Sivu 1/2

Lowride-sprintti

Lähetetty: 22 Elo 2009, 13:40
Kirjoittaja lowrides

Lowride-sprintti:

Kokkolassa ajetun sprintin jälkimainingeissa syntyi tälläinen ajatus (kiitokset Nebulukselle ja Yurukille).

Eli aletaan koota tulostaulua 1700 metrin pätkältä. Jokainen voi kellottaa aikoja omalla paikkakunnallaan itse mittaamalla radallaan.

-vaihtoehto 1) 1700m mahdollisimman tasainen lenkki, 100m lentävällä lähdöllä.

-vaihtoehto 2) 1700m mahdollisimman tasainen suora, 100m lentävällä lähdöllä, tuuliolosuhteet ylös

-vaihtoehto 3) 1700m mahdollisimman ihanteellinen pätkä, 100m lentävällä lähdöllä. Voi siis olla vaikka sopivasti alamäkeä. Tähän saadaan varmasti häkellyttäviä tuloksia.

Kirjaa tuloksesi vastaamalla tähän viestiin. Pyri kirjaamaan seuraavat tiedot:

-nimi/nimimerkki (seura)
-pyörän malli
-vaihtoehto 1/2/3

-tulos;
*aika
*keskinopeus
*max.nopeus

-päiväys
-sääolosuhteet
-huomioita radasta (mäkisyys, pinnoite yms.)
-muita huomioita (oman suorituksen arviointi, pyörän tuntuma yms.)

Ei muuta kun kellottamaan!


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 22 Elo 2009, 13:53
Kirjoittaja lowrides

Onko parannusehdotuksia tms?

Tässä Kokkolan tuloslista lämmikkeeksi:

http://lowride.info/www/wp-content/uplo ... lokset.pdf

Omasta suorituksesta voin sen verran sanoa että avaimet olisi todellakin ollut voittoon asti. Pitkät suorat ja loppusuoran vastatuuli kaikki suosivat nojapyörää. Tietysti Tarmon ja GIF:n miehet ovat kovempia kuskeja - ajavat kaikki elitessä ja minä kilvassa, mutta kuilu ei ihan mahdoton ole. Olen kuitenkin sprintteri rakenteeltani.

Flunssaa pidän isoimpana epäonnen tuottajana, kun se veti jalat niin tukkoon jo takasuoralla, eikä maalissa pystynyt kunnolla kävelemäänkään heti suorituksen jälkeen.

Mutta silti varmasti miehet yllättyi kun kiilasin siihen väliin. Jäljestäpäin on kuulunut että siellä olisi monella nojapyörän hankinta ihan vakavissaan edessä. Toivotaan näin!

Niin ja oma aika maantiepyörällä olisi ollut jossain 02.35 hujakoilla. Tuollainen 15 - 20 sekunttia on kuitenkin tuollaisella matkalla aikamoinen ero, joten kyllä se nojapyörä vaan on poikaa!


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 22 Elo 2009, 14:32
Kirjoittaja Pastori
lowrides kirjoitti:

Onko parannusehdotuksia tms?

  • Gps trackerin info korkeuskäyrästä yms. (kml tiedosto) > kml tiedoston voi sitten tuupata googlemapsiin.
  • Mikäli korkeusinfoa ei ole, voisi suorituspaikat silti kerätä googlemapsiin jemmaan - joku voi halutessaan käydä ajamassa saman pätkän.

Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 22 Elo 2009, 15:27
Kirjoittaja Stapani

Yep

Alkaa mennä liian tieteelliseksi.
Minulla ei ainakaan ole mitään
mielenkiintoa/aikaa opiskella gps trackerin
yms käyttöä.....sekkari riittää mun ajoihin,
(vauhti on nykyään niin hidasta että voidaan
puhua jo päivyristä)
Jos reitti ajetaan molempiin suuntiin,
ja otetaan keskiarvo niin onko korkeuskäyrä
noin lyhyellä matkalla aivan välttämätön?

Tapani


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 22 Elo 2009, 16:43
Kirjoittaja lowrides

Joo, ja periaatteessa tuo molempiin suuntiin polkeminenkin on vähän turhaa. Voisi lisätä kohdan tuuliolosuhteet, johon laitettaisiin oliko vasta- myötä- vai sivutuuli.

Kunhan jotain aikoja saataisiin. Ja kun ihmiset polkevat samaa pätkää eripyörillä (tässä vuosien saatossa), niin silloinhan homma vasta muuttuu mielenkiintoiseksi.


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 22 Elo 2009, 21:57
Kirjoittaja Nebulus
Stapani kirjoitti:

Yep

Alkaa mennä liian tieteelliseksi.
Minulla ei ainakaan ole mitään
mielenkiintoa/aikaa opiskella gps trackerin
yms käyttöä.....sekkari riittää mun ajoihin,
(vauhti on nykyään niin hidasta että voidaan
puhua jo päivyristä)
Jos reitti ajetaan molempiin suuntiin,
ja otetaan keskiarvo niin onko korkeuskäyrä
noin lyhyellä matkalla aivan välttämätön?

Tapani

Varmastikin nuo pastorin ehdottamat lisälaitteet ja informaatioasiat ovat semmoisia "jos omistat, niin laita ihmeessä käyrät näkösälle" -tyyppisiä. :)
Mutta kiva tosiaan olisi, että jos suorituspaikan sijainnin ja luonnehdinnan saa tietää, niin vertailu on helpompaa. Tänään onkin ollut lepopäivä, joten huomenna voisi tytärten päiväunien aikaan käydä tempaisemassa. ;) Vielä kun keksisi, missä löytyisi Oulusta riittävän pitkä alamäki tuohon kategoriaan 3? Pitääköhän sitä lähteä Tyrnävän suuntaan ajamaan? Tai Haapavedelle kirkkomäkeen? Kyllä tuommoisessa keskari pitää saada yli 60km/h:n! :twisted:


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 23 Elo 2009, 10:22
Kirjoittaja Pastori
Nebulus kirjoitti:

Varmastikin nuo pastorin ehdottamat lisälaitteet ja informaatioasiat ovat semmoisia "jos omistat, niin laita ihmeessä käyrät näkösälle" -tyyppisiä. :)

Juurikin niin.
Karttamerkinnänhän voi tehdä ilman lisälaitetta täällä internetissä. http://maps.google.com/


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 23 Elo 2009, 14:09
Kirjoittaja Nebulus

Noniin, ekat tulokset ajettu. Päätä särkee ja veri maistuu suussa vieläkin, urheiluhenkeä siis ilmassa.

-nimi/nimimerkki (seura)
Mikko Nelo / nebulus / Team Vastapallo

-pyörän malli
Optima Baron Xs; renkaat Schwalbe marathon slick 20/26", 35mm leveät. 5bar paineet, ratastus 39/53 ja 11-34. Ohjaustangon leveys n. 45cm, paino luokkaa 15kg sisältäen tarakan, lokasuojat ja niskatuen.

-vaihtoehto 2

-tulos;

  • 2:16

  • 44,8km/h

  • 52km/h

  • Päiväys: 23.8.09

-sääolosuhteet: puolipilvistä, myötätuulta 1,7m/s (mittausasema kahden kilometrin päässä)

-huomioita radasta: tasainen, lähes suora autotie asfalttipinnoitteella. Kunto varsin hyvä, joskin viimeisen 100m:n matkalla oli 5m leveä sorakko tietyömaan takia. Sijainti Oulu, Rajakylä. Tien nimi Ratamotie, ajo alkoi tien eteläpään kääntymäpaikasta siten, että 70m ennen lähtöä aloin nostamaan vauhtia 15km:h:sta ylöspäin täydellä voimalla.

-muita huomioita: maksiminopeus yllätti positiivisesti; en ole tasamaalla ylittänyt tuolla pyörällä viittäkymppiä. Uudet rattaat ja vaihteiston huolto auttoivat näköjään. Ensimmäisen 800m:n keskinopeus oli n. 48km/h, sen jälkeen alkoi hapottaminen laskea ajonopeutta. Maaliin nopeudella 42,5km/h. Heti ajon jälkeen ihan hirveä olo, koko repäisyn keskisyke oli 192bpm, maksimit luokkaa 198. Jalat aivan tukossa, vaikka ajoin lämmittelyä n. 4km ennen lähtöä. Piti ajaa vielä kymmenen kilometriä jälkikäteen, että jalat tuntuivat suhteellisen normaaleilta.
Pitääpä hakea jokin alamäkipätkä, niin saa kunnon lukemia seuraavaan vetoon.


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 23 Elo 2009, 14:29
Kirjoittaja yuruki

Taisit vetää ihan suhteellisen tosissaan ;). Tuo on nyt sitten Lowride-sprintin ennätysaika. Panokset kasvaa.

Ajattelin tänään käydä tsekkaamassa yhden potentiaalisen lenkin Espoon Kivenlahdessa. Tavoitteena alle 3 minuutin aika 8)

Edit: Lenkki oli oikein hyvä, mutta vetoja ei pysty tekemään ilman liikenteenohjausta tai riskeeraa henkiä. Paikka oli siis Espoon Kivenlahti: Ruukintie, Tiilenvalajantie, Ruukinmestarintie ja loppusuora taas Ruukintie. Loivahkoa nousua ja laskua, 3 suorakulmaa ja yksi loivempi.


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 23 Elo 2009, 15:28
Kirjoittaja jviirret

Pistämpä sitten toisen ääripään tuloksen. Kävin 3vaihteisella clwb:lläni kahteleen hyvän 1,7km pyörätien pätkän. Sellaisen löydettyäni kellotin sen aikaan 3.30, keskari 29,1km/h. Tie on risteyksetön ja liki suora pyörätie, myötätuulta oman ja 10km päässä olevan sääaseman mukaan muutamia metrejä sekunnissa. Tie metsän keskellä, eli maa tasossa tuskin tuotakaan. Alamäkeä on, mutta suuruusluokaltaan alku- ja loppupään korkeusero luokkaa 1-2metriä.

edit. Uudella lowlwb:llä 3.20, eli keskari 30,6km/h. Yllättävän pieni on ero, 5% :roll:

Jukka


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 23 Elo 2009, 20:57
Kirjoittaja Nebulus
yuruki kirjoitti:

Taisit vetää ihan suhteellisen tosissaan ;). Tuo on nyt sitten Lowride-sprintin ennätysaika. Panokset kasvaa..

Täytyy sanoa, että tässä 174cm/94kg kunnossa ei juuri kovempaan pysty, kyllä niin pahasti maistui veri suussa lopussa. :mrgreen: 1090 wattia pystyy antamaan hetkellistä tehoa Polarin mittauksen mukaan, mutta se ei paljon lohduta kun on ihan liikaa kiihdytettävää läskiä. Jotain tuolle mahalle pitäis tehä.
Mutta hirveän iso merkitys on sillä, ettei ole käännöksiä: tuossa pystyy pitämään kuitenkin tosi kovaa puristusta sen pari minuuttia yllä, ennen kuin hapot lyö liikaa päälle. Käännösten kanssa ei olisi pystynyt antamaan tuonkaan vertaa voimaa polkimiin.
Kattoo nyt, kun työmatka venyy 3,6km:sta 13 km:aan: josko tuota alkaisi kestävyyttäkin löytymään enemmän.


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 23 Elo 2009, 21:08
Kirjoittaja lowrides

Kova repäisy kyllä.

Käännöksillä rata on tosiaan aina pahempi, kun joutuu aina kiihdyttämään mutkan jälkeen ja hapot kasvaa.

Yritän ensi viikon alkuun tehdä pohjat, kun loppu viikosta vien M5:sen Hesaan ja sitten sitä ollaankin taas talvi puutteessa. Tiistaina olisi myös ohjelmassa PM- aika-ajot, jos flunssa antaa myöten.

Täältä ei vaan yksinkertaisesti meinaa noita tasaisia pätkiä löytyä :(


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 24 Elo 2009, 08:46
Kirjoittaja jviirret
lowrides kirjoitti:

Käännöksillä rata on tosiaan aina pahempi, kun joutuu aina kiihdyttämään mutkan jälkeen ja hapot kasvaa.

Eikä pidä aliarvioida tuulen merkitystäkään. 1m/s=3,6km/h. Jos siis maatasossa tuulee 1m/s ja ajat myötätuulen 40km/h, niin samalla voimalla samaan vastatuuleen kulkee n. 32,8km/h. Kilometri toiseen suuntaan 40km/h ja sama takaisin 32,8km/h niin keskinopeus ei ole 36,4, vaan 36km/h. Tuo kokkolan tuuli oli varmasti enempi kuin 1m/s, veikkaan että maatasossakin 2-3m/s joka olisi siis 7,2-10,8km/h. Vastatuuli osuudella revityt huiput 40km/h olis myötätuuli puolella 54,4-61,6km/h. Myötätuuli osuus oli kokkolassa suojaisampi, eli siellä ei tuollaisia tuulia ollut.
Laskelmissa huomiotta jää vierintä vastukset.

Jukka


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 24 Elo 2009, 12:00
Kirjoittaja optimistx
Pastori kirjoitti:
  • Gps trackerin info korkeuskäyrästä yms. (kml tiedosto) > kml tiedoston voi sitten tuupata googlemapsiin.
  • Mikäli korkeusinfoa ei ole, voisi suorituspaikat silti kerätä googlemapsiin jemmaan - joku voi halutessaan käydä ajamassa saman pätkän.

Millä tavalla saisi korkeustiedot luotettavasti? Missä kartoissa olisi, tai olisiko asiallisenhintaisia gps-laitteita, joilla korkeus tulisi tarkasti?
Tuttujen gps-laitteissa on aivan hirveitä heittoja, yhtäkkiä muka 20 m hypätään ylös, vaikka ei välttämättä mitää mäkeä ole. Netistä löytämissäni kartoissa ei ole käyttökelpoisia korkeuskäyriä (tosin etsintäni on ollut epäsystemaattista).

Testailin vielä julkaisematonta pyöräilysimulaattoriani tasaisella 1.7 km:n radalla. Täytyy tuota lentävää lähtöä vielä viilailla.


Re: Lowride-sprintti

Lähetetty: 24 Elo 2009, 12:16
Kirjoittaja tavasti

Tampereen seudulla paras keksimäni paikka tuolle on Kangasalla: http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 51842&z=15

EDIT: tuossa on myös pyörätie, vaikka tuosta kartasta sitä ei tietenkään näe.