Muutama lowracer-kysymys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Höregrö
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 206
Liittynyt: 06 Touko 2009, 14:04
Paikkakunta: Turku

Muutama lowracer-kysymys

Viesti Kirjoittaja Höregrö »

Tässä lowraceriä pikkuhiljaa suunnittelessa ja kohta rakentamaan alkaessa on herännyt pari kysymystä:

  1. Miksei polkimia voisi polkea vastapäivään? Näin takapakalta tuleva ketju menisikin eturattaan alapuolelle ja ketjurullaa ei välttämättä tarvittaisi.
  2. Emäputkesta eteen jatkuva rungon "puomi" voisi olla taivutettu oikealle jolloin ketjulinja myös siirtyisi oikealle ja antaisi tilaa eturenkaalle jyrkemmissä kaarteissa. Onko joku kokeillut tällaista?
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Muutama lowracer-kysymys

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Höregrö kirjoitti:

Tässä lowraceriä pikkuhiljaa suunnittelessa ja kohta rakentamaan alkaessa on herännyt pari kysymystä:

  1. Miksei polkimia voisi polkea vastapäivään? Näin takapakalta tuleva ketju menisikin eturattaan alapuolelle ja ketjurullaa ei välttämättä tarvittaisi.
  2. Emäputkesta eteen jatkuva rungon "puomi" voisi olla taivutettu oikealle jolloin ketjulinja myös siirtyisi oikealle ja antaisi tilaa eturenkaalle jyrkemmissä kaarteissa. Onko joku kokeillut tällaista?

1) Joutuisit opettelemaan tasapainoilun uusiksi, mutta miksipäs ei, ei se mahdotonta ole. Takavaihtaja toki siirtyisi pakan yläpuolelle, jolloin ketjulinja siirtyisi kymmenen senttiä ylöspäin. Saattaisi jo olla liian korkealla, jolloin tarvitsisit joka tapauksessa ohjainrissan.
2) Joutuisit polkemaan etuviistoon oikealle: todennäköisyys selkävaivoihin ja polkemisen tehottomuuteen olisi ilmeinen. Omien kokemusteni perusteella (optima baron) eturenkaan osuminen ketjuun on varsin minimaalinen ongelma normaaleissa ajonopeuksissa. Lowracer on kuitenkin surkea pyörä kaupunkiajossa, joten jyrkkien mutkien kiertoa on hyvin vähän.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Muutama lowracer-kysymys

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei se takavaihtaja siirry mihinkään, vaan etuvaihtaja siirtyy eturattaan alapuolelle. Ketjut menevät keskellä ristiin ja tekevät kahdeksikon.

Kaveri rakensi äskettäin retrodirect pyörän. Se on polkupyörän historian alkuhämäristä vaihteistoratkaisu, jossa takaperin polkemalla takapyörä pyörii eteen päin eri nopeutta kuin etuperin polkien. Laite perustuu kahteen takanavalle asennettuun vapaarattaaseen, jonka yläpuolelta kulkevat molemmat eturattaalta tulevat ketjulinjat, kiertävät omat vapaarattaansa ja yhdistyvät taittopyörän kautta toisiinsa laitteen alla. Valitsemalla vapaarattaille sopivat koot saadaan haluttu välitys. Kaverin pyörässä on vielä normaali etuvaihtaja ja kolme ratasta edessä. Etuvaihdetta voi siirtää tietenkin vain eteen polkemisen yhteydessä.

Olen sillä hiukan koeajellut ja todennut sen oudon tuntuiseksi, mutta täysin toimivaksi, joten uskon, että takaperin polkemisen voisi nojapyörässäkin järjestää toimivaksi. Minä näen pahemman ongelman penkin selkänojan tukivaikutuksessa. Kun polkemisen kovavoimaisin vaihe on alhaalla nousee selkä helposti pitkin selkänojaa ja voi aiheuttaa hytkymistä.

Se vino puomi on paitsi ergonominen -, myös rakenteellinen ongelma. Ketjuvoimat ovat polkupyörän rungon suurimmat voimat. Jos ketjuvoimalle annetaan näin paljon vipuvartta, taipuu runko ja etupuomi sivulle. Jo nykyisissä etupuomeissa on havaittavissa toisinaan oikein häiritsevää oikealle taipumista polkemisen tahdissa. Jos jotain pitäisi siirtää pois keskilinjalta, minä siirtäisin etupyörän. Kyllä sillä ajaa voi vaikka etu- ja takapyörät kulkevatkin eri raidetta. Talvella lumessa se on tietysti raskaampi ajettava.

Jori

Edit: kirotusvhreitä

Viimeksi muokannut jori, 18 Kesä 2009, 15:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Joutilas
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 02 Maalis 2009, 20:07

Re: Muutama lowracer-kysymys

Viesti Kirjoittaja Joutilas »

Höregrö kirjoitti:
  1. Miksei polkimia voisi polkea vastapäivään?

Vasemmalta puolelta katsoen polkimia poljetaankin vastapäivään. :)

Asiaan ja henkilökohtaisen testauksen nopeisiin mutu-mutuarvioihin.

Pikainen testi "käännetyllä" kuntopyörällä vahvisti oletuksen: Ei tuntunut hyvältä. (Vaikka poljin nojisasennossa)

Tuntuu kuin jalat olisivat rakennetut puskemaan yläkautta eteen ja alakautta takaisin. Noinhan me periaatteessa kävelemmekin.
Totuttelu tietysti voisi parantaa tilannetta - tai sitten ei.

Omakohtaisia huomioita:

Normaalissa poljennassa jalka työnnetään "jalkaprässiliikkeellä" yläkautta eteen. Tuosta asennosta jo pelkästään ojennetun jalan paino pyrkii jatkamaan liikettä alaspäin. Loppuvaiheessa pyöritystä pitää taas auttaa, mutta silloin jalan painopiste on jo mukavasti lähempänä ja kulmat muutenkin kivasti kohottamaan poljin uuteen työntöön.

"Takaperin" polkiessa jalka koukkaa alas ja eteen. Tuohon ei tunnu saavan kunnolla voimaa. (Polkimien korottaminen, siten, että liike tapahtuisi samalla korkeudella kuin eteen polkiessakin, saattaisi auttaa, mutta paluuliike voisi hankaloitua entisestään.) Nyt jalka on ojennettu lähes suoraksi ja sitä pitää alkaa kammeta lihasvoimalla painovoimaa vastaan ylös. Takaisinveto onnistuu jotenkuten ja lopussa painovoima avustaa alasliikkeessä, mutta nyt vivut ovat jo lyhemmät ja teho heikompi.

Ehkä vähän liioittelin, mutta jotenkin noin. Pahimmalta tuntuu tuo eteentyönnetyn jalan nostaminen. Tuntumaa voi ottaa vaikkapa istumalla tuolissa ja tekemällä kyseistä nostoliikettä polvi "sopivasti" taivutettuna (normaalin poljennan nosto) ja sitten jalka lähes suorana (takaperin poljennan nosto).
Ainakin itselläni tuossa jälkimmäisessä reisikin on paljon tiukemmalla.

Vastaa Viestiin