Suurin vaikutus on renkaiden jäykistymisellä ja kumimateriaalin hystereesin kasvulla. Toiseksi suurin ilman lämpötilan laskun aiheuttamalla ilmanvastuksen nousulla. Laakerien absoluuttisest vastukset ovat niin pienet, että niiden vaikutus on pieni.
Vaikka lämpötilan vaikutus laakerin vastukseen onkin suhteellisesti melko suuri. Laakerien vaikutus kokonaisvastukseen on vain yksittäisiä prosentteja. 1-3%, joten laakerivastuksen tuplaantuminenkaan ei riitä nostamaan sitä vaikutusasteessa vierintävastuksen ja ilmanvastuksen luokkaan.
Ilmanvastus on polkupyörällä (ja myös autolla) noin puolet tavallisen ajonopeuden vastuksista. Sen vaikutus on suurin kovassa nopeudessa.
Ilmanvastus kasvaa lämpötilan laskiessa +20°C –> 0°C 7,4%
(lämpötila 0 °C, paine 1013 hPa) 1,293 kg/m3
(lämpötila 20 °C, paine 1 013 hPa) 1,204 kg/m3
Renkaiden vierintävastuksen kasvusta en nyt löytänyt dokumenttia, mutta kumin hystereesin kasvuun se perustuu. VÄittäisin, että renkaiden vierintävastuksen osuus on tuossa ajo-olosuhteiden kylmenemisen aiheuttamassa vastuksen kasvussa suurin. Kumin venymä samalla voimalla kasvaa lämpötilan noustessa 0°C –> 20°C noin 24%. Tämä ei tietenkään ole suoraan vierintävastusilmiö, mutta kertoo kumin herkkyydestä lämpötilan vaihtelulle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma