Sitä kuitenkin ihmettelen, mikseivät rumpujarrut "livenä" ole tuollaisia toisesta päästä nivelöityjä oikeasti, vaan makaavat väljästi hahlon pohjassa
Kaikki moottoripyörän rumpujarrut ovat tuollaisia nivelöityjä.
Muoks. Ai se umpisilmukka hiertää. Miten se nyt vaikuttaa?
Lue ensimmäinen viestini tähän ketjuun.
Eteen päin ajosta jarrutettaessa takemman jarrukengän pitää päästä nousemaan tueltaan irti, jotta myös tämä kenkä tehostaa jarrutusta. Erityisesti tällä on vaikutusta kuluneilla jarrupinnoilla, kun matka rummun sisäpintaan on kasvanut. Siksi uusimmissa jarruissa ei ole edes tuota uraa tukipulttia varten, vaan kengässä on vain suora pinta ja tukipala on sekin suorakylkinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Siksi uusimmissa jarruissa ei ole edes tuota uraa tukipulttia varten, vaan kengässä on vain suora pinta ja tukipala on sekin suorakylkinen.
Huonoimmissa ja halvimmissa on suorakylkinen nivelpiste. Ymmärrän tuon selityksen, jonka mukaan kenkä liukuisi alaspäin, mutta voimavektorin suunta on niin epäedullinen, ettei siitä ole apua.
Paremmissa ja kalliimmissa -kuten kuorma-auton ja moottoripyörän- jarruissa on silmukka ja tappi tai ura ja tappi, jolloin kummassakaan mallissa kenkä ei siirry alaspäin.