jori kirjoitti:Vino ohjausakseli pitää ottaa huomioon jo emäputken paikkaa valittaessa. Noin vinolla ohjausakselilla offsetti on niin suuri, että emäputki voi olla kiinni kampikeskiön putkessa. Itse asiassa akselivälistä tulee vinommalla ohjauskulmalla pienempi kun polkimet ja jalkaterät voivat leikata etupyörän kaaren sivuprojektiota, koska rengas ei näin lähellä ohjausakselia ulotu polkimiin tai jalkateriin, ainakaan ajossa käytettävillä ohjauskulmilla.
Ei riitä ettei rengas ota, pitää huomioida mahdollinen etujarru, hammasratas ja lokasuojakin. CLWB:ni etupään mitoitin tarkoituksella pelkän eturenkaan huomioiden "tiukaksi", nytpä siihen ei sitten jarruja saakkaan kun länget ottaa käännettäessä hammasrattaaseen.
Tässä yllä on kuitenkin mielestäni paras pyörämalli ensimmäiseksi nojakki projektiksi. Helppo hitsaustaitoisen tekaista yhdessä illassa ajokuntoiseksi ilman sentin tarkkaa suunnitelmaa. Sentti sinne tai tänne, 50 55 60astetta, kaikki toimii ja rattaatki saa laittaa mitä romulavalta löytää, eikä tarvi mitään erikois osia, ohjainpyöriä tai niveliä ja aina on lopputulos ajokuntoinen. Pääsee ajamaan heti, ei tarvi käydä helsingissä, tilata ja odotella kuukausia.
Kun sillä sitten ajelee, niin alkaa huomaamaan mitä oikeasti haluaa, tangon paikka väärä, nojakulma huono, liian korkea/matala, joku paikka ehkä liian heikko, parannellaan ja muokataan. Seuraavaa voikin sitten suunnitella jo paperilla, saa senttejä ja grammoja pois, tulee lokasuojien ja tarakoiden kiinnikkeitä, tai tuleekin swb tai lowraceri. Tietää ainakin tarkemmin mitä haluaa ja minkä merkitys on suuri ja minkä pieni, netistä luettuna kun kaikki asiat vaikuttavat yhtä tärkeiltä.
Jukka