Sivu 48/50
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 17:34
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 16:40
Jos pyörä olisi 100 metriä pitkä, niin pelkän roikkuvan ketjun nostamiseen kireälle menee jo huomattava määrä voimaa ja pitkä liike kammilla.
Kulkis muuten tuollaisella voimalla pirun kovaa
Tästä keskustelusta saa hienon käsityksen miksi kannattaa polkea tasaisesti. Voima menee silloin takarattaalle eikä ketjun heilutteluun. Tiedä sitten kuinka paljon tuosta heiluttelusta menee oikeasti hukkaan Poljintuntumaan se tuo kuitenkin epämääräisyyttä
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 18:21
Kirjoittaja Härski
Kyllä se voima on tasan sitä eteenpäin vievää voimaa sen jälkeen kun ketju kerran on saavuttanut lopullisen kireyden ja voima videtään vakiona.
Jonkin verran potentiaalienergiaa sitoutuu ketjun massaan kun se hintaan ylös, mutta kun ketjun kireällä pitäminen lopetetaan, vie ketjun potentiaalienergia fillaria vielä hyvän tovin, sillä laskeutuessaan löysälle se pyörittää takarengasta liki samalla energiamäärällä, mitä sen kiristämiseen kului.
Tietysti em mainitut värähtelyhöviöt on pitkässä isommat.
Päivän aikana kirottelin tähän ketjuun muutamankin kommentin, mut ilokseni nyt huomaan et eihän ne oo koskaan tullu perille.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 19:36
Kirjoittaja Vilijami
Kyllä se vaan niin on, että ensin pitää voittaa roikkuvan ketjun massa.
Ihminen ei kykene polkien pitämään lähellekään tasaista vetoa ketjussa, vaan joka polkaisulla ketju kiristyy ja kuolokohdassa löyhtyy.
Pitkäketjuisessa tämän huomaa, varsinkin kun ketjun resonanssi saa alkuvauhtia tien epätasaisuudesta. Sopivalla taajuudella värähdellen ketju hyppää pois rattailta.
Karkea yksinkertaistettu esimerkki roikkuvasta ketjusta: etu- ja takarattaan väli 2 metriä, ketju tuottaa 1 kilon massan keskelle. Ketju roikkuu 100mm.
Vapaakappalekuvasta näkyy, että viisinkertainen voima vastustaa polkemista.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:15
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 16:40
Jos pyörä olisi 100 metriä pitkä, niin pelkän roikkuvan ketjun nostamiseen kireälle menee jo huomattava määrä voimaa ja pitkä liike kammilla. Tästä tulee se kuminauhamaisuus.
Jos vetopuolen ketju on 100m pitkä niin myös paluupuolen ketju on 100m pitkä ja kun toista puolta kiristää painovoimaa vastaan niin toinen puoli löystyy ja saa apu painovoimasta.
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 19:36
Kyllä se vaan niin on, että ensin pitää voittaa roikkuvan ketjun massa.
Miksi huomioit vain vetopuolen massan?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:21
Kirjoittaja Vilijami
Turmelin Jarcon kuvaa etuvetoiseksi. Sivuvaunun rengasta toin eteenpäin ja laitoin sen kääntyväksi. Taakse sähkökiekko.
Tällöin päästään eroon pitkästä ketjusta. Telemark henkinen kanttareiden ylitys. Takaohjauksen ongelmista pääsee eroon.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:23
Kirjoittaja tm
Taitaa tässä nyt olla enempi kyse siitä, miltä polkimissa poljettaessa tuntuu, kuin huimasta tehohäviöstä. Joustot (ja nämäkin ehkä kuitenkin enempi muualta kuin ketjusta itsestään) ja ketjun heiluminen+värähtely tekee polkemisesta varmasti epämukavan tuntuista. Plus toki tuo ketjun putoilu.
1CV:ssä ketju on jaettu kahteen osaan, keskellä on vaihdenapa. Mutta veivikammet ja vanerirunko erityisesti joustaa voimalla polkiessa -> tulee "tehoton" fiilis, kun polkaisu ei välitykään suoraan takapyörään, vaan osa menee silmin nähtävään rakenteiden joustoon.
Pitkän ketjun värähtelyn ja roikkumisen vaikutuksesta ei ole omakohtaista kokemusta, mutta veikkaisin kuitenkin joustojen olevan se isoin epämukavuustekijä.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:26
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:21
Turmelin Jarcon kuvaa etuvetoiseksi. Sivuvaunun rengasta toin eteenpäin ja laitoin sen kääntyväksi. Taakse sähkökiekko.
Tällöin päästään eroon pitkästä ketjusta. Telemark henkinen kanttareiden ylitys. Takaohjauksen ongelmista pääsee eroon.
Veto renkaalle jolla on vähiten pitoa? Jos eturenkaan toisi keskelle niin voisi tehdä normaalin etuveto deltan ilman kahta kääntyvää pyörää. Yksinkertainen rakenne ilman voimaa hukkaavaa väliakselia. Niinku näin
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:27
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:15
Miksi huomioit vain vetopuolen massan?
Tuossahan oli paljon muutakin mitä pitäisi huomioida. Se oli vain karkea periaate.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:31
Kirjoittaja jviirret
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:27
jviirret kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:15
Miksi huomioit vain vetopuolen massan?
Tuossahan oli paljon muutakin mitä pitäisi huomioida. Se oli vain karkea periaate.
Eh? Jos nyt kuitenkin ottaisi huomioon tuon kun sen löystyminen tuo yhtälöön yhtä paljon voimaa kuin vetopuolen kiristyminen ottaa
Jos tuon jättää huomiotta niin pystysuora ketjulinjahan se vasta voimasyöppö on kun ketjua pitää vetää ylöspäin. Ei vain kiristymis vaiheessa vaan ihan koko ajan.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:31
Kirjoittaja tm
jviirret kirjoitti:Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:21
Turmelin Jarcon kuvaa etuvetoiseksi. Sivuvaunun rengasta toin eteenpäin ja laitoin sen kääntyväksi. Taakse sähkökiekko.
Tällöin päästään eroon pitkästä ketjusta. Telemark henkinen kanttareiden ylitys. Takaohjauksen ongelmista pääsee eroon.
Veto renkaalle jolla on vähiten pitoa? Jos eturenkaan toisi keskelle niin voisi tehdä normaalin etuveto deltan ilman kahta kääntyvää pyörää. Yksinkertainen rakenne ilman voimaa hukkaavaa väliakselia. Niinku näin
Nyt taisi 2-raiteisuus unohtua...
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:34
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:26
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:21
Turmelin Jarcon kuvaa etuvetoiseksi. Sivuvaunun rengasta toin eteenpäin ja laitoin sen kääntyväksi. Taakse sähkökiekko.
Tällöin päästään eroon pitkästä ketjusta. Telemark henkinen kanttareiden ylitys. Takaohjauksen ongelmista pääsee eroon.
Veto renkaalle jolla on vähiten pitoa? Jos eturenkaan toisi keskelle niin voisi tehdä normaalin etuveto deltan ilman kahta kääntyvää pyörää. Yksinkertainen rakenne ilman voimaa hukkaavaa väliakselia. Niinku näin
Mullahan on jo etuvetodeltoja 2kpl, niiden ongelmia koitan ratkoa.
Twisterin vetävässä eturenkaassa ja Räntiksen vetävässä etusähkökiekossa ei pito ongelmia häiritsevässä määrin esiintynyt.
Normaali deltan ongelmat on kolmiraiteisuus ja kanttareiden ylitysten epämiellyttävyys, kun molemmat renkaat tökkää yhtä aikaa kanttareeseen.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:37
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:31
Nyt taisi 2-raiteisuus unohtua...
Jos molemmat vetävät pyörät on samalla puolella ajoneuvoa niin kolmea jälkeä se lumeen piirtää vaikka kuvissa olisikin kaksiraiteinen. Sen verran hitausmomenttia yhdestä n.40% ajoneuvon painoa kantavasta pyörästä tulee, ainakin lumessa.
Mikäänhän ei estä tuossa symmetrisessä deltassa laittamasta toista takapyörää taaemmas, jolloin saa tuon "telemark" ilmiön kanttareihin.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:42
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:31
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:27
jviirret kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:15
Miksi huomioit vain vetopuolen massan?
Tuossahan oli paljon muutakin mitä pitäisi huomioida. Se oli vain karkea periaate.
Eh? Jos nyt kuitenkin ottaisi huomioon tuon kun sen löystyminen tuo yhtälöön yhtä paljon voimaa kuin vetopuolen kiristyminen ottaa
Jos tuon jättää huomiotta niin pystysuora ketjulinjahan se vasta voimasyöppö on kun ketjua pitää vetää ylöspäin. Ei vain kiristymis vaiheessa vaan ihan koko ajan.
Pitäähän se alapuolikin saada liikkeelle. Sitä vedetään takarattaalla.
Pystysuorassa ketjussa 1 kiloa vedetään 1 kilon voimalla, eikä 5 kilon voimalla. Joojoo pitäis puhua nyyttoneista...
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:43
Kirjoittaja jooseha
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 19:36
Kyllä se vaan niin on, että ensin pitää voittaa roikkuvan ketjun massa. -- -- Karkea yksinkertaistettu esimerkki roikkuvasta ketjusta: etu- ja takarattaan väli 2 metriä, ketju tuottaa 1 kilon massan keskelle. Ketju roikkuu 100mm.
Vapaakappalekuvasta näkyy, että viisinkertainen voima vastustaa polkemista.
Ajattele hieman suurempaa kuvaa. Mitä tapahtuu kun polkeminen loppuu? No, ketju vetää painollaa pyörää sen verran kuin ketjua on jaloilla nostettu.
Vilijami kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 19:36
Ihminen ei kykene polkien pitämään lähellekään tasaista vetoa ketjussa, vaan joka polkaisulla ketju kiristyy ja kuolokohdassa löyhtyy.
Se on hämmentävää miten tasaiseen vetoon pystyy, jos vaan on opetellut pyörittämään. Tämän olen monesti todennut ajaessani jäistä ylämäkeä eturenkaan sutiessa kokoajan tasaisesti.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Tammi 2021, 20:45
Kirjoittaja Vilijami
jviirret kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:37
tm kirjoitti: ↑28 Tammi 2021, 20:31
Nyt taisi 2-raiteisuus unohtua...
Jos molemmat vetävät pyörät on samalla puolella ajoneuvoa niin kolmea jälkeä se lumeen piirtää vaikka kuvissa olisikin kaksiraiteinen. Sen verran hitausmomenttia yhdestä n.40% ajoneuvon painoa kantavasta pyörästä tulee, ainakin lumessa.
Mikäänhän ei estä tuossa symmetrisessä deltassa laittamasta toista takapyörää taaemmas, jolloin saa tuon "telemark" ilmiön kanttareihin.
Räntis piirsi lumeen kahta raidetta vaikka polki ilman sähköjä.
Jäykkä teli kanittaa käännöksessä.