Kampien pituuslaskuri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1512
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja ajou »

Oli tuolla Kokkolan LowRidessa juttua kampien pituuksista.
Tänään osui silmääni seuraava sivu, jossa voit laskea optimaalisen kammenpituuden omien jalkojesi pituuden mukaan ja nimenomaan nojapyörälle.
Minulle tuli tulokseksi 140-145 tuolla "optimaaliselle 85° kulmalla.
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/m ... _angle.asp
ja kommentteja please.

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuolta linkin takaa löytyi useampikin tieteellinen artikkeli kampien pituuden vaikutuksista suorituskykyyn. http://www.wisil.recumbents.com/wisil/M ... ticles.htm
Näyttäisi melko yksiselitteisesti siltä - minkä omakin kokemus varmistaa, että 175 mm kammet ovat aivan turhan pitkät kaikille nojapyöräilijöille. Mitä ylempänä kampikeskiö sijaitsee, sitä lyhyemmät kammet toimivat parhaiten.
Tehoerot olivat kammen pituuden vaihtuessa 120-220 välillä 4% sisällä. Paras teho näytti irtoavan artikkelia varten tehdyn kokeen osallistujista 145 mm kammilla, mutta 120 ja 220 kammet olivat vain tuon 4% huonommat.
Omat 152 kammet aion varustaa vielä lyhentimillä ja kokeilla lyhentämistä tuonne 100 mm pintaan. Normaalin portaan askelman korkeus on 170 mm, mikä siis vastaa kammen pituutena 170/2=85mm kampia. Itse en tavoittele maksimi tehoja, vaan mahdollisimman miellyttävää matkantekoa.

Istuallaan reiden pituutta mitatessani havaitsin, kuinka hämmästyttävän kaukana takana lonkkanivel oikeastaan on. Se luupahkura siinä pakaran sivussa ei ole se nivel, vaan reisiluun mutka "sarvennoinen". Nivelen paikka löytyy liikuttamalla polvea ylös alas ja etsimällä lonkasta paikka, joka ei liiku kun reisi nousee ja laskee. Tuossa artikkelissa sama mittaus oli tehty laskemalla istuma- ja seisomapituuksien erotus.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1512
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja ajou »

Eli ei muuta kuin kampikauppaan ;-)

Artsi

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2746
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja tavasti »

ajou kirjoitti:

Oli tuolla Kokkolan LowRidessa juttua kampien pituuksista.
Tänään osui silmääni seuraava sivu, jossa voit laskea optimaalisen kammenpituuden omien jalkojesi pituuden mukaan ja nimenomaan nojapyörälle.
Minulle tuli tulokseksi 140-145 tuolla "optimaaliselle 85° kulmalla.
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/m ... _angle.asp
ja kommentteja please.

Minusta tuo laskuri on yksinkertaistettu. Ainakin jos tarkoitus oli laskea polvinivelen kulmaa pitäisi myös jalkaterän pituus huomioida. Ja sekin, miten käyttää nilkkaa polkiessa?

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Minusta tuo laskuri on yksinkertaistettu. Ainakin jos tarkoitus oli laskea polvinivelen kulmaa pitäisi myös jalkaterän pituus huomioida. Ja sekin, miten käyttää nilkkaa polkiessa?

Minusta koko laskuri olit tehty vain lyhyempien kampien idean esittelemiseksi, ei missään tapauksessa vakavissaan. Se tulossivukin tarjoilee kampipituuksia varsin laajalla skaalalla. Eihän polvissa mitään rajakulmaa voi olla, joka olisi hyvä ja sitä suuremmat huonoja. Kun lukaisee läpi ne laskurisivulla olevan linkin takana olevat artikkelit huomaa, että lyhentäminen kannattaa varmasti.

Jori

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja joonas »

jori kirjoitti:

Tuolta linkin takaa löytyi useampikin tieteellinen artikkeli kampien pituuden vaikutuksista suorituskykyyn. http://www.wisil.recumbents.com/wisil/M ... ticles.htm
Näyttäisi melko yksiselitteisesti siltä - minkä omakin kokemus varmistaa, että 175 mm kammet ovat aivan turhan pitkät kaikille nojapyöräilijöille. Mitä ylempänä kampikeskiö sijaitsee, sitä lyhyemmät kammet toimivat parhaiten.
Tehoerot olivat kammen pituuden vaihtuessa 120-220 välillä 4% sisällä. Paras teho näytti irtoavan artikkelia varten tehdyn kokeen osallistujista 145 mm kammilla, mutta 120 ja 220 kammet olivat vain tuon 4% huonommat.
Omat 152 kammet aion varustaa vielä lyhentimillä ja kokeilla lyhentämistä tuonne 100 mm pintaan. Normaalin portaan askelman korkeus on 170 mm, mikä siis vastaa kammen pituutena 170/2=85mm kampia. Itse en tavoittele maksimi tehoja, vaan mahdollisimman miellyttävää matkantekoa.

Istuallaan reiden pituutta mitatessani havaitsin, kuinka hämmästyttävän kaukana takana lonkkanivel oikeastaan on. Se luupahkura siinä pakaran sivussa ei ole se nivel, vaan reisiluun mutka "sarvennoinen". Nivelen paikka löytyy liikuttamalla polvea ylös alas ja etsimällä lonkasta paikka, joka ei liiku kun reisi nousee ja laskee. Tuossa artikkelissa sama mittaus oli tehty laskemalla istuma- ja seisomapituuksien erotus.

Jori

Onkos noita 100mm pintaan lyhennettyjä kampia jo tullut testailtua... En oikein löytänyt tähän kampiasiaan lopullista kuittia. Lyhyistä kammista on paljon rakenteellisia etuja ja toiset tykkää, toiset ei. Onkos tästä muodostunut joku kampiuskonto? Luulisi että tietyillä lähtökohdilla (koipien mitat ...?) ja tavotteilla (teho vs. hyötysuhde vs. mukavuus...?) kampien pituus olisi varsin yksinkertainen muuttuja ratkaista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13806
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja jori »

Taisin vastata tuonne väärään ketjuun. No, laitan tännekin.
Olen siis ajellut nyt 115 mm kammilla. Hyviltä tuntuvat ja on vaikea ajaessaan uskoa, että ne olisivat jotenkin erityisen lyhyet. Kunhan saan ajettua myös vähän pidemmän ja rankemman lenkin myös näillä, vaihdan hyllyssä odottavat 105 kammet kokeiltavaksi. Kruisailuun ainakin ovat paljon paremmat, kuin pitkät normaalimittaiset tai jopa 152-kammet, jotka minulla viimeeksi oli.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=33267 Täältä löytys 180mm kammet . Saakohan mistään enään nelikantilla saman pitusia . Itse kun en kuulu tähän lyhyt kampisten joukkoon . Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa 175mm kammista . Senkun pyörittää vain . Halu olisi kokeilla noinkin pitkiä kampia. :wink:

fillarji
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:37

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja fillarji »

Nojanalle kirjoitti:

http://www.huh.fi/cat/product_details.php?p=33267 Täältä löytys 180mm kammet . Saakohan mistään enään nelikantilla saman pitusia . Itse kun en kuulu tähän lyhyt kampisten joukkoon . Minulla ei ainakaan ole mitään ongelmaa 175mm kammista . Senkun pyörittää vain . Halu olisi kokeilla noinkin pitkiä kampia. :wink:

Campagnolo taisi valmistaa recordia 180mm:nä.

Itse maantiepyörällä olen käyttänyt aina 175, olisiko 1cm lyhyemmät kammet paremmat nojakkiin?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4803
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Itse en kaipaa lyhyitä . Haluaisin vaan kokeilla näitä 180mm . Kuika ne luonaa pyörityksessä. Siksi ei halua uhrata niihin tuota € liikaa. :wink:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tee tällä mallilla pidentimet :)

Kuva

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Kampien pituuslaskuri

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Nojanalle kirjoitti:

Itse en kaipaa lyhyitä . Haluaisin vaan kokeilla näitä 180mm . Kuika ne luonaa pyörityksessä. Siksi ei halua uhrata niihin tuota € liikaa. :wink:

No mutta Nalle, sinähän olet sarjassamme tyyppiä joka tekee mitä haluaa...
Mikset ota ja yhdistä parit romupyörien kammet keskenään niin voit jatkaa niin paljon kuin haluat..
ja veikka ne siinä hieman levenisi niin eihän se nuin isolla miehellä tunnu missään...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Vastaa Viestiin