Tuunasin - tai pyhäinhäpäisin - 70-luvun Ponista pythonin. Ponista tuskin enää voi puhuakaan, sillä käyttöön jäivät lopulta vain pyörät, lokasuojat ketjut ja poljinmekanismi. En suosittele kenellekään.
Ponissa oli 2-vaihteinen Torpedo Duomatic, jossa vaihteita vuorotellaan pienellä vastapolkaisulla. Tyyppivika, kahtia haljennut Drive ring, muistuttaa itsestään ajoittaisella ruksahduksella, mutta tiukassa välyksessään se on toistaiseksi suostunut yhteistyöhön.
Nykysuuntauksen mukaan 2 vaihdetta ovat toivottoman vähän, mutta leppoisaan ajeluun ne tuntuvat riittävän. 1:llä olen selvinnyt vastaantulleista nousuista ja 2:lla viuhtoen mittari on näyttänyt 27km/h. Pahimmat ahteet olen jättänyt suosiolla väliin. 
Mikäli joku pettää, niin vaihto-osien kanssa saattaa tulla vaikeuksia? Ainakin uustuotannossa tuo 22-tuumaisuus tuntuu olevan tuntematon koko. Vaihdekappa tekisi mieli vaihtaa, mutta mahtaako sopivaa 28-pinnaista löytyä?
En ole rengasasiantuntija, joten olen tyytynyt eteen tarjottuihin tuotteisiin. Viimeksi minulle myytiin ulkokumiksi sileähkö Duro Easy Ride 47-484. Muita 22-tuumaisia ei kauppiaalla ollutkaan.