Tuohon samankaltaistuvien velomobiilien listaan vois liittää myös Rotovelon http://www.trisled.com.au/rotovelo.asp
Poikkeuksena muista tuo kate ei oo kuitua vaan muovia. Hinta edullinen mutt ilmeisesti ongelmaks muodostuu sitt rahti kun ei Austraaliasta polkemallakaan oikeen onnistu
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Sen vähän mitä näistä muoveista tiedän, niin olen ymmärtävinäni, että myös Leibat tehdään lujitemuovista (FRP).
Oikaskaa jos olen väärässä.. Olin jostain lukevinani, että tuo on kestävämpää kuin tavallinen lasikuitu.. Tämäkin tieto varauksella
Siis lasikuituhan on lujitemuovi, joka on yleisnimi kuitulujitteisille muoveille (=FRP) joihin kuuluu myös hiilikuitu. http://en.wikipedia.org/wiki/Fibre-reinforced_plastic
Rotovelon kuoret taas on PE-muovia, ei siis vahvistavia kuituja ollenkaan. Se on toistaiseksi ainoa lajissaan. Materiaali on yleinen kajakeissa ja tulee suhteessa edulliseksi valmistaa jos on suuret sarjat.
Sen vähän mitä näistä muoveista tiedän, niin olen ymmärtävinäni, että myös Leibat tehdään lujitemuovista (FRP).
Oikaskaa jos olen väärässä.. Olin jostain lukevinani, että tuo on kestävämpää kuin tavallinen lasikuitu.. Tämäkin tieto varauksella
Tämä Rotovelo on valmistettu rotaatiovalamalla polyeteenistä. Se ei siis ole lujitettu millään lailla, vaan jäykistäminen tehdään muotoilemalla. Tämä menetelmä tuottaa ulkokulmistaan vähän paksumpia valuja, mistä syystä mm. paino on korkeampi. Kanootit valmistetaan nykyisin myös tällä menetelmällä. Toinen tälle materiaalille HDPE solveltuva valmistusmenetelmä on puhallusmuovaus, jossa muotti on pykälää monimutkaisempi ja muovaaminen perustuu letkumaisen aihion puhaltamiseen muotin pintaan. Puhallusmuovauksessa taas ulkonurkat ovat ohuemmat ja sisänurkat paksummat. HD polyeteeni on katemateriaalina mainio mm. kolarien ja melun takia. Lommo voidaan painaa sisältä takaisin muotoonsa, eikä pysyviä vaurioita yleensä jää. Materiaalin mtala kimmokerroin ei mahdollista pahaa räminää tai kotelon.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Trisled tehnyt tästä hiilikuituversion http://www.ligfiets.net/news/4351/trisl ... ovelo.html Painoo ilmottavat noin 20 kg, alkaa olla kohtuullinen.
Mitähän tuommosen uittaminen ausseista maksaa, varmaan liikaa. Se pitäs saaha täytettyy jollain arvokkaalla ja laittomalla ni alkas kannattaa
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Veikkaan että tuon rotovelon kanssa käy niin että hinta on liian kova suhteessa perinteisiin kinnereihin, ettenkin käytettyihin. Rotovelo on kuitenkin ihan törkeen yksinkertainen kapistus suhteessa perus kinnereihin.
Viimeksi muokannut Wacky, 16 Huhti 2015, 05:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luulisi Rotovelon pohjaan saavan suht helposti levyn kiinni. Painon lisäksi Rotovelon huonoin puoli on mielestän ketjun likaantuminen. Pohjalevy suojaisi ketjun, mutta nostaisi painoa hieman lisää. Huollettavuus on kuvasta päätellen kohdillaan.
Hinta kuus tonnia. Tuollainen trikehän maksaa sen pari tonnia. Neljä tonnia tuollaisesta kanootinkuoresta on kyllä tajuton hinta. Ihan kiva laite ja idea sinänsä.
Joo, hinta on vielä hidaste. Hinta nousee ilmeisesti Ausseista Eurooppaan uittamisen johdosta aika paljon. Luulis ett tuollasia "koppiksia" pystys tekeen paljon halvemmalla, toki laitteet ja muotit maksaa
Saako enää kahdella tonnilla trikeä mistään, tai minkälaisen? En oo vertaillu, tämän laitteen osia muihin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Joo, hinta on vielä hidaste. Hinta nousee ilmeisesti Ausseista Eurooppaan uittamisen johdosta aika paljon. Luulis ett tuollasia "koppiksia" pystys tekeen paljon halvemmalla, toki laitteet ja muotit maksaa
Tuossa on just se että pienet erät maksaa. Muottikustannuksien osa on suuri. Toisaalta taas eriä ei saada isoiksi ennen kuin hinta tulee alas. Alhaisen hinnan kautta tuleva menekki mahdollistaa alhaisen hinnan. Jonkun vaan täytyy olla se ensimmäinen polkumyyjä, että nuo lähtee menemään. Tehdas saanee noita trikejä kauppahintaa halvemmalla.