Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
hannu619
Viestit: 62
Liittynyt: 22 Touko 2013, 08:37
Paikkakunta: Parainen

Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja hannu619 »

Löytyykö näiltä tai kansainvälisiltä sivuilta "pelle pelottoman" toimivia ratkaisujua avustuksen rakentamiseksi traikkiin?
Siinä ei tarvitsisi olla kuin moottori, joka vetää kun kahvasta vääntää, muutoin pyörisi vapaana eikä jarruttaisi normaali polkemista.
Tarvitsen avustusta jyrkissä mäissä, jota asuinseudultani löytyy liikaa. Eli avustaisin vain lähtiessä liikkeelle valoista ja tullessani jyrkkään mäkeen, jota en pysty polkemaan ylös.
Ratasvälityksillä tekisin sellaisen välityssuhteen, että max nopeus 15 - 18 km/h, mutta vääntöä riittäisi lähdöstä pieneen nopeuteen.
Tarpeeksi vääntäviä sähkötyökaluja kyllä kaupoista löytyy, esim. betonisekoittimista...

Perinteiset napamoottorit on pois suljettu vaihtoehto, enkä haluaisi käyttää kiinalaista tarvikekeskimoottoria. Siinä on liikaa liikkuvia osia ja antureita, niitä ei tarvita.

terveisin Hannu
Performer Trike, SH-34, Helkama CE10 e-bike, Cube SL4 29 er pystärit. Kaupunki- ja voimanharjoituspyöränä Helkama Aino 7 v ja modifioitu Crescent hybridi Alfine 11 kapalla.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 887
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Valmis keskiömoottorisetti olisi kyllä helppo vaihtoehto. Esimerkiksi Bafang on ollut pitkään markkinoilla ja moottorit ovat luotettavia. 600-700€:lla saa tehokkaan moottorin akkuineen ja kaikki tarvittavat johdot yms härpäkkeet.

Jos itse rakennat vaikka siitä betonisekoittimesta niin moottori vaan kiinni runkoon, moottorin akseliin kiinni ketjuratas ja ketju vetämään vapaaratasta tadpolen takapyörän vasemmalle puolelle tai deltan taka-akselille.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7169
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Aivan sama mielipide, ettei nykyään kannata (rahallisesti/ajallisesti/lopputuloksellisesti) alkaa värkkäämään kun valmiita keskiömoottoreita on hyvin tarjolla. Esimerkiksi tuolta https://www.pswpower.com/

Eikä sähkömoottoria tarvitse pelätä ja perustella itselleen ja muille käyttävänsä sitä ainoastaan soratien jyrkän vastamäen liikkeellelähdössä. Rohkeasti vaan tarpeeksi tehokas moottori ja ISO akku. Sitten alkaa pyöräily maistua, jolloin kokonaisliikunta lisääntyy eikä vähene. Vastamäki ja vastatuuli muuttuu myötäisiksi ja elämä hymyilee :wink:

Sähkömoottori ja akku lisäävät pyörän painoa noin 10kg, joten luomuna pyöräily onnistuu kyllä, mutta ei ole varsinainen nautinto. Etkä saa yhtään kevyempää jostain akusta ja betonisekoittimesta, joka sekin on varmuudella tehty kiinassa.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1665
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja Härski »

Niin..vaikka semmoinen betonisekoitin olisikin vahva vääntämään sitä vispilää, ei sitä ole suunniteltu ketjutattaan pyöritäämiseen. Ketjuvoimat on suuret ja kiskovat akselia sivullepäin ja sellaista ei pelkästään väääntöä tuottava kone laakeroinneilta ja rungoltaan kestä. Vaatisi koplinkia ja apuakseloitia laakereineen..

Hirveän raskas ja monimutkainen ja ruma rakenne, verrattuna nerokkaan yksinkertaiseen napamoottoriin. Turha sellaista pelätä, kun niitäkin taitanee jo käytettynäkin pyöriä markkinoilla hyvin huokeaan hintaan. Itsellänikin on yksi likimain ylimääräisenä... Niin takuulla muillaikin.

.. Hmm.. Eikös jorilla ollut joku "piuhat vaan yhteen" ratkaisu joskus vallan ilman kotrolleria jossain fillarissa..si7s akulta suoraan napamoottorille isolla kytkimentapaisella.. Se jos joku on yksinkertainen.

En kylläkään tunne näiden mooottoritekniikka täysin ja mielestäni väliin vaaditaaan kontrolleri joka luo tasavirtamoottorin käämeille pyörivän kentän. Ehkä jorilla on ollut joku erilainen moottorikonstruktio.. :?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7169
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

20 vuotta vanhoja moottoreita löytyy pelkällä akulla pyöriviä, mutta sen jälkeen ne ovat vähintään kolmijohtoisia kolmivaihemoottoreita, joita on aika vaikea pyörittää ilman kontrolleria.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7169
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Napamoottoriakin voi käyttää, jos haluaa rakentaa ketjualennusvälityksen. Pelkkä kontrolleri ja peukkukaasu riittää. Ei tarvi kytkeä antureita.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Avustuksen rakentaminen traikkiin / velomobiiliin

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 25 Touko 2024, 00:22

En kylläkään tunne näiden mooottoritekniikka täysin ja mielestäni väliin vaaditaaan kontrolleri joka luo tasavirtamoottorin käämeille pyörivän kentän. Ehkä jorilla on ollut joku erilainen moottorikonstruktio.. :?

Se minun versioni ylämäkiavustimesta oli hiiliharjallinen napamoottori, joka kytkettiin "kytkimen tapaisella".
Tässä vaihteellisen napamoottorin asennus ja sen ongelmat.
Nykyisin siinä on suoravetoinen 36 V hiiliharjallinen napamoottori, jota ajetaan 24 voltilla. Tai ei enää sitäkään, kun tällä hetkellä ei ole akkua. :|
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin