Sivu 1/3

Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 16:54
Kirjoittaja Saukki

Kokkolassa kehitellään nelipyöräistä kaksipaikkaista kinneriä. Ihan komean näköinen peli tästä on tulossa. Kunhan saavat sen ajokuntoon, niin menen testaamaan.

Projektin takana on kitaranrakentaja Ari-Jukka Luomaranta. Ollaan AJ:n kanssa oltu yhteyksissä, ja hän on mm. käynyt katsomassa Quattrovelosta mallia. Tähän on kuitenkin tulossa niin erilainen tekniikka, että tuskin mitään tulee Quattrosta kopioitua. Tähän on siis tulossa sähköavustus ja automaattivaihteet. Sekä kuskille, että matkustajalle on polkimet, joten molemmat voivat polkea. Nettisivujen mukaan toimitukset alkaisivat ensi keväänä, mutta tuo voimansiirtosysteemi kuulosti niin monimutkaiselta, että saapa nähdä tuleeko sellaisenaan saataville jo keväällä.

Siinä on jännästi 622 kokoiset kiekot perinteisten 406 kokoisten sijasta. Käsittääkseni piti tehdä kustom navat, jotka on leveämmät, että kiekoista saa riittävän kestävät.

Mutta onhan tuo nyt aika komean näköinen. Tosin hintaakin on aika reippaasti :D

https://www.kinner-car.com

Kuva


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 17:14
Kirjoittaja Vilijami

Todella silmää miellyttävä muotoilu!


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 17:52
Kirjoittaja samuel

Videolla polvet näytti nousevan aika ylös, koita Saukki myydä ajatus lyhyemmistä kammista läpi. :D

Upea on!


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 18:20
Kirjoittaja Pastori

Jos joku mun opiskelija olisi kuvannut noi kuvat, olisin heti marissut että oisko kantsinut pyyhkiä pölyt kinnerin päältä.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 18:57
Kirjoittaja Mahe

Hyvän näkönen, ja näyttää siltä että kerrankin on viitsitty ottaa vähän painoa ja aeroa huomioon vaikka sähköapu. Kiinnostaisi mikä on tavoitepaino, en löytänyt tietoa tuolta sivulta. Olettaisin että kun puhutaan myös ilman sähköä polkemisesta niin keveys on hakusessa?

Tohon vaikka avattava kangaskatto vielä niin kelpaa ajella.

Leveys 100cm, millasia kääpiöitä niiden koeajajat on jos tuohon pitäisi mahtua kaksi rinnan?:D Kiinnostavaa olisi myös nähdä miten eri mittasille kuskeille tuon saa säädettyä.

Kuvissa on penkki kovin pystyssä ja lonkkakulma näyttää aika ahtaalta, oletan että tuo tulee olemaan säädettävissä jossain määrin. Oletteko muuten huomanneet että kautta linjan nojakkien myyntikuvat jotain lowracereita lukuun ottamatta otetaan aina penkki liian pystyyn säädettynä, miksi?

Saukin videota odotellessa :)


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 19:23
Kirjoittaja Vilijami

Tuskin tuo kuitenkaan on sähköavusteinen polkukinneri, ennemminkin polkuavusteinen sähkökinneri. Silloin ei lonkkakulmakaan näyttele niin suurta osaa. Toki tuo rantabulevardilla liikkuu 10km/h polkienkin proseccolasi kädessä.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 29 Syys 2021, 19:32
Kirjoittaja Pastori
Vilijami kirjoitti: 29 Syys 2021, 19:23

... proseccolasi kädessä.

Piti ihan tsekkailla kuinka erilainen on samppanjan ja proseccon lasi.

Kuva

Nykyäänhän toki kuohuvien lasit ovat muuttuneet punaviinilasin suuntaan.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 01:46
Kirjoittaja ajarmala
Saukki kirjoitti: 29 Syys 2021, 16:54

Kokkolassa kehitellään nelipyöräistä kaksipaikkaista kinneriä.
Kuva

Ihan kivan näköinen tuo on. Eikä se polkuautokaan hullummalta näytä...


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 08:24
Kirjoittaja wwhv

hinnasta: toisaalta jos yhden hengen kinneri maksaa kaheksan
tonnia, niin eikö kahden hengen kinneri saakin maksaa tuplasti ;)


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 08:58
Kirjoittaja aj

Morjens kaikki asianharrastajat, luin mielenkiinnolla näitä kommentteja ja päätin että laitan tänne kopiona muutaman kysymyksen ja vastaukseni tässäkin ketjussa olevalle harrastajalle, siinä tulee samalla joitain asioita joita täällä on mietitty

[iHollantilaisella munakinnerillä ajavana kiinnostaa, että onko tästä tulossa oikeasti poljettava vehje joka kulkee järkevällä vaivalla myös sähkön loppuessa? Eli mekaanisella voimalinjalla + sähköavulla?
Näissä ajopeleissä kun valitettavasti trendi näyttää kulkevan siihen suuntaan että polkeminen on vain lisäominaisuus ja ajopelit on ankkureita painoltaan ja aeroltaan koska sähkön kanssa ei tarvitse huolehtia niistä asioista. Tää sitten johtaa siihen että polkupyörinä niistä puhutaan vain, jotta voidaan jotenkuten oikeuttaa pyöräteillä ajaminen. Aerohan näyttäis olevan hallussa, onko teillä joku tavoitepaino tälle jo tiedossa?

-Kyllä tämä on mahdollisimman kevyeksi rakennettu ensisijaisesti lihasvoimalla kulkeva "polkuauto", Ymmärrän kysymyksesi ja olen todennut aivan saman, suomessakin on tuommonen melko raskastekoinen kaksipaikkainen poljettava kulkuneuvo ollut kymmenenuutisissa, mutta tuo on juuri niin kuin mainitsit että polkeminen on vain lisäominaisuus.
-tarkoitus on nimenomaan saada kaikki mahdollisimman kevyeksi, - ja kevyeksi polkea. Kiekot on maantiepyörästä (622) ja vierintävastus on pieni, - toki kompomissi piti tehdä että etupyörät saadaan kääntymään!! - nyt jo olen todennut että sähköavusteisuutta ei edes välttämättä tarvita ja mietinkin jos olisi malli ilman sähköavustusta,...No varmaankin sähkö on tätä päivää ja myynnin kannalta tärkeää. - kuitenkin niin että ajoneuvolla todellakin pääsee lihasvoimalla melko lujaa, vaikka sähköavustus loppuu 25 km/h kohdalla.
-Painosta ei voi vielä tarkalleen sanoa, kun tuo uusi sähkömoottori/vaihteisto on vielä vähän kesken, pitkä runko kahdelle ihimiselle ja jousitus tietenkin asettaa vaatimuksia jäykkyyelle,- alle 50 kg kuitenkin. Voimansiirto on kuitenkin hyvin yksinkertainen ja ensisijaisesti on ajateltu käyttäjää, että se olisi mahdollisimman huoltovapaa ja yksinkertainen käyttää.

Kuvissa penkit on kovin pystyssä, varmaan nojakulma tulee olemaan edes jonkun verran säädettävissä?
Katto? Lokasuojat?
Oletteko miettineet tuon ratin rinnalle muita ohjausratkaisuja? Tankkityyliset vivut tai kapea ohjaustanko hollanninkinnerien tyyliin?

-Ei ole tarkoitus tehdä nojapyörää, niitä on jo paljon olemassa ja niillä on vankkumattomat kannattajansa, ja hyvä niin. Penkkien asento on tarkoituksella vähän pystympi, asento tuntuu nyt ihan hyvältä ja kaupunkiajo on nojapyörää tavalliselle ihimisellä helpommin lähestyttävä, kun näkee ja näkyy paremmin. Tarkoituksella on tehty asennosta ja ajamisesta melko "automainen", koska moni vierastaa nojapyörien ajoasentoa. -toki itse ymmärrän sen hyvätkin puolet.
-Penkkien sijoitus rinnakkain on ollut vaatimus alusta alkaen, tietenkin mietitytti se metrin maksimileveys. Itse olen 187cm pitkä ja painan 86 kg, videossa näkyy että hyvin mahdun vaimon kanssa siinä polkemaan, kokeiltiin vähän isommankin kaverin kanssa, ja aivan mukavalta se kuitenkin tuntuu, - toki on niin että yli satakiloisilla kavereilla tulee jo varmaan ahdasta. - tuo metrin max leveys siis liittyy lainsäädäntöön
-Penkkeihin tulee kova rasitus, aivan kuin jalkaprässin istuimeen, joten jäykkyys on tärkeä, nyt vielä on vain etäisyyden säätö.
-ei ole suunniteltu kattoa, lokasuojat pitää saada lisävarusteena, kun ehditään. Ratin rinnalle ei ole suunniteltu muita ohjausjärjestelmiä, ratti ja sen paikka ja etäisyys on suunniteltu niin että polvet mahtuu hyvin liikkumaan.

Toivotaan että saadaan homma toimimaan, - kovasti täällä tehdään töitä ja kiinnostuneena luen harrastajien kommentteja.

KINNER - Human power
environment safe commuting

Ari Jukka Luomaranta
+358405071383
aj@kinner-car.com
www.kinner-car.com


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 09:14
Kirjoittaja Vilijami
aj kirjoitti: 30 Syys 2021, 08:58

tuo metrin max leveys siis liittyy lainsäädäntöön

Mistäs tämä metri tulee? Monirenkaisen polkupyörän max leveys on 1,25m.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 10:01
Kirjoittaja jooseha

Eri ajoneuvoluokka :wink: Kevytsähköajoneuvo on enintään 1m eli kapeus mahdollistaa tehokkaamman moottorin ja ilman polkemista ajamisen.
Polkupyöränä saisi tehdä leveämmän, mutta silloin mennään eri säännöillä.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 10:15
Kirjoittaja Zeppster

Metrin leveä ajopeli on jo aika leveä pyöräteille, saati sitten 1,25m...

Lipakan muotoinen kinneri, pitkä akseliväli näyttää hyvältä verrattuna velomobiileihin :)
Jos jotain voisi mainita, niin kurveihin integroidut etu- ja takavalot näyttäis hienoilta näin valmiin näköisessä "korissa".


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 10:38
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti: 30 Syys 2021, 10:01

Eri ajoneuvoluokka :wink: Kevytsähköajoneuvo on enintään 1m eli kapeus mahdollistaa tehokkaamman moottorin ja ilman polkemista ajamisen.
Polkupyöränä saisi tehdä leveämmän, mutta silloin mennään eri säännöillä.

Ei natsaa oikein lainsäädäntöön tuo monirenkaisen 1 metri?

28 §

Polkupyörän, moottorilla varustetun polkupyörän ja kevyen sähköajoneuvon leveys

Enintään kaksipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 25 §:n 2 momentissa säädetystä poiketen 0,80 metriä, kaksipyöräisen moottorilla varustetun polkupyörän kuitenkin 1,00 metriä. Useampipyöräisen polkupyörän suurin sallittu leveys on 1,25 metriä. Kevyen sähköajoneuvon enimmäisleveys on 0,8 metriä.


Re: Kinner-car, polkuauto Kokkolasta

Lähetetty: 30 Syys 2021, 11:03
Kirjoittaja jooseha

Hups, pitäis näemmä aina tarkistaa muistamansa, kun on puhe lainsäädännöstä :oops:
Tuo on kuitenkin vain Suomen laki. Oliskos eurooppalainen lainsäädäntö syynä tuohon? Tuskin tällä (vain) Suomen markkinoille tähdätään.