Etuhaarukan jousitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja ajou »

Minulla on TW-bentin nojakki 20" etupyörällä. Ajattelin laittaa eteen jousitetun etuhaarukan. Onkos kellään kokemuksia moisesta ja mistä niitä kannattais kysellä täällä pääkaupunkiseudulla?
http://homepage.mac.com/artoj/iblog/C16 ... index.html

Artsi

PS Tuo sivulla mainittu Terra Cyclen GlideFlex kääntyvä ohjainvarsi on muuten myynnissä. En tykästynyt yläpuoliseen ohjaukseen.
Kannattaa kysellä 040 5733550

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1053
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

ajou kirjoitti:

Minulla on TW-bentin nojakki 20" etupyörällä. Ajattelin laittaa eteen jousitetun etuhaarukan. Onkos kellään kokemuksia moisesta ja mistä niitä kannattais kysellä täällä pääkaupunkiseudulla?

20" joustohaarukoita on laadukkaina saatavana suomesta jokseenkin yhtä helposti kuin luomulampaan pernaa. Ongelmana on, että haarukat ovat helposti lastenpyöriin tehtyjä ja siten ominaisuuksiltaan heikkoja. Sähköpyörästä voi kysellä, mutta veikkaisinpa, että joudut tilaamaan ulkomailta. Esim. HP velotechnik myy Meks:in haarukkaa:
http://www.hpvelotechnik.com/produkte/f ... _ac_e.html
Joka on tehty nojapyörässä käytettäväksi.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lisäksi on huomioitava että haarukka sopii emäputkeen, sekä:
-Kuinka paljon jättö muuttuu kun pidentyneen haarukan ansiosta emäputken kulma maata vasten muuttuu?
-Mahtuuko ketju kulkeen kun haarukka myös levenee?
-Tykkääkö ajofiiliksestä kun polkimet nousee ylemmäs?
-Istumakorkeus myös suurenee.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja irakas »

Yläohjauksesta olen samaa mieltä. Olen jo neljässä nojakissa (sh5, sh7, sh8 ja sh10:ssä) kokeillut sitä ja aina olen sen kokenut eri muodoissaan epämukavaksi verrattuna alaohjaukseen. Olen edelleen sitä mieltä, että yläohjaukseen tyytyvät ne, jotka eivät tiedä alaohjauksen ihanuuksista.

Jos aiot tehdä jousitetun etuhaarukan alaohjauksella, joutuu siihen hitsaamaan kiinnikkeet ohjaustankoa varten. Olen kokeillut jousitettua etuhaarukkaa suorassa alaohjatussa nojakissa. Ei ollut hyvä. Jos on hyvin jousitettu istuin, ei muuta jousitusta tarvita.

Sivusi http://homepage.mac.com/artoj/iblog/C16 ... index.html on mielenkiintoinen. Kaikki linkit eivät vaan jostain syystä toimi. Minua kiinnostaa tuo Itävallasta tilattu sähköapumoottorisetti. En ole löytänyt siitä lisäajokokemuksia. Paljonko maksoi?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja ajou »

Kävin Porvoossa pyöräliikkeessä ja sieltä löysivät kataloogista Helkaman tavarapyörään tehdyn etuhaarukan. Lienee siis tehty kestämään enemmän kuin nuo lastenpyörämallit. Hintaa oli 50€ korvilla.
Täytyy tutkailla lisää.
Mitään hitsauksia en tarvitse, koska TW bentissä alapuolinenkin ohjaus tulee suoraan etuhaarukkaan kiinni. Katso kuvat
http://www.recumbent.de/pages/tsunami.php

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja ajou »

Ai niin, tuosta itävaltalaisesta moottorista. Hintaa listan mukaan edelleen vain 294 €

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

irakas kirjoitti:

Jos aiot tehdä jousitetun etuhaarukan alaohjauksella, joutuu siihen hitsaamaan kiinnikkeet ohjaustankoa varten. Olen kokeillut jousitettua etuhaarukkaa suorassa alaohjatussa nojakissa. Ei ollut hyvä. Jos on hyvin jousitettu istuin, ei muuta jousitusta tarvita.

Tai sitten voi ruuvata sopivan välipalan haarukan putken yläpäähän, niin kuin Fierossa on tehty. Tosin se perustuu siihen, että kyseisessä haarukassa on moinen mahdollisuus, muissa ei välttämättä ole.

Jossain verkkokaupassa näin näppärän välipalan tätä varten. Pala oli suoraan kulmaan taivutettu teräslevy. Toisessa puolessa oli reikä haarukan ohjainputkea varten, ja vähän matkan päässä reikä epäsuoran alaohjauksen ohjainvarren kiinnitykselle. Toisessa puolessa taasen oli reikä haarukan lokasuojan/maantiejarrun kiinnitysreiän kohdalla, josta pitkällä pultilla saadaan sovituspala kiristettyä haarukkaan niin ettei se liiku. Ohjainputkessa välipala tulee haarukan ja ohjainlaakerin alakoolin väliin. Valitettavasti tämä oli siellä 1" haarukalle, olisin ostanut heti pari varastoon jos olisi 1 1/8" haarukalle.

Voisin tietty piirtää piirrustukset tuosta, ja teettää. Itse en rupea tekemään, siinä on ahdistavan tiukat toleranssit, että se toimii kunnolla. Ohjainputken reikä pitää olla 0,1 mm toleranssilla oikean kokoinen.

Tuossa sovittimessa on myös sellainen ongelma, että sitä käyttäessä ei varmaankaan saa ohjainlaakerin alakoolia tarpeeksi alas että se ottaisi kiinni haarukan ohjainputken alapäässä olevaan levennykseen. Niinpä se pitää varmaan kiinnittää paikalleen jollain täyteaineella.

Helpointahan on suora alaohjaus niin että koko ohjaus järjestellään ohjainlaakerin yläpuolella. Se vain nostaa penkkiä entisestään. Tätä on kuitenkin käytetty mm. Azubin pyörissä.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja ajou »

TW-bentissäni on alaojauksen kiinnitys etuhaarukkaan toteutettu seuraavalla tavalla.
Eli pitää löytää sopivan pituisella putkella varustettu haarukka. Vai lieneekö tuo standardi?
Kuva

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

ajou kirjoitti:

TW-bentissäni on alaojauksen kiinnitys etuhaarukkaan toteutettu seuraavalla tavalla.
Eli pitää löytää sopivan pituisella putkella varustettu haarukka. Vai lieneekö tuo standardi?

Se on kierteetön haarukka, standardi on sahata ne rautasahalla oikean mittaisiksi. Erittäin todennäköisesti tehtaan jäljiltä ylimääräistä on reilusti.

Teemu Kalvas
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 771
Liittynyt: 26 Elo 2006, 18:36

Re: Etuhaarukan jousitus

Viesti Kirjoittaja Teemu Kalvas »

Kuva yllämainitsemastani sovitekappaleesta: Kuva

CRConrad
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Hankalat linkit

Viesti Kirjoittaja CRConrad »

Sakari kirjoitti:

Sivusi http://homepage.mac.com/artoj/iblog/C16 ... index.html on mielenkiintoinen. Kaikki linkit eivät vaan jostain syystä toimi.

Pitää vain jättää sen ylimääraisen " target="newwindow/-osan pois osoitteesta. (Mahdollisesti ongelma ei ole sinänsä siinä, van ehkä se että Artolta puuttuu toinen lainausmerki itse osoitteen ennen, mutta kun selain sitten vältämättä tulkitse tätä "loppulainausmerki ilman paria" alkulainausmekinä, seuraus on käytänössä kuitenkin samaa.)

Tällaiset jutut havaitsee helposti jos ota tavakseen katsomaan selaimen osoitekentään; suosittelen lämpimästi.

--
Christian R. Conrad

Vastaa Viestiin