Pistin palstan etsintään sanan 'jälleenmyyntiarvo', mutta se ai antanut yhtään repliikkiä. ä-kirjain ehkä ongelma?
Täällä on pistänyt silmään jälleenmyyntiarvon käyttäminen perusteluna siihen, millainen nojapyörä kannattaisi valita jopa hyvin erihintaisista vaihtoehdoista.
Eikö jälleenmyynnissä joka tapauksessa hinta laske murto-osaan ostohinnasta, useimmiten jopa heti kaupasta ostettuna, kuten autoissa? (urbaani legenda (?): ' uuden auton ajaminen ulos autoliikkeestä laskee sen hintaa 30 %')
Yksi asia on kuviteltu jälleenmyyntiarvo, jossa ostaja luullakseni kuvittelee muiden olevan yhtä innostuneita juuri ko. mallista kuin itse ostohetkellä on. Toinen asia on se, paljonko siitä sitten oikeasti sai x vuoden kuluttua.
Kuvitelmieni täsmentämiseksi kiinnostaisi laatia hieman tilastoa pohjautuen toisaalta toteutuneisiin esimerkkeihin ja toisaalta kuvitelmiin. Esim.
a) toteutuneita kauppoja:
ostin hintaan x euroa, myin hintaan y euroa, pidin z vuotta, ajoin ...km (tai tuntia),(siis hinnanmuutos y-x euroa )
b) ostettu mutta ei-vielä-myyty:
ostin hintaan x, kuvittelen myyväni hintaan y euroa, pidän z vuotta, ajan ... km (hinnanmuutos y-x euroa).
Jos kyselyssä on arkaluontoisia osia, niin osittaisetkin tiedot tai arviot saattavat kirkastaa ajatuksia.
Kiinnostaa, onko päätöksenteossa harhaa siinä, että henkilö päätyy esim. 4000 euron pyörään 2000 euron pyörän sijasta perusteena se, että kalliimmalla on tunnettuna merkkituotteena parempi jälleenmyyntiarvo (prosenteissa/absoluuttisesti).