Re: Jousitettu katettu nelipyörä
Kokonaisuuden hahmottamiseksi kaipaisin periaatepiirrosta laakerikohtineen. Pystys paremmin ottamaan kantaa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/
Kokonaisuuden hahmottamiseksi kaipaisin periaatepiirrosta laakerikohtineen. Pystys paremmin ottamaan kantaa.
Selviääkö tästä: (vähän korjasin kuvaa, siksi viesti poistui äsken)
punaisella laakerit, niiden sisällä pyörisi väliakseli (hylsyjatkovarsi), jonka molempiin päihin hylsyt tms. Ulompaan hylsyyn hitsattaisiin vapaaratasadapteri (josta ketju takapyörälle) ja sisempään jokin palikka, johon tulee ratas josta ketju etuakselille. Sen viereen palikka johon pakka, ja sen viereen toinen puoli väliakselista. Ketjut vihreät.
Tässä vielä aiempi kuva voimansiirron ideasta:
Ongelma siis mahdollisesti se, että jatkopalasta sorvaa pinnasta pois vahvimman materiaalin, joka olisi myös tärkeintä momentin kestävyyden kannalta.
Onko siis tarkoitus laakeroida jatkopala ja välittää ketjuvoimat noille laakereille neliöjatkosten kautta?
Ei tule kauaa kestämän sellaista kulutusta neliöjatko. Siinä on taivutusmomentti päällä ketjuvoimien takia. Taivutusmomentti joka tapauksessa taivuttaa jatkoskohtaa hieman. KUn se taipuneena pyörii, hankaa liitos itsensä väljäksi muutaman kilometrin matkalla. Kun liitos väljistyy, kuluminen vaan lisääntyy.
Ei, vaikka niin piirsin kuvaan... Rattaat pitäisi sijoittaa hylsyjen neliökiinnityksen päälle. Klappi voi tosiaan tulla ongelmaksi ketjuvoimien kanssa, koska ne vääntelevät pyörivää akselia jatkuvasti eri suuntiin.
Eikö tuo oo helpompi ja selvempi kun hakee 20mm vedettyä akselia, jonka päälle vapaarattaille holkit?
Hitsaamalla vaan kasaan. Vaikka ei oo purettava, niin melko kauan kestää.
Jousituksen sisäputki on 25x25x2mm eli sisältä 21x21. 20mm akseli tekisi tiukkaa, putken sisällä kun on vielä hitsisauma. 17mm akseli vielä mahtuisi ja sille löytyy helposti laakereita. En tiedä, miksi en valinnut sitä vaan 15mm. Nyt on kaikki laakeripesät jo hitsattu 15mm akselille sopiville laakereille, eli ei huvittaisi muuttaakaan.
Hylsyavaimien perusteella 15mm kyllä kestää, jos materiaali on hyvää. Jos näin saisi pienimmällä työllä varmasti kestävän väliakselin...
tuohon naaraspuolen päälle hitsaamalla pakalle kiinnitys:
ja toiseen päähän jotain välyksetöntä, mutta mieluusti purettavaa, jotta laakereihin pääsisi vielä käsiksi. Se onkin se ongelma
Hylsyyn:
voisi hitsata vapaaratasadapterin:
mutta miten hylsy kiinni jatkovarteen ilman välystä, jotta kestää väännön ja ketjuvoiman?
Nykyinen 15 mm akseli varmasti itsessään kestää vääntömomentin (oli se sitten tuo teoreettinen tai käytännössä vähemmän?), mutta ketjupyörien kiinnitys pienin kiilaurin (tämän hetkinen toteutus) lienee se heikoin lenkki?
Siis JOS jostain pettää, niin nykymateriaalilla (vedetty akseli, S355?) varmaan vaan pintapaine kasvaa yli materiaalin keston, ja uran reuna myötää -> ura väljistyy.
Melkein kallistuisin tässä kuitenkin Vilijamin ehdottamaan hitsailuun, tosin toteutettuna tuohon olemassa olevaan akseliin ja vasta sitten JOS kiilaurakiinnitys pettää.
Totta. Samagagan akselistossa akseli (17mm) kiinnittyy pyörännapaan 5x5x20mm kiilalla. Akseli on ehkä parempaa terästä, napa alumiinia.
Väliakselilla (15mm, S355) on nyt 4x4x20mm kiilat. Toisella puolella vapaaratasadapteri on kiinalaista tuntematonta terästä. Jos nämä urat laajentaisi 5x5x20mm kokoon, voisi kestää vähän paremmin.
Kiilan/kiilauran kestoa voi parantaa kasaamalla liitos laakerilukitteen kanssa. Se on lämmittämällä purettavissakin.
Huolellinen rasvan poisto ja kunnollinen lukite antavat yllättävän lujan pidon.
Riittäisikö heikompi ilman lämpöä irtoava lukite? Lujempi tietysti parempi...
Polkumies kirjoitti:...Väliakselilla (15mm, S355) on nyt 4x4x20mm kiilat. Toisella puolella vapaaratasadapteri on kiinalaista tuntematonta terästä. Jos nämä urat laajentaisi 5x5x20mm kokoon, voisi kestää vähän paremmin.
Olikos sen vapaaratasadapterin eli navan leveys nyt mikä? Siis aksiaalisuunnassa. Onko kiila yhtä pitkä vai jo pitempi kuin uran pituus navassa? Akselin kiilauran pintapainetta saa pienennettyä kiilan pituutta kasvattamalla, mutta toki sen kiilan olisi hyvä tukeutua koko pituudeltaan napaankin...
Taidettiin käydä tämä sama keskustelu jo taannoin, päässyt vaan unohtumaan...
20mm on adapterin ja siis sisäpuolisen kiilauran pituus. Sitä on vähän vaikeampi pidentää, tai no hitsaamalla jonkin lisäholkin adapterin kylkeen. Kiilat taisin jo sahata valmiiksi, ovat ainakin sen 20mm pitkiä, koska akselilla ulkopuolinen ura on pidempi, muistaakseni 25mm.
Entä kaksi kiilauraa vastakkaisilla puolilla akselia? Eikö olisi tuplasti vahvempi?
Maalailenkohan minä nyt vaan suotta piruja seinille tuossa kiila-asiassa? Tuo on vaan oma fiilis, että saattaa olla vähän siron kokoinen tähän. Mitään laskentafaktaa tai käytännön kokemuksia ei ole tarjota mutuni tueksi...