Teemu Kalvas kirjoitti:
Tärkeää on että pinnat ovat tarpeeksi kireällä, että normaalitilanteessa jännitys laskee korkeintaan 30% perusjännityksestä. ...
... Muuten se löysin yksilö löystyy entisestään, ja väsyy tavattoman nopeasti poikki kun se alkaa käydä tuon 30% rajan alapuolella kerran kierroksessa. (Tietty raja ei ole maaginen, vaan tilanne on sitä pahempi mitä enemmän sen alla ollaan. Tuosta on vain muodostunut nyrkkisääntö.)
Tuossa on jotain, mitä en ymmärrä. Jos yksi pinnoista on muita löysemmällä, niin prosenttilukuhan nousee. Kerran kierroksella tuleva rasitushan on lähes vakiona pysyvä voima, eikä riipu pinnoista, vaan ulkoisesta kuormituksesta ja. Löysemmälle pinnalle tämän vakiovoiman aiheuttama jännityksen muutos on suhteessa suurempi, kuin muiden kiereämpien pinnojen.
Mihin perustuu tämä pinnan löystyminen, kun sen vetokuormitus keskimäärin pienenee. Onko kysymys nippelin ja vanteen, ja toisaalta navan ja pinnan koukun, välisistä kontakti-ilmiöistä, kulumisesta tai valssaantumisesta, alkaako nippeli pyöriä auki, vai mistä on kyse.
Pinnapyörä on monimutkainen mekanismi, joka on monikymmenkertaisesti staattisesti epämääräinen, eli sen laskeminen tarkasti on erittäin vaikeata. Elementtimenetelmällä voi tehdä numeerisia laskelmia, mutta eivät ne kerro mitään näistä löystymisilmiöistä. Niihin puree vain kokemus.
Pöhköjä päätelmiä on tieteen nimissä tehty paljon. Tämäkin Femmihemmo http://www.astounding.org.uk/ian/wheel/ (Taulukon jälkeen + Conclusion) väittää, että alaspäin olevat pinnat kantavat navan puristuksella. Eihän pinnoissa voi olla puristusta. Mekanismi kantaa vain vetojännitystä, koska nippelin mutikka on vanteen ulkopuolella. Alaspäin olevissa pinnoissa on myös vetoa. Vetoa on sen puristuskuormituksen takia vähemmän kuin yläpinnoissa, mutta vetoa kuitenkin. Jos alimmaisen pinnan napsaisee sivuleikkurilla poikki, napa nousee ylemmäs. MOT.
Sheldon Brownin mittausten perusteella kiekon jäykkyys ei muutu pinnojen kireyden mukana, kunhan pinnat ovat koko ajan vedon alaisena. Tällä perusteella saman jäykkyyden omaavan kiekon pinnat voisivat olla paljon löysemmälläkin kuin tuo noin kolminkertainen jännitys normaaliin jännitysvaihteluun verrattuna. Ilmeisesti vanteen suoruuden kannalta olennaisempaa onkin sivuvoimat, jotka voivat nostaa pinnavoimat paljonkin korkeammaksi kuin tuo suoraan tasaisella ajaessa muodostuva 30% esijännityksestä. Invapyöräni teräsvanteinen etupyöräkin kesti hyvin tasaista ajoa, mutta raju jarrutus samalla sivulle ohjaten teki vanteesta kahdeksikon (Ecotrip08).
Jori