Kun haette netistä tietoa. Huomatkaa, että kauppiaan antama tieto ei välttämättä vastaa yleistä totuutta. Teflon on moninkertainen hinnaltaan polyeteeniin ja nyloniin verrattuna. Tottakai kauppiaalla on kova tarve esittää sen ominaisuudet mahdollisimman "hyvässä valossa", jotta saisi myös tuota kallista hyväkatteista muovia kaupaksi. Siksi kauppiaat haluavat valita mielellään vain yhden pisteen esim. tässä nyt kitkaominaisuuksista. "Yleinen mutu"tieto on enimmäkseen peräisin kauppiaiden tiedotteista, vai oletteko nähneet riippumattomien tiedemiesten mainostavan tutkimustensa tuloksia TV-shopissa. Mututieto koostuu siitä tiedosta, jota eniten toistetaan.
Paljonkohan teflonia menisi kaupaksi liukupintamateriaaliksi, jos tuo kitkakertoimen nopeusriippuvuus (ylin käyrä) olisi kaikkien tiedossa.
Kuten tarkkaavaiset huomasivat, tuossa edellä esittelemissäni käyrissä oli varioitu valtava määrä parametrejä kitkamittauksien aikana, jotta kitkan muuttuminen eri olosuhteissa tulisi selväksi. Tuossa kauppiaan ainokaisessa kitka-arvossa ihmetyttää mittauksen mitätön paine, eikä esim. lämpötilasta ole mitään mainintaa, eikä muovin pinnan laadusta. Ehkäpä noissa sopivasti valituissa olosuhteissa teflon tosiaan antaa tuon kitkakertoimen -tai sitten ei. Ristiriita tuossa kuitenkin on verrattuna noihin kitkatieteilijöiden mittauksiin, joihin on sisällytetty valtava määrä tietoa myös olosuhteista. Niiden antama kuva teflonin ylivertaisista kitkaominaisuuksista on aivan toinen. Ei se huono ole, muttei ainakaan 1-10 m/s nopeudella hintansa väärtti.
Jukka on (taas) täysin oikeassa. Vaijeriputken sisäkuoren materiaalina teflon on ylivertainen. Vaijerin nopeus ei nopeanäppiselläkään jarruttajalla ole kymmentä senttiä sekunnissa.