Sivu 1/1

Ecotrip tai Lowride Riika - tutkinta ja suunnittelu

Lähetetty: 14 Heinä 2022, 05:57
Kirjoittaja janx

Jos tekee 10 suunnitelmaa, kovimmat porukat toteuttaa 11...

Wacky kirjoitti: 13 Heinä 2022, 21:51

Harmillisesti Rigaan ei pääse edelleenkään suoraan laivalla. Sieltä voisi polkea Tallinnaan joka lyhentäisi paluu reissua kivasti.

Eikä junalla. Bussilla pääsee. Toki kinnerit ei pääse bussiin eikä muitakaan pyöriä kovin paljon samaan bussiin mahdu. Pikkubussi ja kärrykö ainoa vaihtoehto?

Edit: Tai että joku jollain tulee hakemaan porukan (tai edes pyörät) Tallinnasta. Myisiköhän Specbike tämmöstä palvelua järkihintaan? :wink:

Edit: Laivoja Riikaan nykyään kulkee, mutta ovat risteilyjä eikä reittimatkoja. Myisivätköhän isolle porukalle vain menolipun?

Tutkintakysymyksiä:

  • Miten pääse Riikaan porukalla pyörien kanssa?
  • Ryhmän maksimikoko?
  • Onko Riikasta Tallinnaan liian pitkä matka (300km)?
    • Onko lyhin reitti edes mukava pyöräillä?
Screenshot_20220714-061832~2.png

Re: Ecotrip tai Lowride Riika - tutkinta ja suunnittelu

Lähetetty: 14 Heinä 2022, 06:33
Kirjoittaja janx

Ei tuo laivailu ole näköjään mikään ongelma. Aikaa se tosin ottaa.
https://www.seikkailupyorailija.com/lai ... latviassa/


Re: Ecotrip tai Lowride Riika - tutkinta ja suunnittelu

Lähetetty: 14 Heinä 2022, 07:28
Kirjoittaja Wacky

Itse hän sä tässä vastasit siihen miksi maakuljetus ei vaan toimi kovinkaan hyvin.
Kinnerit pitäisi jättää heti rannalle, lisäksi kun porukkaa on ollu 20 paikkeilla niin avopyörienkin kuljetus ilman vaurioita alkaa olla tarkkaa touhua eikä ihan pikku kärry ei vaan riitä.
Junaan ei mahdu riittävän montaa, eikä ne kulje suoraan Riikaan asti.
Riikan päästä ei olla lähdetty kyselemään, mutta se on mahdollisuus.


Re: Ecotrip tai Lowride Riika - tutkinta ja suunnittelu

Lähetetty: 07 Elo 2022, 19:35
Kirjoittaja janx

Terveisiä Riikasta. Kävin autolla vähän tutkimassa paikkoja ja samalla pienellä lomalla (3 yötä Riikassa ja 2 Pärnussa).

Sain ainakin tutkintakysymykseen: "Onko Riikasta Tallinnaan liian pitkä matka (300km)? Onko lyhin reitti edes mukava pyöräillä?"

  • On liian pitkä matka eikä mielenkiintoinen muutenkaan. Pitkä puuränni. No eipä tämä varsinainen yllätys ollutkaan.
  • Ei ole paikoin. Viron puolella piennar on hyvä, mutta samaa leveyttä kuin Suomessa. Välillä tärinäraitaa. E67 reitillä ainakin rekkaliikennettä on paljon. Samoin kovaa ajavia autoja. Latvian puolelle piennar on todella leveä, mutta sitä varsin usein näki rekkojen käyttävän, kun jänniä ohitustilanteita tuli eteen.

Ts. Pyörät pitäisi siis saada jotenkin Riikaan:

  • Rail Baltica valmistunee 2026, mutta en sen varaan laskisi mitään. Luultavasti kuljetuskapasiteetti pyöriä ajatellen on liian vähäinen
  • Rekkoja tosiaan menee paljon. Ehkä kaikki eivät ole täynnä Latviaan mennessä?
  • Kokonaisen bussin ja kuskin vuokraus
  • Tila-auto ja kuljetusperäkärry (rajoittaa kovasti osallistujamäärää ja pyöriä ja tuntuu muutenkin tyhmälle)
  • Laiva (muutama vuoro kesässä)

Sen mitä liikuin kaupungilla (julkisilla ja kävellen) ja samalla tähyilin pyöräilyn mahdollisuuksia, niin Riika tunnu olevan mikään varsinainen pyöräilykaupunki. On siellä pyöräkaistoja, mutta ne eivät houkuttele ajamaan. Liikenne on tottumattomalle liian villiä. Valitettavasti. Kaupungin ulkopuolella ja maanlaajuisesti löytyy varmasti kivoja pyöräilyreittejä. Esim. Jurmalaan.

Pyöräilyn näkökulmasta kiva kohde oli Saulkrastin pyörämuseo. Riikasta 43 kilometriä.


Re: Ecotrip tai Lowride Riika - tutkinta ja suunnittelu

Lähetetty: 04 Huhti 2023, 19:26
Kirjoittaja janx

"Suomalaisyritys asentaa ensimmäiset kiskot Rail Baltican reitille – Purkaa vanhaa ja rakentaa uutta rataa"
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/e ... bc6416acd6


Re: Ecotrip tai Lowride Riika - tutkinta ja suunnittelu

Lähetetty: 29 Touko 2023, 10:43
Kirjoittaja Anni

Ventsplisiin pääsee mutkan kautta Stena Linella,

Hanko - Nynäshamn 20:30 - 8:30 (yö laivalla)
Nynäshamn - Ventsplis 10:00 - 20:00

Ja toisinpäin

Ventsplis - Nynäshamn 9:00 - 17:30
Nynäshamn - Hanko 19:00 - 9:00 (yö laivalla)

Tosin aikataulut ei joka päivä ole samat, mutta tuolla aikataululla voisi saada toimimaan. Vuorokausi menisi molempiin suuntiin matkustamisessa. Kokeilin noilla aikatauluilla siten, että lähtö olisi 13.6. ja paluu 18.6. Neljälle hengelle neljän hengen hytissä ja neljälle pyörälle menopaluu olisi 782 euroa… Mutta tästä on periaatteessa mahdollista saada 20 prosenttia alennusta.

Ventspils.png

Lisäsin kuvan -jori