Sivu 1/1

Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 08:13
Kirjoittaja kogam

Tuo mun Scorpion tuli 47mm vaikka olin tilannu 35mm renkailla. Mitä mieltä te kokeneet olette renkaiden leveyden vaikutuksesta ajamiseen ja sen keveyteen tai raskauteen + Onko ero huomattava esim . 47 ja 35 mm:n välillä ?


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 08:27
Kirjoittaja jviirret

Leveyttä enemmän vaikuttaa kuvio ja paineen kesto.
Esim 20" 60mm schwalbe bigapple rullaa kevyemmin kuin yksikään sekatavarakauppojen halpis.
Syy miksi kilpapyörissä on kapeat kumit on niiden paino ja ilmanvastus. Kapeasta saa myös paremmin painetta kestävän ilman että siitä tulee kohtuuttoman raskas.

Jukka


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 08:54
Kirjoittaja mhelander

Kuulemma veloissa on paras takarengas jonkun mittauksen mukaan ollut tubeless:na asennettu Schwalbe Furious Fred 50-559. Eli ei se leveys eikä välttämättä pelkästään kuvio vaan millaisella rungolla rengas on vaikuttaa todella paljon vierintään kovalla pinnalla.

Mulla on noista renkaista maasturissa muutaman tonnin kokemukset ja vaikkei se ihan optimi maastorengas olekaan niin ei sillä maantiepystäreille hävinny rullauksen suhteen. Nyt on alla olleet tilkan leveämmät, raskaammat ja maastoon paremmalla pinnalla olevat Thunder Burt 54-milliset ja ei niitä voi sanoa huonommin rullaaviksi.

TB:t toimivat myös märällä ja auttavasti lumella/jäällä joten voisi olla ympärivuotista takarengasainesta...


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 10:06
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Eli ei se leveys eikä välttämättä pelkästään kuvio vaan millaisella rungolla rengas on vaikuttaa todella paljon vierintään kovalla pinnalla.

Jämäkkärunkoinen rengas on mun käsittääkseni myös hyvin painetta kestävä? Rungon rakennetta ei voi silmämääräisesti päätellä ja kun kaikilla valmistajilla on oma "ultra lightweigt super stiff and extreme comfortable"-nimitys kudoksilleen, niin paineenkesto on ainoa suure jolla rungon rakennetta voi vertailla kilpailijoihin.
Lastenpyörän kumit tunnistaa siitä että max. paine on 2.8-3.5bar, kaikki siitä ylöspäin on merkki paremmasta.

Jukka


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 17:38
Kirjoittaja vph

En ole kokenut trikenisti , mutta omassa fx:ssäni vaihto 50 mm Big Applesta 40 mm Trykereihin tuntui nopeuttavan ajoa selvästi. Garminin keräämä data työmatkalta tukee tuntuma-havaintoa, mutta havainto on silti epäluotettava, sillä vauhdin paranemiseen on (ehkä) vaikuttanut myös kunnon koheneminen ja adaptoituminen nojapyöräilyyn. Niin tai näin, ajat ovat parantuneet niin ylä- kuin alamäissäkin. Ylämäessä renkaiden merkittävä keventyminen vaikuttaa rajusti, alamäessä kai parempi rullaavuus.

Esimerkiksi työmatkan loivahko alamäkiosuus, -4%, 1.6 km paras aika Big Appleilla 2min22s, Trykereillä 2min3s, eli eroa 19s /(2x60+22) = 13%. Luulen, että tuossa alamäessä ei ajotekniikka, kunto eikä adaptoituminen vaikuta pätkääkään, ero tulee kumeista (ren gas ruotsiksi).

Hyllyssä odottavat Schwalbe One 23 mm kesäkumit siistimpiä kelejä ja kevyempiä painolasteja. Ja uutta takavaihtajaa. Tuo nykyinen on niin pitkähäkkinen, että 23 mm kumeilla häkki raapisi melkein asfalttia. Kovaa en tule pääsemään, mutta kovempaa kuin nyt tai ainakin kevyemmin. Haaveilen Mont Ventoux:n valloittamisesta huhtikuussa trikellä, mutta sinne on turha mennä millään läskeillä painolastikumeilla itseänsä kiduttamaan.


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 17:59
Kirjoittaja jviirret
vph kirjoitti:

En ole kokenut trikenisti , mutta omassa fx:ssäni vaihto 50 mm Big Applesta 40 mm Trykereihin tuntui nopeuttavan ajoa selvästi.

Helppo uskoa. Big Applehan ei mikään varsinainen nopeusrengas ole, olipahan vain huomattava parannus CLWB:ssä verrattuna 2,8bar lasten pyörän kumiin ja hyvä havainnollistamisesimerkki siitä että paksu ei välttämättä ole kapeaa huonompi rullaamaan.
Tryker näyttää kestävän 6bar paineen, kun paksuimmat Big Applet "vain" 4.5-5bar.

Jukka


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 20:09
Kirjoittaja Nojanalle

Kuva
http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... ent/tryker
Onko kellään kokemusta tästä renkaasta .


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 20:18
Kirjoittaja NikoK
Nojanalle kirjoitti:

http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... ent/tryker
Onko kellään kokemusta tästä renkaasta .

Juu. Minulla tuli pyörän mukana tuollaiset. Kyllä se sopivan oloinen rengas trikeen oli, mutta repesi kyljestä 1500km jälkeen :roll: Aiemminkin on toki ollut laatuongelmaisia Scwalbe yksilöitä muuten hyvissä renkaissa, että ehkäpä laitan jossain vaiheessa taas sellaiset.


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 21:30
Kirjoittaja vph
Nojanalle kirjoitti:

Kuva
http://www.schwalbetires.com/bike_tires ... ent/tryker
Onko kellään kokemusta tästä renkaasta .

Niin. Kaksi viestiä ennen kysymystäsi yritin kertoa ajavani parhaillaan juurikin tuollaisilla keksinnöillä. Hyvän oloiset kumpat ovat, mulla on edessä (tadpole, Scorpion FX) paineina 65 psi ja takana 80 psi. Lukemat psi-yksiköissä kun tuossa pumpussani psi-asteikko on tarkemmin luettavissa kuin baareissa. Noilla paineilla aika kovan oloiset, mutta tuntuvat rullaavan hyvin, kulkevat tuon sileän keskikuvion varassa kokonaan.


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 25 Helmi 2015, 22:17
Kirjoittaja jori

65 psi = 4,5 bar
80 psi = 5,0 bar


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 26 Helmi 2015, 20:42
Kirjoittaja Juha Tretjakov

Mulla on yhdet Trykerit kaapissa odottamassa, että ajan edelliset ulkorenkaat loppuun. Mielenkiinnolla odottelen, että mitäköhän tämä "specially for trikes" tarkoittaa tässä yhteydessä. Luulis, että trikellä ajamisen eroaa kaksipyöräisestä renkaiden osalta siinä, että renkaat kallistelevat vähemmän ja rasitus kohdistuu nimenomaan kulutuspinnan keskelle.

Kaikkihan on aina eri asioiden kompromissia. Useimmiten pyörivän massan keveys on hyväksi, mutta toisaalta isompi ilmatila lisää ajomukavuutta.


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 26 Helmi 2015, 20:48
Kirjoittaja Wacky

Tryker alun perin speksattiin schwalbelle radiaali renkaana jolloin se olis melkein varmasti ollu aivan ylivoimainen, mutta valitettavasti schwalbe teki siitä perinteisen pyörän renkaan mallisen ja pilas sen renkaan käytännössä. Kuvio on vähän eri kuin muissa, mutta muuten samaa tavaraa


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 14:48
Kirjoittaja vph
jori kirjoitti:

65 psi = 4,5 bar
80 psi = 5,0 bar

Viimeksi renkaita pumpatessani muistin jostain kummalisesta syystä tämän vanhan kommentin. Täsmennetään:

80 psi = 5.5 bar


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 04 Maalis 2015, 16:27
Kirjoittaja jori
vph kirjoitti:
jori kirjoitti:

65 psi = 4,5 bar
80 psi = 5,0 bar

Viimeksi renkaita pumpatessani muistin jostain kummalisesta syystä tämän vanhan kommentin. Täsmennetään:

80 psi = 5.5 bar

Joo, näppihäiriö. :oops:
Syytän tästä Ronad Reagania, joka peruutti 1982 viime tingassa USAn siirtymisen SI järjestelmään. Enkä ole muuten ainoa, joka tästä on näreissään. :evil:
Kuva
http://en.wikipedia.org/wiki/United_States_Metric_Board
https://rantingrag.wordpress.com/2008/0 ... ic-system/

Jenkit ovat yrittäneet sitä käytännössä. Muutos on ollut katastrofaalinen. Dramaattisimmista esimerkeistä on saanut lukea uutisista, lentokoneita on pudonnut, kun tankkaajat ovat sotkeneet gallonat ja litrat, avaruusluotaimia on ohjattu tuhoon vieville radoille, sillat ja rakennukset ovat sortuneet. Ja tietäneekö kukaan kuinka suunnattomia kuluja ja kärsimyksiä se on aiheuttanut vähemmän näkyvillä tasoilla. Kuinka monta miljardia dollaria on palanut, kun konepajat ovat tehneet susieriä, rakentajat pikkuvirheitä ja niin edelleen kaikkialla maassa vuosikymmenien ajan.

http://www.tiede.fi/keskustelu/4003078/ ... ti/115#115


Re: Triken renkaat..

Lähetetty: 05 Maalis 2015, 01:56
Kirjoittaja ajarmala
vph kirjoitti:

Viimeksi renkaita pumpatessani muistin jostain kummalisesta syystä tämän vanhan kommentin. Täsmennetään:
80 psi = 5.5 bar

guugle sen tietää:

https://www.google.fi/search?client=ubu ... 8we49YKIDg

eli hakusana on tuossa vaan ihan yksinkertaisesti: 80 psi in bar
ja vastaavalla tavalla se osaa myös päivän kurssiin: 599 sek in euro

Mutta tämänhän te jo kai osasittekin.