Entisajan polkimet nojapyörään?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Entisajan polkimet nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

English Mechanic -lehdessä vuodelta 1869 oli kuva vaunuseppä MacCallin rakentamasta polkupyörästä. Siinä on kiintoisa poljinratkaisu, ilman ketjuja.
Jos soveltaisi tätä poljinratkaisua nojapyörään siten, että 'aisat'(?) menisivät (pystypyörän) keskiölle pyörittämään kampia siellä, niin voisi sijoittaa jalkaterät myös etupyörän viereen, tietysti huomioiden kääntymisvarat. Koska aisojen ei tarvitse olla suoria, vaan voivat tehdä vaikka millaisia Z-mutkia ylös-alas-sivulle ilman merkittäviä häviöitä (!), niin tämähän tarjoaisi uusia mahdollisuuksia.
Oma syyni harkita moista ratkaisua on saada koppa matalammaksi. Lasten polkuautoissa muistelen nähneeni samantapaisen periaatteen.
Voidaanko osoittaa laskelmilla, onko tällä MacCallin edestakaisella liikkeellä ja tavanomaisten pyörivien polkimien liikkeellä hyötysuhde-eroja? Toisin sanoen, siirtyykö molemmissa tietystä määrästä lihasenergiaa sama määrä pyörään liike-energiaksi?

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Entisajan polkimet nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mitenkäs tuossa voisi toteuttaa välityssuhteiden muutokset?
Jos välitankojen kiinnityspistettä muuttaa, niin polkimien liikeradat pitenee/lyhenee. Eli ylämäkiin pitää polkea pitkillä hitailla liikkeillä ja nopeasti ajaessa vispataan tiheästi lyhyitä liikkeita? Ei välttämättä kovin tehokasta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Entisajan polkimet nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:

Mitenkäs tuossa voisi toteuttaa välityssuhteiden muutokset?
Jos välitankojen kiinnityspistettä muuttaa, niin polkimien liikeradat pitenee/lyhenee. Eli ylämäkiin pitää polkea pitkillä hitailla liikkeillä ja nopeasti ajaessa vispataan tiheästi lyhyitä liikkeita? Ei välttämättä kovin tehokasta.

Jukka

Takapyörässähän voisi olla rumpuvaihde.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Entisajan polkimet nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Siinä variantissa, jossa tangot (=aisat) kiinnittyvät takaosastaan pystypyörän polkimiin (joita ei siis poisteta nojakissa), voidaan käyttää rumpuvaihteen lisäksi tavanomaisia ketjujen vaihteita, sekä etu- että takavaihteita.
Ahkeralla googlettamisellakaan en ole löytänyt hyötysuhteista juuri mitään lukuja. Ketjujen hyötysuhde parhaimmillaan tosi hienosssa kunnossa täydellisen hyvin öljyttyinä ja puhtaina voivat antaa jopa 97 % hyötysuhteen, mutta likaisina tms vain noin 84 %. Kardaaniakseliin perustuva voimansiirto (joka on ehkä kokemassa renessanssia, Kiinassa kuulemma tehdään semmoista pyörää) polkupyörässä antaa noin 94 % hyötysuhteen melkein kunnosta riippumatta (? näin väitti yksi lähde).
Tankoja käytettäessä tällä tavoin tulee 2 häviöpaikkaa yhden sijaan. Siksikin ratkaisun lisähäviö kiinnostaa.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Entisajan polkimet nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Lieneekö tämä tuttu: http://www.halebikes.com/glider/index.html
Tuossa on voimansiirron häviöt ainakin suuremmat kuin normaalissa ketjuvedossa, mutta kokonaishyötysuhteesta en osaa sanoa, onko edestakainen liike pyörittävää tehokkaampi?
Kuva

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Entisajan polkimet nojapyörään?

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Tälläkin palstalla joku myi poljettavaa pystypyörää. Siinä poljin ja ketjumekanismi näytti jotenkin kömpelöltä.

Tuossa saman ajatuksen "siistitympi" versio.
Kuva
http://www.alenax.com/productsDetailsm. ... nalBicycle

Vastaa Viestiin