EDIT:
Nyt on vehje siinä kunnossa että uskaltaa päälle istua. Penkin tekokin alkaa olla jo muotin puolesta mallillaan ja tuossa toisessa kuvassa istunkin muotin päällä. Penkin muotoilun vaikeudesta olen paljon lukenut mutta helpolta hommaltahan tuo vaikuttaa. Penkin kulma luultavasti nousee tuosta kuvan kulmasta ja polkimiksi tulee tietenkin lukkopolkimet. Jonkinlaista ohjauspinnaa pittää myös alkaa kehittämään.
vanhaa:
projekti etenee hitaasti mutta varmasti. Takavanne, -pakka ja insertit ovat bilteman Distance-naistenpyörästä jonka ostin ja sitten vedin rälläkällä poikki . Etupään haarukka ja deore-napainen vanne on tilattu hollannista, emäputki itse sorvattu.
Viimeksi muokannut Höregrö, 12 Syys 2009, 19:53. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Voisitko vähän kertoa tuosta valmistus prosessista jA materiaalista vai onko siitä juttua jo täällä jossain ?
No koko hommahan alkoi rungon muotoilulla talojen eristykseen käytettävästä uretaanilevystä. Sitä sitten hioin tarkalleen oikean muotoisen jonka jälkeen aloin laminointihommat. Eli uretaanin päälle aloin yksinkertaisesti "liimaamaan" hiilikuitukankaasta leikattuja suikaleita epoksihartsilla. Hartsin kuivuttua hioin saumakohtia tasaisemmiksi ja ylimääräisiä suikaleita voi laittaa erityistä vahvistusta tarvitseviin paikkoihin. Seuraavaksi aion laminoida ensimmäisen hiilikuitukerroksen päälle valmiiksi punotun vähän paksumpaa kangasta olevan hiilikuitusukan joka on muuten näppärää tavaraa mutta törkeän kallista verrattuna tavalliseen mattoon.
Kyllähän laminoinnista varmaan löytyy paljon kirjallisuutta tai sitten netistä. Kuituja ja hartsia saa ostaa vaikka terpolilta tai kevralta.
Minkälaisia lujitevahvuuksia tuossa tullaan käyttämään: montako kerrosta, minkä "painoisilla" kuitumatriaaleilla ja mikä on kokonaispaksuus?
tuo hiilikuitumatto mitä kuvissa näkyy on 200g/m2. Sukka on sitten paksumpaa tavaraa ja sitä laitetaan haarukasta eteenpäin yksi kerros. Takahaarukkaan laitetaan tota edellämainittua mattoa sitten useampi kerros.
PW kirjoitti:
Mites nuo metalliosat on kiinnitetty runkoon tai vahvistettu ? Takahaarukka onko siellä joku metalli vahvike , kiinnike ja tuo etuhaarukka ?
Takahaarukan korvakkeet on siitä bilteman pyörästä katkastut takakolmion alaputket joihin on vielä hitsattu toiset putket päälle vahvistukseksi. Sitten ne on laminoitu uretaanin jatkeeksi, eli takahaarukan ydinaine on takkimmaisessa osassa aluksi terästä ja jatkuu siitä sitten uretaanina. Etuhaarukka on ihan metallinen tehdasvalmiste jonka tilasin hollannista.
Jos ei ole liikaa vaivaa, niin laitappa painoja eri vaiheista projektia.
Jukka
Tällä hetkellä tuossa ajokuvan asussa painaa 8.4kg josta takapyörä on >2kg, etupyörä n.1kg stemmistä ja tangosta en osaa sanoa kun ne vaihtuvat, haarukka taisi olla 750g. Rungosta tuli noin painava kun käytin teräsinserttejä. Jos tekisin uudestaan tekisin itse alumiiniset vastaavat mutta olishan se työläämpää.
Tällä hetkellä tuossa ajokuvan asussa painaa 8.4kg josta takapyörä on >2kg, etupyörä n.1kg stemmistä ja tangosta en osaa sanoa kun ne vaihtuvat, haarukka taisi olla 750g. Rungosta tuli noin painava kun käytin teräsinserttejä. Jos tekisin uudestaan tekisin itse alumiiniset vastaavat mutta olishan se työläämpää.
No ehkä hieman kyllä yllättää rungon paino. 8,4-2-1-1-0,75=3,65kg. Saisko noilla alumiiniosilla n. 500g painosta pois? Oman teräs "highracer"suunnitelman runkopainoksi laskin 3,25kg, siitä kyllä puuttuu dropoutit ja kaikki hitsaus saumat.
Tuohon 8,4kg kun laskee lisäksi hiilikuitupenkin kiinnikkeineen 1kg, ketju + takavaihtaja 1kg, kammet + etuvaihtaja 1kg, stemmi + tanko + kahvat 1kg, ketjuohjaimet + vaijerit + jarrut 1kg aletaan olla aika liki ajopainoa, äkkiä ynnäiltynä 13,5kg?
On se vaan hienon näköinen, tuohon lookkiin ei putkirungolla pääse.
Tällä hetkellä tuossa ajokuvan asussa painaa 8.4kg josta takapyörä on >2kg, etupyörä n.1kg stemmistä ja tangosta en osaa sanoa kun ne vaihtuvat, haarukka taisi olla 750g. Rungosta tuli noin painava kun käytin teräsinserttejä. Jos tekisin uudestaan tekisin itse alumiiniset vastaavat mutta olishan se työläämpää.
No ehkä hieman kyllä yllättää rungon paino. 8,4-2-1-1-0,75=3,65kg. Saisko noilla alumiiniosilla n. 500g painosta pois? Oman teräs "highracer"suunnitelman runkopainoksi laskin 3,25kg, siitä kyllä puuttuu dropoutit ja kaikki hitsaus saumat.
Tuohon 8,4kg kun laskee lisäksi hiilikuitupenkin kiinnikkeineen 1kg, ketju + takavaihtaja 1kg, kammet + etuvaihtaja 1kg, stemmi + tanko + kahvat 1kg, ketjuohjaimet + vaijerit + jarrut 1kg aletaan olla aika liki ajopainoa, äkkiä ynnäiltynä 13,5kg?
On se vaan hienon näköinen, tuohon lookkiin ei putkirungolla pääse.
Jukka
No alumiiniosien painoja en ole laskeskellut, mutta jos tuosta 3.65 kilosta vähetää dropoutit/takainsertit, emäputken, ja keskiön laakereineen, niin:
hiilikuidun, epoksin ja uretaanin painoksi tulee 3650-275-275-250-750=2100g