Morjens kaikki asianharrastajat, luin mielenkiinnolla näitä kommentteja ja päätin että laitan tänne kopiona muutaman kysymyksen ja vastaukseni tässäkin ketjussa olevalle harrastajalle, siinä tulee samalla joitain asioita joita täällä on mietitty
[iHollantilaisella munakinnerillä ajavana kiinnostaa, että onko tästä tulossa oikeasti poljettava vehje joka kulkee järkevällä vaivalla myös sähkön loppuessa? Eli mekaanisella voimalinjalla + sähköavulla?
Näissä ajopeleissä kun valitettavasti trendi näyttää kulkevan siihen suuntaan että polkeminen on vain lisäominaisuus ja ajopelit on ankkureita painoltaan ja aeroltaan koska sähkön kanssa ei tarvitse huolehtia niistä asioista. Tää sitten johtaa siihen että polkupyörinä niistä puhutaan vain, jotta voidaan jotenkuten oikeuttaa pyöräteillä ajaminen. Aerohan näyttäis olevan hallussa, onko teillä joku tavoitepaino tälle jo tiedossa?
-Kyllä tämä on mahdollisimman kevyeksi rakennettu ensisijaisesti lihasvoimalla kulkeva "polkuauto", Ymmärrän kysymyksesi ja olen todennut aivan saman, suomessakin on tuommonen melko raskastekoinen kaksipaikkainen poljettava kulkuneuvo ollut kymmenenuutisissa, mutta tuo on juuri niin kuin mainitsit että polkeminen on vain lisäominaisuus.
-tarkoitus on nimenomaan saada kaikki mahdollisimman kevyeksi, - ja kevyeksi polkea. Kiekot on maantiepyörästä (622) ja vierintävastus on pieni, - toki kompomissi piti tehdä että etupyörät saadaan kääntymään!! - nyt jo olen todennut että sähköavusteisuutta ei edes välttämättä tarvita ja mietinkin jos olisi malli ilman sähköavustusta,...No varmaankin sähkö on tätä päivää ja myynnin kannalta tärkeää. - kuitenkin niin että ajoneuvolla todellakin pääsee lihasvoimalla melko lujaa, vaikka sähköavustus loppuu 25 km/h kohdalla.
-Painosta ei voi vielä tarkalleen sanoa, kun tuo uusi sähkömoottori/vaihteisto on vielä vähän kesken, pitkä runko kahdelle ihimiselle ja jousitus tietenkin asettaa vaatimuksia jäykkyyelle,- alle 50 kg kuitenkin. Voimansiirto on kuitenkin hyvin yksinkertainen ja ensisijaisesti on ajateltu käyttäjää, että se olisi mahdollisimman huoltovapaa ja yksinkertainen käyttää.
Kuvissa penkit on kovin pystyssä, varmaan nojakulma tulee olemaan edes jonkun verran säädettävissä?
Katto? Lokasuojat?
Oletteko miettineet tuon ratin rinnalle muita ohjausratkaisuja? Tankkityyliset vivut tai kapea ohjaustanko hollanninkinnerien tyyliin?
-Ei ole tarkoitus tehdä nojapyörää, niitä on jo paljon olemassa ja niillä on vankkumattomat kannattajansa, ja hyvä niin. Penkkien asento on tarkoituksella vähän pystympi, asento tuntuu nyt ihan hyvältä ja kaupunkiajo on nojapyörää tavalliselle ihimisellä helpommin lähestyttävä, kun näkee ja näkyy paremmin. Tarkoituksella on tehty asennosta ja ajamisesta melko "automainen", koska moni vierastaa nojapyörien ajoasentoa. -toki itse ymmärrän sen hyvätkin puolet.
-Penkkien sijoitus rinnakkain on ollut vaatimus alusta alkaen, tietenkin mietitytti se metrin maksimileveys. Itse olen 187cm pitkä ja painan 86 kg, videossa näkyy että hyvin mahdun vaimon kanssa siinä polkemaan, kokeiltiin vähän isommankin kaverin kanssa, ja aivan mukavalta se kuitenkin tuntuu, - toki on niin että yli satakiloisilla kavereilla tulee jo varmaan ahdasta. - tuo metrin max leveys siis liittyy lainsäädäntöön
-Penkkeihin tulee kova rasitus, aivan kuin jalkaprässin istuimeen, joten jäykkyys on tärkeä, nyt vielä on vain etäisyyden säätö.
-ei ole suunniteltu kattoa, lokasuojat pitää saada lisävarusteena, kun ehditään. Ratin rinnalle ei ole suunniteltu muita ohjausjärjestelmiä, ratti ja sen paikka ja etäisyys on suunniteltu niin että polvet mahtuu hyvin liikkumaan.
Toivotaan että saadaan homma toimimaan, - kovasti täällä tehdään töitä ja kiinnostuneena luen harrastajien kommentteja.
KINNER - Human power
environment safe commuting
Ari Jukka Luomaranta
+358405071383
aj@kinner-car.com
www.kinner-car.com