Ketjuputket veks
Huomasin, että foorumilla ei ole vielä riidelty ketjuputkien eduista ja haitoista. Tämä aihehan kuuluu jokaisen vakavasti otettavan nojakkifoorumin repertuaariin
Nazcan Gaucholla ajaessa olen jotenkin vakuuttunut siitä, että täyspitkät ketjuputket aiheuttavat reippaasti vastusta ketjun kulkuun. Luulen niiden käytön olevan jonkinlainen oikotie valmistajallekin (putki on kai halvempaa kuin rissat). Toisaalta putkessa ketju käyttäytyy siivosti.
Gauchossa ketjun paluu on kokonaan riippuvainen putkesta, ja Explorerissa myös vetopuoli. Päätin kuitenkin ottaa putket veks ja kokeilla miten käy. Ja kas, osia muutokseen tarvittiin vain kaksi: toinen rissa (TerraCycle) ja n. 4cm pitkä 6mm pultti.
Vaihdoin vetopuolen rissan TerraCyclen vastaavan kokoiseen ja laitoin alkuperäisen eteen, ketjuputken ripustimen paikalle (akselin pitäisi olla 8mm, mutta pysyy toistaiseksi paikallaan pelkällä kiristyksellä). Ketjulinjat osuivat sen verran hyvin, että mietin olisiko tämä ihan tehtaalla mietitty konversio...
Jousituksen alimmassa asennossa paluuketju ottaisi takahaarukan ripustukseen kiinni, joten laitoin vetopuolen entisen takaputken siihen kohtaan suojaksi. Lisäksi täytyy hankkia jotain suojateippiä etu ja takahaarukan suojaksi, ettei ketju hakkaa maalia rikki pompuissa (kuvassa harmaalla sähköteipillä peitetyt kohdat).
Koeajossa muutos oli selkeä. Vastusta vähemmän ja voimansiirron ääni... erilainen, ei mielestäni kuitenkaan hiljaisempi (oli hiljainen putkillakin). Jos mitään yllättävää ei satu, niin putkia ei enää takaisin laiteta. Ketjukin on nyt helpompi huoltaa.
Kunhan tämä kokoonpano on todistettu toimivaksi, lasken eturissaa vielä pari senttiä sopivalla välikappaleella, ja katson sitten saisiko tuon viimeisenkin putkenpätkän pois.