Sivu 1/4

Hifi maantienojapyörä!

Lähetetty: 08 Loka 2007, 20:18
Kirjoittaja lowrides

Avataan tähän nyt pohdiskelu, joka toivottavasti johtaa keväällä uuden pyörän hankintaan. Tarkoitus löytää siis se kaikkein optimaalisin peli keski-suomalaisille, mäkisille maanteille... ja miksei muuallekin. Maantiellä nojapyörä on nimittäin yhdessä parhaista elementeistään. Edellämainitulla alustalla ei nimittäin ole asiaa jossa asianmukainen maantienojakki ei pärjäisi tai olisi parempi pystyveljeään. Varsinkaan nyt kun harhakuvitelmat nojapyörän huonosta mäennousukyvystä ovat haihtuneet.

Aluksi täytyy myöntää, ettei tämän kaltaisen pyörän hankinnassa voi tehdä kompromisseja. Tarjolla on käytännössä vain muutama kaupallinen malli ja nekin kuitenkin hyvin erilaisia, eli pohtimista siis riittää. Raha ei saisi olla este, mutta johonkinhan raja on vedettävä, vai onko? :wink:


Pääosassa kuuluu olla nopeus. Mistään retkipyörästähän ei nyt puhuta. Mukavuuden kannalta oleelliset ratkaisut täytynee siis jättää pois. Eli jousitus, ylimääräiset ketjun ohjailut, pystyt ajoasennot yms. hylätään kättelyssä.


Turhaa puhetta, mikä kuuluu nopeaan nojapyörään ja millainen se on, välttääkseni listaan alle muutaman varteenotettavan pyörä vaihtoehdon, joiden tyyppisiin keskustelu voi sitten keskittyä.

  1. M5 TiCa Lowracer.
    Tällä hetkellä se ykkös vaihtoehto. Nojapyörämaailman legenda ja boheemi. Silloin kun suurin osa meistä ei ollut kuullutkaan nojapyöristä (ja kun muut valmistajat vielä kasailivat pyöriä huonekaluputkista) Bram Moems oli jo kehittänyt hiilikuituisen lowracerinsä ja niitti sillä mainetta voittamalla maailmanluokan pyöräilytähtiä (Bjarne Riis jne.). Alkuperäinen hiilikuitu versio vaatii kuljettajan pituudeksi vähintään 175 cm... ja kun ei tätä aivan ole, joutuu tyytymään titaani/hiilikuitu -versioon. Pyörä ei silti menetä paljoa hypestään, sillä onhan titaanin ja hiilikuidun yhdistämistä pidetty kovasti arvossa pyöräilymaailmassa.

Pyörä on siis tajuttoman nopea, tosin kalliiden lisävarusteiden kera. Kuitenkin TiCa on yksi niistä pyöristä jonka selässä voit tuntea itsesi todelliseksi recumbent-urheilijaksi... tai ainakin melkein. Pyörä on myös laadultaan ylivoimainen ja M5:den ehkä hieman omituisetkin (ainakin näöltään) tekniset ratkaisut ovat viimeisen päälle hiottuja.

Pyörän pitkä miinus on hinta, jos siitä haluaa numeron tehdä. Ei nimittäin riitä että ostat perus paketin esim. shimanon 105 osilla. Jotta pyörä vastaisi oikeasti otsikkoa ja em. arvoja, on sen kokoaminen harkittava huolella. Tässä yksi ehdotus:
-Runko tietenkin se titaaninen, johon kuuluu hiilikuitu takahaarukka.
-Etuhaarukka mono hiilikuituinen (350g!)
-Penkki hiilikuitu
-Stemmi titaani
-Itse tanko kuitenkin hiilikuitu
-Jarrut M5:den omat superkevyet (400€. naurettava hinta, mutta markkinoiden parhaat!)
-Jarru kahvana maailman kaunein "valaan pyrstö", joka operoi molempia jarruja. Täytynee tosin harkita esim. cyclocrossarin lisäjarrukahvojen asentamista helpottamaan päivittäistä ajoa. Mutta tuo monokahva on upea!
-Aerovanne eteen
-Levy tai Hed 3 -kiekko taakse
-tämän peittää tietenkin M5:den oma takakate. Maksaa 600€, mutta pyörää ei voi ajatellakaan ostavansa ilman tätä. On niin hienokin ja ennenkaikkea aerodynaaminen.
-niskatuki
-loput osat sitten jotain Campy recordia tai dura-acea.
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva Kuva
Kuva

Painoa saisi tulla enintään 10 kg paikkeille. Ja hintaa? Paljon. Piste.
Sitä ei tarvitse tässä ketjussa paljoa itkeä. Olkoon tämä nyt unelma, joka on kirjoitettu paperille.

Tulipa kauhea selitys töherrettyä. Muutama muukin vaihtoehto on, mutta ehkä parempi kirjoittaa niistä myöhemmin. Ne ovat suurin piirtein joko Velokraft No Com tai sitten Fujin SL-II rankasti paranneltuna.


Re: Hifi maantienojapyörä!

Lähetetty: 09 Loka 2007, 05:57
Kirjoittaja tavasti
lowrides kirjoitti:

Raha ei saisi olla este, mutta johonkinhan raja on vedettävä, vai onko?

Rajoittavana tekijänä on hyvä käyttää pankkitilin saldoa, pankinjohtajan myötämielisyyttä ja hellasärön kohtuullisuutta. Kaikki muut rajoitukset ovat keinotekoisia ja turhia.

lowrides kirjoitti:

Muutama muukin vaihtoehto on, mutta ehkä parempi kirjoittaa niistä myöhemmin. Ne ovat suurin piirtein joko Velokraft No Com tai sitten Fujin SL-II rankasti paranneltuna.

Eikö Fujin ole juuri kompromissi? Eikö Jester olisi enemmän sitä mitä olet hakemassa. Tietysti voit alkaa pommittaa Challengea kysymyksillä myisivätkö sinulle NME:n :-)


Lähetetty: 09 Loka 2007, 16:07
Kirjoittaja lowrides

Fujin on kyllä kompromissi, mutta hyvä sellainen. Ja sitä modifoimalla, siitä saisi ihan näpsäkän kiiturin. Todellisuudessa Fujin pysyy listalla vain, koska se on todennäköisesti TiCaa ja No Comia parempi mäen nousija... ja ennenkaikkea se edullisin vaihtoehto.

Jester taas on yksinkertaisesti liian painava :cry: Muistaakseni 14kg. Tahtoo näissä mäissä tuntua liiaksi. Ja lisäksi siirtymä Fujinista on ehkä vähän liian pieni -> hiukan nopeampi geometria, mutta muuten aikalailla sama pyörä.

Sitten ovat tietenkin nämä Splitter plate pyörät. No Com, Cobra Lowracer ja laittaisin myös NMEn samaan kategoriaan. Kaikki ovat varsinaisesti ratapyöriä, varsinkin nuo kaksi pienipyöräistä. No Com on näistä todennäköisesti (varmasti) nopein ja takavetoisena + iso takapyöräisenä parhaiten maantielle sopiva. Pitää tehdä No Comistakin yhteenveto, kunhan saa ajatukset taas järjestykseen.

Mutta NME on vain Challengen vehkeen jatke. Käsittääksenin tehty Eric Baetenille sponsorityönä. Baeten käytti pyörää radalla valtavan takakatteen kanssa ja kyllä saikin sen kulkemaan aina muistaakseni maailmanmestaruuteen asti. Onhan NME siis varmasti mahtava pyörä, mutta hiukan mielikuvitukseton :wink:


Lähetetty: 13 Loka 2007, 12:35
Kirjoittaja lowrides

Vaihtoehto 2. Velokraft No Com

No Com (no compromises) tyrmää heti kättelyssä näöllään. Tämä pyörä jos joku nimittäin herättää tunteita; vaikea päättää pitäisikö pyörästä vai ei. Näkisin henkilökohtaisesti tämän pelkästään hyvänä asiana. Nimittäin jos enää nykyajan postmodernistisessa maailmassa, jossa kaikki on jo nähty, esine pystyy pysäyttämään/järkyttämään muotoilullaan, on se jo jollakin tapaa onnistunut.
Pyörän näkö johtuu sen muotoilussa käytetystä splitter plate -tekniikasta, jota on jo pystypyörienkin maailmassa hyödynnetty, varsinkin tempopyörissä. Runko kiertää siis pyöriä ja sivusta katsottuna ikäänkuin sulkee pyörät sisäänsä. Tämä luonnollisesti parantaa ilmavirtauksia ja parantaa aerodynamiikkaa.
No Comin aerodynaamisista ominaisuuksista pitänee mainita vielä takapyörän tehtävä. On olemassa koulukunta (kuulemma), joka uskoo levytetyn takapyörän toimivan takakatteena lowracereissä. Jos tutkii No Comia huomaa että väite todella pitää pyörässä paikkansa; takapyörä todella nousee korkeammalle kuin kuljettaja ja integroitu penkki jatkaa kuljettajaa päätyen lopulta takapyörään. Periaate on sama kuin esim. M5:n takakatteessa.

No Com on varsinaisesti ratapyörä, joka on kuitenkin laajasti käytetty maantiellä. Tempoajoon pyörä varmasti on loistava, mutta selviytyykö se myös normaalissa maantieajossa? Tämä on varmasti ennenkaikkea asennekysymys. Kuitenkin uskoisin M5:n olevan hiukan käytännöllisempi. M5:llä kaupungin läpi selviäminen sujuu varmasti ilman suurempia ongelmia (suhteellista :wink: ), mutta No Comilla saa jo miettiä tarkemmin mistä ajaa. Kääntösäde on No Comissa huonompi ja maavara myös. Lisäksi integroitu penkki ja jäykkä runko välittävät tärinät varmasti ainakin tarpeeksi hyvin kuljettajaan.
Välttämättömät tavarat ja vedet kulkevat rungon sisällä sijaitsevassa tavaratilassa. M5:ssä takakate tosin kuljettaa varmasti enemmän tilbehööriä.

No Comin etu on kuitenkin se nopeus. Jos etsitään nopeinta maantiekiituria, No Com varmasti on se ykkönen. Mutta toisaalta, jos ajaminen vaatii suurta varovaisuutta, myös nopeus kärsii... Kuitenkin jos haluaa tehdä sen oman ennätyksensä temporeitillä, No Comilla se tapahtuu... Liian paljon spekulaatiota :shock: Lopullinen ratkaisu taitaa syntyä vain kokeilemalla molempia... ja tähän kun ei pysty.

Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva Kuva

No Comin saa, jopa pienenä yllätyksenä, huippu komponenteillakin varustettuna halvemmalla kuin M5 Tican. Tämä voi olla tietenkin yksi ratkaiseva tekijä. Ja varsinkin jos toisena pyöränä pysyy Fujin ja No Com tulee periaatteessa kisa käyttöön. Siinä olisi aika lyömätön yhdistelmä.
M5 olisi kuitenkin kulttuuri ja historia -tietoisen nojapyöräilijän valinta. hmm... vaikeaa, vaikeaa.


Lähetetty: 13 Loka 2007, 14:01
Kirjoittaja jori

Velocraft No Com on kaunis esine, mutta pilattu jälkeepäin sopimattomilla yksityiskohdilla.
Näkee, että pyörä on tehty ratakäyttöön. Levyjarrun vaijeri, takavaihtaja, ja takavaihteellisen mallin ketju sotkevat virtaukset ja vaikutelman. Oikealta takaa otetussa kuvassa näkee, kuinka ketju todella pilaa estetiikan. Samoin vasemmassa sivukuvassa pinnapyörä. Tähän vehkeeseen sopii levypyörät, tai vähintään paksupuolaiset ja fixi välitys. Miksi ihmeessä ohjaustanko on tavallista pyöreää putkea. :(
Etuvetoinen tuon pitäisi olla. Etuketju mahtuisi kulkemaan paksun eturungon sisällä ja leveälapainen etuhaarukka pystyketjun suojaksi parantaisi aerodynamiikkaa ja estetiikkaa.

Tuosta saisi kuitenkin ihan käypäisen maantiepyörän putkittamalla ketjun ja huomioimalla takahaarukan muotoilussa takavaihtajan ja muotoilemalla runko uudelleen siten, että maavaran kannalta pahimmat osat olisivat joustavia irtokappaleita /kappale. Etukappaleeksi voisi muotissa puhaltamalla muotoilla (PET) juomapullon. Jos rotvallin reunassa menee pullo luttuun, voi sen puhaltaa juomaletkulla takaisin muotoonsa, ettei virtaukset häiriinny. :lol:
Löytyykö tuosta kuvia velodromivarustuksessa, panisin julisteeksi seinälle.

Hups, tämä ketjuhan on "Nojapyörän valinta". Siirtäisitkö tämän Nojapyörän Rakentaminen osioon otsikolle "Comments and compromises"

Jori


Lähetetty: 03 Touko 2008, 14:33
Kirjoittaja lowrides

No niin, inspiraatioksi muille pyörän hankkijoille kerrottaneenkoon että Hollannista pitäisi saapua kaksi (hifi)pyörää ehkä jo ensi viikolla.

Tulossa on siis kaksi M5:n TiCa Lowraceriä.
Osasarjoilla Ultegra Sl ja Dura-ace.
Hiilikuitu/kevlar takakatteilla ja muilla herkuilla, luonnollisesti. Toinen jää tänne Jyväskylään ja toinen jatkaa Kokkolaan.

Kyllähän se kuumeen nostaa odotellessa. :wink:


Lähetetty: 11 Kesä 2008, 22:29
Kirjoittaja Trek r200
lowrides kirjoitti:

Vihdoinkin pyörät ovat täällä!

Ja täytyy myöntää etten ole koskaan nähnyt mitään vastaavaa! Olen täysin sanaton!

Lähetän kuvia ensi tilassa.

Onnea uuden pyörän johdosta :) Kerrohan sitten millasta tuollasella on ajella.


M5

Lähetetty: 12 Kesä 2008, 17:07
Kirjoittaja tapsa53

Voin kertoa että on melkoisia menopelejä! Sain omani tänään ajokuntoon ja pääsin koeajamaan pienen lenkin ja hyvältä tuntuu pyörä on tuulennopea!Tämä pyörä on Kokkolassa terv.Tapsa


Re: M5

Lähetetty: 12 Kesä 2008, 17:59
Kirjoittaja Trek r200
tapsa53 kirjoitti:

Voin kertoa että on melkoisia menopelejä! Sain omani tänään ajokuntoon ja pääsin koeajamaan pienen lenkin ja hyvältä tuntuu pyörä on tuulennopea!Tämä pyörä on Kokkolassa terv.Tapsa

Onnea sinullekin pyörän johdosta, hienoa että nojakkikanta lisääntyy tuollaisilla huippu pyörillä.

Vai on pyörä tuulennopea, taitaa kuskistakin löytyä "hevosvoimia" :wink:


Lähetetty: 12 Kesä 2008, 21:19
Kirjoittaja tapsa53

Hevosvoimista en tiedä mutta viime kesän kruisailin optima baronilla ja siihen jos vertaa niin eroa löytyy!M5 on selvästi pidempi ja ajoasento on todella raju!lisäksi pyörä on Kevyt!Kunhan saan siihen laitettua sen kevlarista tehdyn takakatteen kiinni niin nähdään miten pyörä oikein kulkee! Terv.tapsa


M5 Kuva

Lähetetty: 13 Kesä 2008, 18:26
Kirjoittaja tapsa53

Tässä kuva laitteesta takakatteen kanssa

Kuva


Lähetetty: 14 Kesä 2008, 23:42
Kirjoittaja Mikko

vesi kielellä :shock:


Lähetetty: 15 Kesä 2008, 12:28
Kirjoittaja lowrides

Pari kuvaa myös tästä Jyväskylän kaunottaresta:

Kuva

Kuva

Tänään kun pääsisi kunnolla testaamaan.
Kuten näkyy pyörä odottaa vielä kelvollisia polkimia, mittareita yms. pikku sälää. Sitten se on valmis kilpailemaan tuota dura-ace hirviötä vastaan :wink:


Lähetetty: 16 Kesä 2008, 08:54
Kirjoittaja Hopea

Ihan mielenkiinnosta: Kuinka sä jarrutat tuolla? Vai onko jarrut vain pysäyttämistä varten ennen kuin eturengas osuu tallin seinään?

Tuo ohjaustangon kalustus näyttää mielenkiintoiselta...


Lähetetty: 16 Kesä 2008, 22:51
Kirjoittaja Mikko

Ei kai kukaan tuollaista pyörää osta JARRUTELLAKSEEN SILLÄ??