Sivu 1/2

Kahdenistuttava?

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 12:07
Kirjoittaja TKorho

Täällä Nojapyöräfoorumilla oli päivänä muutamana juttua nojapyöräautosta. Juttu taisi olla ennen uusien aihealueiden perustamista. Puhe oli hieman raskaammasta (muistelisin luokkaa 400kg kokonaiskantavuus?), kahden (rinnakkain?) istuttavasta katetusta (nelipyörästä?) sähköavusteisesta polkuautosta. Ja oliko vielä niin että se saattoi toimia myös pelkästään sähkövetoisena?

Onko linkkivinkkejä? Tai muita vastaavia 'perhekäyttöön' sopivia kinnereitä?

Olen tullut siihen uskoon että tuollaiset kevyet katetut sähköavusteiset ovat jollain aikavälillä lyhyen matkan liikkumisen tulevaisuus. Kyllä ne saa uskottaviksi kunhan niiden tuotteistus on kunnossa. Toki suuri yleisö ja polkeminen on vaikea yhdistää, mutta 10€/l bensan hinta saattaa toimia ohjaavana tekijänä. Ja joskun kinnerit yleistyvät, niin niiden outouskin lientyy, ja se tuotteistus pääsee vauhtiin.

Hyvillä keleillä tietysti normaalit ja kevyet pyörät ovat varmaan se ensimmäinen yleistymisreitti. Sitä tapahtuu jo näillä bensanhinnoilla. Sitten tulevat sähköavusteiset... Olisi kiva tietää myös niiden myyntilukuja tänä päivänä. Vielähän ne ovat hintavia, hankalia asentaa (tumpeloille kuten minä) ja vieläpä lainsäädännön kiusaamia. Varmaan kuitenkin yleistyvät kun niitä jo Suomenkin kaupoissa näkee.

Meitsi itse kun ei edes talvipyöräile, ja arkipyöräilykin on satunnaisempaa kuin jokapäiväistä... Mutta uskoa on.


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 13:02
Kirjoittaja jori

Twike


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 13:05
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:

Twike

Niin,
http://www.twike.com/ tuosta ollu joskus kait puhetta.

Petri


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 23 Maalis 2012, 14:26
Kirjoittaja jviirret

Jossakin päin suomea on ilmeisesti tiet sulaneet kun sähköajoneuvot alkaa taas kiinnostamaan :wink:

Jukka


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 26 Maalis 2012, 23:24
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:

Jossakin päin suomea on ilmeisesti tiet sulaneet kun sähköajoneuvot alkaa taas kiinnostamaan :wink:
Jukka

Sulaneet on, muttei vielä harjattu...

T. Ari


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 27 Maalis 2012, 13:32
Kirjoittaja PW

Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 28 Maalis 2012, 22:24
Kirjoittaja Simon

Terveppä taas, olen tässä katsellut nyt kaksi päivää tuota nelipaikkaista ja nelipyöräistä kinneriä ja mitä enemmän katselen sitä niin sen varmemmaksi olen tullut että alan
rakentamaan samanlaisen. https://www.facebook.com/media/set/?set ... 582&type=1
Ensi alkuun kylläkin kattamattomana, saa huomattavasti keveämmän ja on helpompi liikutella ja mennä kyytiin (ehkä myöhemmin voisi yrittää kattaa)

Sehän on periaatteessa kuin kaksi tandemia rinnakkain jotka on yhdistetty välistä putkilla ja edestä kuin nuijapää, samanlainen ohjaus.
Tuossa kuvan vehkeessä on takapyörissä ilmeisesti 9 vaihteiset pakat ketjuille itse ajattelin ne korvata kahdella nexsuksen seiskalla saisi helpommin
yhdistettyä molempien vaihdevaijerit yhteen vipuun ja olis helppo asettaa säätimet väliin että toimisivat yhtäaikaisesti.
Nexsuksen seiskoissahan on jalkajarrut jotka myös on hyvät ja lisäksi eteen levyt, leveyttä tulisi noin 110-120 cm, pituus olisi kuitenkin lyhempi mitä minun tandemissa,
eikä tuo nyt niin kalliiksi kuitenkaan tulis ettei voisi alkaa rakentamaan kun on vehkeet ja paikka ja kesä tulossa ettei tarvi autotallissa olla koko aikaa ja on tilaa tehdä myös ulkona.

Lapset ja emäntä ainakin olivat innoissaan kun sanoin siitä ja näytin kuvaa, tykkäävät ajella jo tuolla tandemillakin, niin että ensiviikolla pitäis lähteä putkikauppaan.
Yritän laittaa kuvia sitä mukaa kunhan saan ensin aloitettua, mutta varmaan jo ensiviikolla pyrin aloittamaan. :mrgreen: :mrgreen:

Tv. Simon


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 06:58
Kirjoittaja irakas

Enpä ollenkaan ihmettele innostumistasi Trislediin, jos on tiloja rakentaa noin suuri ja sille on perheen tuki ja käyttöä. Katettunakin se on hyvin muotoiltu yhteen suuntaan taipuvasta levystä. Kuinkahan tuossa on ratkaistu sateella ajo? Sisään menoa varten on istuinaukon oltava aika suuri ja se kaipaisi jotain suojaa rankkasateessa. Onkohan tuossa pohja vai onkohan avoin? Tällaisissa katetuissa kinnereissä on huomioitava huoltotoimet. Niitä varten minun SH18:ssa on mahdollista nostaa pääosa katteesta kokonaan pois.

Toivotan paljon onnea projektillesi! Sen etenemistä on jännittävä seurata. :mrgreen:

Sakari


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 08:17
Kirjoittaja PW

Tekstissä puhutaan "coreflute" :sta ilmeisesti katteesta, onkohan tuo sitä samantapasta ku "coroplast" mistä Jukka teki kinnerin ?

Petri


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 08:24
Kirjoittaja PW

Tuossa ranskan foorumilta kuvia samasta, kuvat suurenee kun klikkaa jos haluu tarkemmin nähdä yksityiskohtia.
http://velorizontal.bbfr.net/t15563-vm- ... de-trisled

Petri


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 12:19
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Tekstissä puhutaan "coreflute" :sta ilmeisesti katteesta, onkohan tuo sitä samantapasta ku "coroplast" mistä Jukka teki kinnerin ?

Ainakin googlen kuvahaun mukaan coreflute on ulkoisesti tismalleen saman näköistä kuin vikuprop ja coroplast, taipuu myös samalla tavalla, eli eiköhän se käytännösssä samaa ainetta ole.

Jukka


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 17:20
Kirjoittaja psa

Tulee kyllä 4 hengen pyörästä melko painava jos jokainen polkija painaa vaikka 90kg + pyörä varmaan painaa 40-50 kiloa. Lähemmäs 400kg kuitenkin. Toisaalta tuollainen massa varmaan rullaa kevyesti kun vauhtiin pääsee ja pyörät on rullaavat. Onhan siinä siten tehoa myös paljon kun 4 polkee tuollaisen liikkeelle. 2 takapyörän sähköavustimella tai 4 vetona pyörä olis varmaan mukava peli. Toisaalta sit pitäs varmaan rekisteröidä mopoksi. Mitä mahtas katsastusmies sanoa. Toivottavasti on vaan tarpeeksi ketterä kaupunkiliikenteeseenkin.


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 22:26
Kirjoittaja TKorho

Lolz. Millainenahn olisi tandem (tai enemmän?) ilmavirtainen kinneri aika-ajoihin pätevillä kuskeilla? Jos ne yhden miehen sukkulatkin on niin nopeita, niin miten sitten yhtä virtaviivainen nelikko? (No, kuten sanottu, painot tulevat ongelmaksi, mutta mitäpä sitä ei joku ranskalainen pelote tekisi...)


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 29 Maalis 2012, 23:33
Kirjoittaja Simon

Moi, olen minä tietoinen tuosta painosta mutta, lähinnä syy sen rakentamiseen on halussa lähteä kokeilemaaan rajoja ja kun on rakentanut 11 sta.
pyörää joukossa mm. Tandemi nojakki, takavetoinen trike (poronsarvi) etuvetoinen trike, useita muita erimallisia nojakkeja, pari pystäriä ja
peräkärryä, tuntuu vaan luonnolliselta näin.
Olen rakentanut moottoripyöriä jo 70 luvun alusta saakka ja nytkin olis yksi työn alla. Siitä kaikki tavallaan onkin lähtenyt.
Sitä vaan haluaa kokeilla jotain erllaista ja onko itestä siihen kuten Sakari haluaa kokeilla myös.

Tuon kokonais paino oils noin 350 kg perheen voimin siinä olis pari teini-ikäitä tyttöa takana ( pyörä noin sen 50kg )
Kyllähän tuohon saa sähköavut vaikka molempiin eturenkaisiin mutta, sitähän on sitten mukava lähteä jälkeen päin kehittelemään
itellä olis kyllä mielessä erilliset moottorit, olis tehokkaammat ketjujen kautta.
Katotaan jahka sen saa siihen malliin että pääsee ottamaan eka polkaisut. :mrgreen: :mrgreen:

Tv. Simon


Re: Kahdenistuttava?

Lähetetty: 30 Maalis 2012, 03:44
Kirjoittaja jviirret

Eniten minua renkaiden ja vanteiden kestävyys huolettaisi. Normi renkaat kun kantaa noin 50-70kg kuormaa tavallisessa pyörässä. Tuollaisessa tandemissa 100kg ja kurveissa painon siirtymän vuoksi vielä enempi. Kurveissa se on lisäksi vielä vino kuormaa ja sitä pinnavanteet ei ole tehty kestään juuri ollenkaan.
Polkiessahan se paino ei tunnu. 50kg pyörän painosta jokaiselle tulee vain 12,5kg ja vain yhden renkaan vierintävastus. Menee siis kevyemmin kuin normi pyörä jos kaikki polkee.

Jukka