Pitkän matkan huoltovarusteet
Ensimmäistä kertaa elämässäni olen lähdössä pitkälle pyöräretkelle. Tulevan viikonlopun maisemissa olisi tarkoitus suunnata jalanpohjat Kajaanista kohti pohjoista, viitostietä seuraillen Kuusamon kautta Sodikseen, sieltä Kittilän ja Puljun kautta Käsivarteen ja lopulta päätyä Tromssaan. Varustautuminen on käynnissä, toisaalta pitkäaikaisen retkeilyharrastuksen myötä suurin osa tarvittavasta kamppeesta jo on. Mutta miten on, kuinka runsas varaosa-arsenaali mukaan kannattaa ottaa? Tällä hetkellä huoltolaukun sisältö on seuraava:
Monitoimityökalu
Pari pientä kiintolenkkiä
Linkkuveitsi
Pumppu
Paikkaussarja
Rengas"raudat"
Kuusiokolo"kolmio"
Nippusiteitä
Presta - Autonventtiili -adapteri
Pyörä on vasta huollossa käynyt ja huoltomies väitti jarrupaloja hyväkuntoisiksi, ja oli sitä mieltä, että nojakki ei syö jarrupaloja samaan malliin kuin pystypyörä, alhaisesta painopisteestä johtuen. Norjan puolella pyöräilyä ei tule kuin päivän tai kahden verran, joten eiköhän noilla pärjää, mutta silti: olisiko viisasta hommata varajarrupalat mukaan reissuun? Kuinka monta kilometriä yksillä paloilla yleensä menee? Ja paljonko palaa syö laskeutuminen Kilpisjärveltä Skitbotniin?
Entisessä elämässä en muista ikinä vaihtaneeni jarrupaloja polkupyörääni, mutta sillä poljettiin pääosin tasaisella pohjanmaalla ja lyhyitä matkoja. Kaveri taas teki pyörämatkan Norjaan akselille Mo I Rana - Narvik, ja kehui, että jarrupaloja sai vaihtaa yhtenään.
Jonkinlaiset pihdit kannattaa mukaan varmasti myös ottaa.