Sivu 1/1

Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 01 Heinä 2009, 20:53
Kirjoittaja Joutilas

Harrastelun tässä vaiheessa heräsi kysymys, että minkälaisia teräksiä nämä romupyöristä napsitut putket ovat hitsata. Laadut kyllä ilmeisesti vaihtelevat?

Lähinnä, että onko vaarana liiallinen karkeneminen ja pitäisikö antaa päästävää lämpökäsittelyä.

Aika ikävä juttu jos vaikkapa hitsattu etuhaarukka napsahtaa ajossa poikki...


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 01 Heinä 2009, 21:30
Kirjoittaja jori
Joutilas kirjoitti:

Harrastelun tässä vaiheessa heräsi kysymys, että minkälaisia teräksiä nämä romupyöristä napsitut putket ovat hitsata. Laadut kyllä ilmeisesti vaihtelevat?

Lähinnä, että onko vaarana liiallinen karkeneminen ja pitäisikö antaa päästävää lämpökäsittelyä.

Hyviä ovat hitsata teräsputket nykymenetelmin. Ne lujimmatkin (ohuesta seinämänvahvuudesta päätellen), joita minä olen hitsannut, ovat olleet yhtä helppoja, kuin mikä tahansa rakenneteräsputki. Vaikeammin hitsattavia kovempia aineita -tai oikeastaan kaikkia hitsiliitoksia- kannattaa lämmittää etukäteen sellaiseen reiluun sataan asteeseen. Hitsaus sujuu paremmin ja saumasta tulee nätimpi ja lujempi. Lämmitettäessä palaa maalin rippeet pois, tai ainakin pehmenee helposti teräsharjalla irrotettavaksi. Jälkeenpäin ei nykyaineita enää hehkutella, paitsi alumiinirakenteita, jotka vanhennetaan lujemmaksi uunittamalla niitä. Alumiinirakennetta vanhennettaessa lujittuu varsinkin perusaine, hitsi on muutenkin perusainetta lujempaa tavaraa.

Jori


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 20:03
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Aihetta sivuten kysyisin jorilta ja muilta tietäviltä millaista putkea kannattaisi ostaa kun rautakauppaa ajattelin lompsia.

Sellaista yleis pätevää putkea jota voi käyttää pyöränrunkoon.

Erikseen ostetaan sitten ne hifistely putket, nyt on tarve vain sellaiselle mitä voi nurkasta napata ja hitsata ensimmäisen version.

mielelläään vaikka sellaista että yksinään kestää olla runko putkena tai sitten 2 kerroksena kuten mummo pyörissä...

3 rojektia on kesken ja vähän kaikkia tulee rakennettua miten sattuu välähtämään.

ja jos olisi jollain laittaa linkkiä jos jostain löytyisi hyviä ohjeita putken valintaan tai jopa juku pieni softa johon voisi syöttää jännevälin ja painon ja se kertoisi blondille millaista sen pitäisi olla.


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 20:28
Kirjoittaja PW

Ittellä olis 50mm alusinkittyä putkea 2mm seinämällä olemassaan . Onko tietoa minkälaisella langalla ja kaasulla tuota pitäs hitsata ? En oo varsinaisesti punninnut mutta vaikuttaa aika kevyeltä tavaralta toki aika paksua mutta vois jonkun harjotuskappaleen tehdä. Toinen kysymys kun en ole paljoa tuolla migillä vai magilla (kumminkohan se menee) hitsannut niin käytetäänkö silloin kypärässä minkä numeroista lasia? En meinannu nähdä oikeen mitään kun käytin samaa kypärää ja lasia kuin puikolla hitsatessa.


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 20:30
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

mielelläään vaikka sellaista että yksinään kestää olla runko putkena

45-50mm pyöreää tai kanttista, seinämää 1,5mm. Taatusti kestää, mutta hieman joustaa, ainakin jos kyseessä lwb. Jos jäykempää haluaa niin halkaisijaa kasvatetaan, ei seinämävahvuutta. Varmaan kestäs millin seinämälläkin, mutta sellaista vaikeampi rautakaupoista löytää.

Jukka


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 20:35
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Ittellä olis 50mm alusinkittyä putkea 2mm seinämällä olemassaan . Onko tietoa minkälaisella langalla ja kaasulla tuota pitäs hitsata ? En oo varsinaisesti punninnut mutta vaikuttaa aika kevyeltä tavaralta toki aika paksua mutta vois jonkun harjotuskappaleen tehdä. Toinen kysymys kun en ole paljoa tuolla migillä vai magilla (kumminkohan se menee) hitsannut niin käytetäänkö silloin kypärässä minkä numeroista lasia? En meinannu nähdä oikeen mitään kun käytin samaa kypärää ja lasia kuin puikolla hitsatessa.

0,8 lanka on ainakin sopivaa. Sinkkihän hivastaan sauman kohdalta pois, eli sama suojakaasu ku millä muutenkin hitsaat.
Pistä numeroa tai kahta kirkkaampi lasi ku puikolla.

Jukka


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 21:04
Kirjoittaja PW

Tuo alusinkitty ei vissiin tartte sitä pois sipasua vai oliko se hivasu se on vähän eri kai kun tavallinen sinkitty. Meillä on sitä käytetty kasvihuoneen lämpöputkina sillon kun ne asennettiin , hitsari hitsas ne puikkokoneella mikä miusta oli aika suoritus vaikka en hitsaamisesta mitään ymmärräkään.


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 21:25
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuo alusinkitty ei vissiin tartte sitä pois sipasua vai oliko se hivasu se on vähän eri kai kun tavallinen sinkitty.

Voi olla. Liekö sama pinnoite kuin auton pakoputkissa? Niitä ainakin helpompi hitsata kuin rautakaupan sinkittyä putkea.

Jukka


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 20 Elo 2009, 21:36
Kirjoittaja Joutilas

Vaikka hitsikohdat raappaisikin, niin paksummin galvanoitujen kanssa, jotka käryttävät ja tuottavat sitä valkoista nöhtää, kannattaa huolehtia tuuletuksesta. Eikä ainakaan kykkiä maskeineen hitsinsä päällä. Käryistä voi saada päänsärkyä, pahoinvointia ja jopa kuumetta.


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 21 Elo 2009, 10:18
Kirjoittaja Nebulus
Joutilas kirjoitti:

Vaikka hitsikohdat raappaisikin, niin paksummin galvanoitujen kanssa, jotka käryttävät ja tuottavat sitä valkoista nöhtää, kannattaa huolehtia tuuletuksesta. Eikä ainakaan kykkiä maskeineen hitsinsä päällä. Käryistä voi saada päänsärkyä, pahoinvointia ja jopa kuumetta.

Juu, sinkkikuumeeksi tuota kutsutaan. Ei ole missään nimessä suositeltava asia hankittavien terveydentilojen listalla.


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 21 Elo 2009, 11:18
Kirjoittaja jori
Nebulus kirjoitti:
Joutilas kirjoitti:

Vaikka hitsikohdat raappaisikin, niin paksummin galvanoitujen kanssa, jotka käryttävät ja tuottavat sitä valkoista nöhtää, kannattaa huolehtia tuuletuksesta. Eikä ainakaan kykkiä maskeineen hitsinsä päällä. Käryistä voi saada päänsärkyä, pahoinvointia ja jopa kuumetta.

Juu, sinkkikuumeeksi tuota kutsutaan. Ei ole missään nimessä suositeltava asia hankittavien terveydentilojen listalla.

Kehuivat tuolla Heinolan Kuusakosken sinkkitehtaalla, että flunssat tai influenssat eivät sinkkitehtaan väkeen iske. Itse olin siellä niin lyhyen ajan, ettei sinkkikuume iskenyt.
Sinkki ei ole raskasmetalli, vaan normaali hivenaine, joten tilapäisesti saatu liika sinkki ei aiheuta pitkäaikaisia terveyshaittoja. Hitsauksesta saatu sinkkikuume menee ohi yhdessä vuorokaudessa. Maidon juonnin väitetään estävän sinkkikuumetta.

Jori


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 12 Syys 2009, 22:51
Kirjoittaja Luovahulluus
jviirret kirjoitti:
Mustasudenkorento kirjoitti:

mielelläään vaikka sellaista että yksinään kestää olla runko putkena

45-50mm pyöreää tai kanttista, seinämää 1,5mm. Taatusti kestää, mutta hieman joustaa, ainakin jos kyseessä lwb. Jos jäykempää haluaa niin halkaisijaa kasvatetaan, ei seinämävahvuutta. Varmaan kestäs millin seinämälläkin, mutta sellaista vaikeampi rautakaupoista löytää.

Jukka

Mille materiaalille nuo paksuudet oli?


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 13 Syys 2009, 10:06
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Luovahulluus kirjoitti:

Mille materiaalille nuo paksuudet oli?

normi mustalle raudalle...(huonekaluputkea)
tai sellaista ainakin ostin :lol:


Re: Pyöränputkien hitsaus

Lähetetty: 13 Syys 2009, 14:12
Kirjoittaja jviirret
jviirret kirjoitti:
Luovahulluus kirjoitti:

45-50mm pyöreää tai kanttista, seinämää 1,5mm. Taatusti kestää, mutta hieman joustaa, ainakin jos kyseessä lwb. Jos jäykempää haluaa niin halkaisijaa kasvatetaan, ei seinämävahvuutta. Varmaan kestäs millin seinämälläkin, mutta sellaista vaikeampi rautakaupoista löytää.

Mille materiaalille nuo paksuudet oli?

Joo, rautakauppojen ohutseinä-, eli huonekaluputkelle.

Jukka