Sivu 1/2
Pyörävarkauksista
Lähetetty: 14 Heinä 2009, 00:15
Kirjoittaja TeemuN
Alkuun pientä tilastoa:
12 vuotta - 6 varastettua polkupyörää.
Mm. kokoontaitettava runkolukolla pyörävarastosta, ruosteinen jopo haponkestävällä kettingillä ja munalukolla poliisilaitoksen vierestä, maastopyörä vaijerilukolla omakotitaloalueelta, miesten vaihteeton U-lukolla metroasemalta.
Nyt on ollut vuosia rauhallisempaa mutta jos tässä jossain vaiheessa tulisi hankittua kalliimpi fillari kun kaikki aikaisemmat yhteensä,
niin alkaa taas kummasti kiinnostaa miten pitää fillari paikoillaan.
Mutta tuntuu että aina se voidaan pölliä, oli lukko millainen vain.
Tuli mieleen että onhan niitä gps systeemejä joihin saa gsm yhteyden ja kun aihetta ihmettelin löysin tämän:
http://atuubi.yle.fi/fillariseurannan_abc
Gps/gsm tracker/locator systeemi fillariin jemmaan ja tsygä löytyy naapurin pihasta!
Tässä halvin paikannin mitä onnistuin löytämään:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=41751
Etsin vain suomalaisista liikkeistä, parempi takuuhuolto/palautus, jos ei homma pelitä luvatulla tavalla.
Tuolta tietoa miten vekotin pelittää:
http://tinyurl.com/holux-tracker
Akut ei kauaa kestä mutta napadynamo ja jemmatut lisäakut edesauttavat asiaa.
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 14 Heinä 2009, 06:24
Kirjoittaja Pastori
Hauska ohjevideo http://tr.im/l8WA
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 14 Heinä 2009, 07:57
Kirjoittaja TMS
Onko joltain varastettu nojapyörää? Luulisi kynnyksen varastamiseen olevan hiukan suurempi, kun on outo kapine...
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 16 Heinä 2009, 09:50
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Minulta ei ole varastettu yhtään pyörää sen jälkeen kun lapsena laitoin (isommat) kaverit hakemaan varastetun pyörän joukolla takaisin. Oliskohan sama efekti kun ei ole käynyt kertaakaan Jehovia sen jälkeen kun en päästänyt yhtä paria pariin tuntiin pakoon...
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 17 Heinä 2009, 10:08
Kirjoittaja ukram
Meriluodon Eskon nojis on viety (tuhottu?).
Videosta tuli mieleen että 20 tuuman pyöriä ei ehkä tarvitse lukita kun niille on erittäin vähän käyttöä.
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 04 Elo 2009, 10:15
Kirjoittaja Ralii
Mielestäni moottoripyöriin on myynnissä kettinkejä, jotka on suojattu myös rälläkkää (kulmahiomakonetta) vastaan. Tälläinen lukko voisi auttaa pyörässäkin aika tehokkaasti.
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 04 Elo 2009, 10:58
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Haihattelua asian tiimoilta.
pyörä pitäisi lukita johonkin kiinteään esineeseen.
Pyörään voisi laittaa samanlaisen hälyttimellä varustetun ratas lukon kuin moottori pyörissä.
Gps paikantimesta voisi olla iloa sitten jos sen kuitenkin joku vie.
Epäilen kyllä että tällä hetkellä nojapyöriä ei kukaan varasta muuta kuin uteliaisuuttaan ja ehkä osien ja renkaiden vuoksi.
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 11 Elo 2009, 11:57
Kirjoittaja Apache1
Itse olen dsumpannut kiltisti kaikki fillarit aina nojakista tandemiin sisälle. Kaverilla myös. Onneksi kaverilla on autotalli jonne voi piilottaa nojakin.. Mutta pystypyörän vien kaverille sisälle. Tandemi on kanssa ollut kaverilla sisällä... Harmi sinänsä, mutta se on pakko.
En myöskään jätä Nojakkia mihinkään vartioimatta. Olen poissa näköpiiristä vain minuutin-kaksi. Pari kertaa olan jäänyt kytikselle lähistölle..
Sairastahan tuommonen kyttäily on, mutta niin on varastaminenkin...
120dB:n hälytin voisi olla kova ratkaisu tuohon. SE huutaa jos hälytin liikkuu 1-5 sekunnin ajan (säädettävissä) 3 sekuntia riittää fillarin asennon muuttamiseen. Jos nyt vahinko käy, että se huutaa niin oma on pyörä ja sen voi todistaa avaamalla lukon 
Mitähän tommonen maksaa? GPS-jäljitin maksaa vissiin halvimmillaan 150 euroa.. joten ihan hetke päähänpisto ei oikein riitä...
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 11 Elo 2009, 22:11
Kirjoittaja janx
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 15 Tammi 2010, 20:57
Kirjoittaja TeemuN
Laitetaanpas jatkoa aiheeseen.
Mikä on suomeksi "locking skewers" eli sellanen pikalinkun korvaava renkaan tms. pöllimisen estävä systeemi?
Siis esim. tällainen:
http://www.pitlock.de/en/
http://www.peterwhitecycles.com/pitlock.asp
http://www.urbanbiketech.com/
Parempia tarjolla?
Onko kokemusta tälläsistä? Vaikka "kummallinen" pyörä ei kenellekään kelpaisikaan, osat saattaisivat lähteä ripeästikin.
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 15 Tammi 2010, 23:38
Kirjoittaja Paavo
Yritin tilata Kick Biken ilman pikalinkkuja eli perinteisillä muttereilla. Ei onnistunut, mutta kauppias kertoi monien laittavan nippusiteen pikalinkun jatkoksi. Silloin varas tarvitsee jo puukkoa. Pikalinkun rei'ästä sopi menemään myös muutaman millin koneruuvi. Taivuttelin sille kaveriksi pellistä pienen U:n muotoisen palan etu-/takahaarukan ympärille. Ruuvi menee peltipalan läpi ja pysyy paikallaan lukkomutterilla. Eihän tuo pommia kestä, mutta saa sitä hetken näivertää irti. Melkoisen typerää, että arkipyörääkään ei meinaa löytää ilman pikalinkkuja.
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 16 Tammi 2010, 00:53
Kirjoittaja Mustasudenkorento
TeemuN kirjoitti:Laitetaanpas jatkoa aiheeseen.
Mikä on suomeksi "locking skewers"
eiks noi oo yhen sortin "lukkomuttereita" niin kuin autoissakin on käytössä?
vaikka suora käännös kai olisi "lukitus tikku" mutta ei se oikein sovellu tähän...

Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 16 Tammi 2010, 10:11
Kirjoittaja Toni
Tässä threadissä heitin vinkin noista Bilteman viisikulmaisista akselilukoista (tosin linkki meni ihan muualle, nyt korjattu).
Itse pähkäilin tuossa eilen illalla, että miten saisi itse tehtyä murtovarmoja muttereita. Lähtökohta on, että mutterin poikkileikkaus on ympyrän mallinen jotta siihen ei pääse jakoavaimella käsiksi. Karskimpi karju tuommoisenkin tietty vääntää putkipihdeillä auki, mutta oletetaan toistaiseksi, että heillä on parempaakin tekemistä.
1) Eräs mieleen tullut seikka olisi lähteä liikkeelle kuusiokoloavaimella toimivasta mutterista (sikäli kun tuollaisia jossain on...) Rautasahalla/rälläkällä tehdään mutterin kantaan syvä viilto, johon hitsataan kiinni viillon levyinen pala rosterilevyä. Näin meillä on siis halkaistun kuusikulmion muotoinen kanta mutterissa. Tämän jälkeen ei sitten muuta kun tehdään samalla sahalla vastaava viilto kuusiokoloavaimeen, tarkasti oikeaan kohtaan niin siinähän on eikä varmasti ole varkaalla vastaava taskussaan.
2) Matalamman kynnyksen ohje olisi liimata epoxilla kuusikulmaiseen mutteriin hylsyavain kiinni jolloin sen saisi ainoastaan räikkävääntimellä auki (oletuksena se, että pyörävarkaat kuljettava jakoavaimia eivätkä räikkiä mukanaan).
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 16 Tammi 2010, 21:07
Kirjoittaja jviirret
Toimisiko nojapyörissä "naamiointi", eli liimaisi alkuperäisten tarrojen paikalle aidon näköiset Biltema-Yosemite tarrat?
Yhdesti olen tuollaiset tarrat nähnyt pyörässä joka ei taatusti ollut aito Yosemite 
Jukka
Re: Pyörävarkauksista
Lähetetty: 16 Tammi 2010, 23:46
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jaa, vai että naamionti..
miksipäs ei..
aihetta sivuten näytti Halpahallissa olevan polkupyörä hälyyttimiä alta 10e.
koodattava kapistus joka huutaa kuin syötävä jos pyörää käpistelee syöttämättä oikeaa koodia sisään..,
mutta veikkaan että jos joku tahtoo tollasen pyörän niin se tulee ja lyö vasaralla ensimmäisenä tuon hälyyttimen niin liekkö ehtii hälyyttämään... 