Sivu 5/6

Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 17:18
Kirjoittaja PW

Tuo nivel on se suurin ongelma, voihan sen tekasta nopeesti mut kestääkö, toimiiko ym. Nivelistä keskustelua tuoll toises ketjus menossa samaan aikaan.
Flevon niveltä kattelin mutt en kuvasta oikeen tajunnu, vaikka oli ihan hyvä piirrustus :oops:


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 17:34
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Flevon niveltä kattelin mutt en kuvasta oikeen tajunnu, vaikka oli ihan hyvä piirrustus :oops:

Se on muistaakseni samanlainen ku yleensä pythoneissa, eli kahdella kuulalaakerilla toteutettu laakeripesäviritys. Ei tosin ole kouraa vaan läpipultti on kiinni rungon takaosassa ja menee etuosassa olevan laakeripesän läpi.

Jukka


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 17:41
Kirjoittaja jooseha

Tarkkaan ottaen flevossa on kartiorullalaakerit, mutta en ajatellut sitä. Esitin sitä siksi koska sen voi purkaa. Keskellä akselia on olake jonka toisella puolella on laakerit ja toisella puolella tappi joka menee rungossa olevaan reikään. Puolet voi purkaa toisistaan riippumatta. Näin laakeri tarvii kiristää vain kerran eikä joka kerta kun purkaa rungon.


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 17:46
Kirjoittaja jviirret
jooseha kirjoitti:

Tarkkaan ottaen flevossa on kartiorullalaakerit, mutta en ajatellut sitä. Esitin sitä siksi koska sen voi purkaa. Keskellä akselia on olake jonka toisella puolella on laakerit ja toisella puolella tappi joka menee rungossa olevaan reikään. Puolet voi purkaa toisistaan riippumatta. Näin laakeri tarvii kiristää vain kerran eikä joka kerta kun purkaa rungon.

Niin näyttää olevan, tuossa hyvä kuva:

Kuva

Jukka


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 17:50
Kirjoittaja PW

Tuota kumia en käsitä, miten se voi antaa keulan kääntyä tarpeeksi?


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 17:55
Kirjoittaja PW

Oikeestaan sama ajatus on ollu päässä, niin ett oisin tehny keskiöstä nivelen mutt kiinnittäny takapään vaan toiseen päähän neliöakselia - epäilen vaan sen kestävyyttä.


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 18:01
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tuota kumia en käsitä, miten se voi antaa keulan kääntyä tarpeeksi?

Flevossa on lyhyt akseliväli, ei sen kovin paljon tarvi normaaliajossa kääntyäkkään. Mä en kyllä ymmärrä sen tarpeellisuutta muualla kuin pysäköidessä, ilman sitä keula "kaatuisi" kuin pythonissa, vauhdissa ihan turha. Jos ei saa jaloilla ja käsillä yhdessä pidettyä keulaa suorassa niin ei tuollainen kumi sitä kyllä jaksa pitää. Jos taas kumi on riittävän jäykkä ohjauksen keskittämiseen niin ohjaaminen on liian raskasta.

PW kirjoitti:

Oikeestaan sama ajatus on ollu päässä, niin ett oisin tehny keskiöstä nivelen mutt kiinnittäny takapään vaan toiseen päähän neliöakselia - epäilen vaan sen kestävyyttä.

Joo, ei se akseli kestä tuollaista kiinnitystä. Jos kiinnitys tulee vain yhdeltä puolen kiinni pitää akselin olla paljon paksumpi.

Jukka


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 18:07
Kirjoittaja jooseha

Putkesta saa hyvän akselin tuohon. Ihan niin kuin Jukan yksirunkoisen SWB:n takanavassa :wink:


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 19:11
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuota kumia en käsitä, miten se voi antaa keulan kääntyä tarpeeksi?

PW kirjoitti:

Oikeestaan sama ajatus on ollu päässä, niin ett oisin tehny keskiöstä nivelen mutt kiinnittäny takapään vaan toiseen päähän neliöakselia - epäilen vaan sen kestävyyttä.

Joo, ei se akseli kestä tuollaista kiinnitystä. Jos kiinnitys tulee vain yhdeltä puolen kiinni pitää akselin olla paljon paksumpi.

Jukka

Onks tuo flevon akseli paksumpi?


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 19:42
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuota kumia en käsitä, miten se voi antaa keulan kääntyä tarpeeksi?

PW kirjoitti:

Oikeestaan sama ajatus on ollu päässä, niin ett oisin tehny keskiöstä nivelen mutt kiinnittäny takapään vaan toiseen päähän neliöakselia - epäilen vaan sen kestävyyttä.

Joo, ei se akseli kestä tuollaista kiinnitystä. Jos kiinnitys tulee vain yhdeltä puolen kiinni pitää akselin olla paljon paksumpi.

Jukka

Onks tuo flevon akseli paksumpi?

Huomattavasti, nimenomaan tuosta kiinnityspäästä. Tuossa kuvassa eron näkee hyvin kun nuo kumin pultit on oletettavasti 8mm niin nivelen akseli on varmuudella ainakin 20mm ja umpitankoa. Neliökeskiössä on käytännössä putki kun siinä on kammen kiinnitystä varten pultin reikä, eikä sen reiän ympärillä ole montaa milliä tavaraa.

Jukka


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 09 Loka 2014, 19:53
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Onks tuo flevon akseli paksumpi?

Tuo kuvassa oleva on 20mm ja pienemmän laakerin kohdalta 17mm tai ainakin Racerin piirustuksissa on nuo mitat
Vakiomallin piirustuksissa laipan laakereiden puolella on koko matkan 17mm ja tapin puolella 20mm.
Täällä on flevon piirustukset.


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 10 Loka 2014, 08:06
Kirjoittaja PW

Flevon painopiste on etuvetoseks yllättävän takana. Tilaa jätetty paljon eturenkaan ja nivelen väliin. Tavotteena olis tehdä mahollisimman etupainonen ja se tietyst asettaa haasteita, ett saa nivelen mahtumaan ja varsinkin niveleen kiinnittyvät rungon osat.


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 10 Loka 2014, 08:32
Kirjoittaja jviirret

luulen että flevossa on tavoiteltu ja aika hyvin onnistuttukkin 50/50 painojakaumassa.
Kuinka etupainoisen voi pyörästä tehdä ennen kuin se alkaa käyttäytymään kuin takaohjattava? Jos negatiivinen jättö yhdistettynä ohjausakselin etupuolelle sijoittuvaan painopisteeseen tekee pythonista toimivan, niin käykö positiivisella jätöllä olevassa pyörässä päinvastoin?

Jukka


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 10 Loka 2014, 08:43
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

luulen että flevossa on tavoiteltu ja aika hyvin onnistuttukkin 50/50 painojakaumassa.
Kuinka etupainoisen voi pyörästä tehdä ennen kuin se alkaa käyttäytymään kuin takaohjattava? Jos negatiivinen jättö yhdistettynä ohjausakselin etupuolelle sijoittuvaan painopisteeseen tekee pythonista toimivan, niin käykö positiivisella jätöllä olevassa pyörässä päinvastoin?

Jukka

Niin, sekin käyny ajatuksissa ett vois tehdä jätöstä vähän negatiivisen. Jos pystys tekeen säädettävän ohjauskulman eli kokeilemaan eri jättöjä ja ohjauskulmia.


Re: fwd mbb talviajossa...

Lähetetty: 10 Loka 2014, 10:36
Kirjoittaja jooseha

Onko ideaa miten teet säädettävän nivelen?
Naruperällä on jo jonkinlainen säätö. Penkin ja polkimien asennot muuttuu tietysti samalla.