Hopea kirjoitti: ↑08 Syys 2021, 09:42
Näinhän se menee.
Neljääkymppiä ajava autoilija "matelee".
Kahtaviittä ajava pyöräilijä "syöksyy tilanteeseen".
Mistä tämä ero syntyy?
... ja moottoripyörä ilmestyy tyhjästä.
Näissä ongelmissa on kyse havaintopsykologiasta, joka sanoo, että havaintojen ja liikenteessä tehtävien oikeiden päätösten kannalta on tärkeämpää, mitä mieleemme rakentamassamme mallissa arvelemme siellä tiellä voivan olla kuin se, mitä oikeasti siellä näemme. Sillä hyvällä todennäköisyydellä näemme vain niitä asioita, mitä olemme etukäteen valinneet siihen joukkoon, jonka edustajia olemme päättäneet tarkkailla.
Filosofi ja kognitiotutkija Daniel Dennetin malli on laajempi ja käsittelee kaikkia moraalisia valintoja. Nolo suomennokseni Wikipediassa lainatusta Dennetin tekstistä:
Ehdotamallani päätöksentekomallilla on seuraava ominaisuus: "Kun teemme päätöksiä, otamme niitä harkitessamme huomioon enemmän tai vähemmän itsellemme tyypillisä näkökohtia. Osa näistä tietysti heti hylätään merkityksettöminä (tietoisesti tai tiedostamatta). Ne näkökohdat, jotka valitsemme huomioonotettavien näkökulmien joukkoon, pääsevät mukaan päättelyprosessiin ja ennustavat lopullisen päätöksemme."
Jos siis tiellä on jotain, jota emme ole tavanneet ottaa huoioon, emme sitä havaitse läheskään sillä tarkkuudella kuin pitäisi, koska osa havaintomateriaalista on jätetty pois mieleemme rakentamastamme mallista jo ennen havaintoprosessin aloittamista.
Tässä ei tietenkään ole kyse pelkästään objekteista, joilla on nimi, vaan niiden ominaisuuksista, joita havainnoimme. Koko, muoto, nopeus, tulosuunta ja -linja ovat tällaisia. Pyöräilijää, ei havaita, koska se on väärän kokoinen ja muotoinen ja liikkuu väärää linjaa väärällä nopeudella.
Jokainen voi varmasti omasta liikennehistoriastaan muistaa vaaratilanteen, jossa on tehnyt väärän päätelmän ja päätöksen, kun väistettävä ajoneuvo onkin tullut erilaista, yleensä suurempaa nopeutta, kuin sille on kuviteltu. Tästä samasta asiasta on kyse, kun polkupyöräilijää syytetään liian nopeasta tulosta liikennetilanteeseen.
Vika ei siis ole muussa kuin siinä, että liikenteen osapuolet eivät ole tottuneet jonkin liikennemuodon havainnointiin liikenteessä. Tämä selittää hienosti mm. Norjassa tehdyn havainnon, että pyöräilyonnettomuudet selvästi vähenevät pyöräilykilometriä kohti sitä mukaa, kun pyöräilijöiden määrä liikennealueella kasvaa.