekteihin :D .

Joo, runko on yksinkertainen ja pystyy pahemmin suunnittelematta tekemäänkin, mutta aika pieni työvaihe tuo rungon tekeminen koko projektissa on, jos siis meinaa ihan valmiiksi asti tehdä. Kaiken muun värkkäämisessä menee sama aika, olipa kyseessä mikä tahansa pyörätyyppi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Ja sitten keula laskeentuu alemmas, keulakulma muuttuu pystymmäksi ja polkimet laskee, etkä taaskaan voi käyttää nojakin penkkiä. Eli polkimia pitää nostaa aika paljon ja samalla voisi keulakulmaa loiventaa...

Otin tuon sentään pohtiessani huomioon eli haarukka pitäisi vaihtaa 28 tuumaisen haarukkaan. Silloin keulan korkeus olisi suurin piirtein sama.

jviirret kirjoitti:

Joo, aika paljo on ohjauksessa "tilttiä". Erikoiselta tuntuu koska yläkropan paino siirtyy käännettäessä ulkokurviin päin. Liian isoksi tilttiä ei voi päästää, ei enää onnistu ajaminen. Siksi LWB:ssä käytetään loivempia ohjauskulmia ja/tai pystympiä penkkejä.

Tuo kuvassa oleva "tiltti" ei kyllä tuntunut vielä mahdottomalta, mutta tuskin sitä tuosta enää kannattaa kasvattaa.

jviirret kirjoitti:

Joo, runko on yksinkertainen ja pystyy pahemmin suunnittelematta tekemäänkin, mutta aika pieni työvaihe tuo rungon tekeminen koko projektissa on, jos siis meinaa ihan valmiiksi asti tehdä. Kaiken muun värkkäämisessä menee sama aika, olipa kyseessä mikä tahansa pyörätyyppi.

Tarkoitushan on ollut koko ajan tehdä semmoinen kokeilu malli, että pääsee nojakkkia kokeilemaan. Sen verran olen kyllä(jo aikaisemminkin) oppinut että ensimmäisistä prototyypeistä ei tule koskaan mieleisiä. Elikkäs tätä ei olekaan tarkoitus viimeistellä kovin hyvin, toki sen verran että kehtaa kylillä näyttää.
Toki se ei haittaisi, jos onnistuisi kerralla.

Pitää kai nöyrtyä suunnittelemaan tuota hieman enneen kuin tekee, ettei kaikki työ mene hukkaan. Niinpä photoshoppasin seuraavanlaisen kuvan:

Kuva

Nyt pitäisi ainakin penkin mallin kelvata :mrgreen: .
Tuo vaatii kyllä eturenkaan pienennyksen ja etuhaarukan vaihtamisen. Edes polvet eivät ottaisi ohjaustankoon kiinni.
Liekkö tuossa vieläkin jonkinlainen perustavaa laatua oleva virhe, jota en ole havainnut?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Nyt pitäisi ainakin penkin mallin kelvata :mrgreen: .
Tuo vaatii kyllä eturenkaan pienennyksen ja etuhaarukan vaihtamisen. Edes polvet eivät ottaisi ohjaustankoon kiinni.
Liekkö tuossa vieläkin jonkinlainen perustavaa laatua oleva virhe, jota en ole havainnut?

Tutun näköinen penkki :D

Epäilen ettei ketjun paluupuoli mahdu tulemaan vakio takahaarukasta noin :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jooseha kirjoitti:

...Elikkäs tätä ei olekaan tarkoitus viimeistellä kovin hyvin, toki sen verran että kehtaa kylillä näyttää.
Toki se ei haittaisi, jos onnistuisi kerralla.
...

Mietityttävä kommentti. Luulen, että syntymäominaisuutena en pysty kokemaan häpeää maalikylillä. Tulen vaan iloiseksi, kun lapset aurinkoisin hymyin kommentoivat 'Kato, hassupyörä!' ja tulevat kyselemään kohteliaina :" Ooksä ihan oikeesti tämän itse tehnyt ?" Ja voittajan ilmein vakuutan heille, että ihan itse, jätevanerista ja romuosista, eiks ookin hieno, kato tässä voi makailla näin kuin sohvalla. "Minäkin haluun tehdä tuommoisen!"

Voihan tuurilla eka protoon syntyä arvaamattoman kiintoisia ominaisuuksia, ja voi käydä jopa niin, että proto kakkonen on huonompi kuin eka.

Rohkeasti kokeilisin sinuna kaikenlaista hulluakin. Jos ei muusta syystä kuin siksi, että aivot saavat voimistelua.
(niin, eikös kaikenlainen voimistelu ole tämän homman juju?)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

optimistx kirjoitti:

Mietityttävä kommentti. Luulen, että syntymäominaisuutena en pysty kokemaan häpeää maalikylillä. Tulen vaan iloiseksi, kun lapset aurinkoisin hymyin kommentoivat 'Kato, hassupyörä!' ja tulevat kyselemään kohteliaina :" Ooksä ihan oikeesti tämän itse tehnyt ?" Ja voittajan ilmein vakuutan heille, että ihan itse, jätevanerista ja romuosista, eiks ookin hieno, kato tässä voi makailla näin kuin sohvalla. "Minäkin haluun tehdä tuommoisen!"

Näkeehän noista kuvistani että maalit on tällä kylällä seinässä!
No itelle ei voi olla tuota syntymäominaisuutta, koska olen kaupungissa syntynyt :P Eipä silti ei sen kovin kaksinen tarvi olla, johan tuota kehtaisi kylillä käyttää. Ajattelin vaan tuossa kommentissani sitä että kyllä se pitäisi ainakin maalilla peittää muutenhan se näyttää kohta vaan ruosteläjältä. Tekee kuinka hienon ja hyvän tahansa niin aina löytyy joitain kateellisia joille se ei kelpaa.

optimistx kirjoitti:

Voihan tuurilla eka protoon syntyä arvaamattoman kiintoisia ominaisuuksia, ja voi käydä jopa niin, että proto kakkonen on huonompi kuin eka.

Aika usein noin onkin.

optimistx kirjoitti:

Rohkeasti kokeilisin sinuna kaikenlaista hulluakin. Jos ei muusta syystä kuin siksi, että aivot saavat voimistelua.
(niin, eikös kaikenlainen voimistelu ole tämän homman juju?)

Voimistelu on akkojen hommaa, mutta hulluus eteenkin kylähulluus sopii miehille!

jviirret kirjoitti:

Epäilen ettei ketjun paluupuoli mahdu tulemaan vakio takahaarukasta noin :roll:

Eipä kyllä mahdukaan. Pitäisi nostaa keskiö yläputkentasolle.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

No teinpä uuden kuvan jossa ketju vielä mahtuvat kulkemaan. Tuo saattaa tehdä pikku renkaallakin tiukkaa.

Kuva

On kuitenkin ruvennut epäilyttämään tuo koko runko.

optimistx kirjoitti:

Rohkeasti kokeilisin sinuna kaikenlaista hulluakin.

Eikös nojapyöräily sellaista olekin. Ainakin se on yleisen tavan vastaista.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nyt on päätetty, että tästä ei tule nojapyörää. Pitää tehdä kokonaan uusi ja "suunnitella" sitä paremmin etukäteen(kopioida malli jostain toimivasta pyörästä).

Tuolla rungon geometrialla ei ole mahdollista tehdä järkevää nojapyörää. Keskiö on niin takana ja alhaalla, että kunnolla nojaava ajoasento tekee pyörästä liian takapainoisen ja ohjaustanko jää liiaksi eteen ilman tankovälitteistä ohjausta.
Ei tuosta kuitenkaan täysin sutta tullut. Se on kuitenkin täysin ajokelpoinen mutta ajoasento on pysty.

Kuva

Tuon pyörän tarina ei kuitenkaan enää kuulu Lowride.infon aihepiiriin.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja optimistx »

On mielestäni tosi positiivista, jos pystyy tarvittaessa olemaan jumittumatta johonkin ideaansa lopuksi elämäänsä. Jos 20 % ideoista :idea: pääsee edes vakavaan mietiskelyyn ja 1 % onnistuu jollekin käytännön asteelle, saa olla tyytyväinen. Edisonilla taisi olla vielä pessimistisemmän luvut. Jos uskaltaa epäonnistua, niin voi joskus jopa onnistuakin. Jos pelkää tehdä virheitä eikä tee mitään, niin eipä tule virheitä, ei.

CRConrad
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: LWB rakentelua

Viesti Kirjoittaja CRConrad »

jooseha kirjoitti:

Nyt on päätetty, että tästä ei tule nojapyörää. Pitää tehdä kokonaan uusi ja "suunnitella" sitä paremmin etukäteen(kopioida malli jostain toimivasta pyörästä).

Voisithan vielä laita polkimet niin korkealle eteen kun olit eräässä kuvassa suunnitellut, jos van jätät siihen takaisempaan alkuperäiseen bottom bracket:iin (hitsit, mitä se nyt olikaan på finska?) eturatasta, jonka kautta ketjun paluupuoli kulkee. Tulisi ketju niinkun kolmio. Siis alkuperäinen eturatas takaisin paikalleen vain, toki ilman polkimia.

--
Christian R. Conrad

Vastaa Viestiin