Sivu 1/5

Kuudee Kosto

Lähetetty: 30 Kesä 2016, 16:59
Kirjoittaja Pastori

EDIT:
Rakkineen status tällä hetkellä:

kosto_622_roll_out.jpg

Viime vuoden syksyllä pyörä näytti tältä.

Kuva


Tuli eilen pyöräkuume ja tulin pajalle. Kunhan olen tietskalla niin asiasta lisää.

Mbb siis mielessä.

Otin 2016 kuudeen rungon ja poistin siitä etupuomin.

Kuva

Keräilun romuja ja puuhailin. Etuosa vanhaa maasturia (tästä tulee nimi Kosto - maasturi on kaverin petturimiheltä lainassa ollut ja pilkoin sen kostoksi) ja kapee haarukka varastosta. Takaosa höpömaasturin haarukka joka löytyi roskalavalta.Nyt olis vikat hitsit ennen koeajoo vielä tehtävänä.

Suunnitellut speksit.
Keulakulma n. 70+ astetta.
Akseliväli 117 cm.

romut.jpg
pikkuhiljaa.jpg

Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 02 Heinä 2016, 09:49
Kirjoittaja Pastori
kosto_rollout.jpg

Tää tulikin valmiiksi ja ekat 50 kilsaa ajettu.
Pikku raporttia kun vielä muistaa.

Rakkineessa siis sinkulamalli tällä hetkellä. Kierrätyskiekko on NikoK:lta - joten ei ollu sopivaa pakkaa siihen mulla. Laitoin sinkulaksi. Edessä Kojakki (kierrätys Tepolta) ja takana Conti GP 28mm (kierräytys - en nyt muista keltä) jolloin Kuudee Sportista siirynyt Tektron Mini Baby sai enemmän säätötilaa :)

Ohjaustankosysteemiin tein kannattimen tohon etupuomiin - aattelin kokeilla miten saa jalat pyörimään tommoisella tangolla ja hyvinhän ne saa. Kiva myös ohjata. Vois olla ehkä kaksi senttiä taaempana.Mikäli joku tekee samanlaista niin tässä vinkki ÄLÄ POISTA luovuttajarungon yläputkea - se on juuri oikeassa paikassa - siihen vaan kiinntys tangolle.

Treenasin sata metriä siinä pajan pihalla. Aattelin sitten että paskaako tässä nyt tän pidempään treenaa kun tuntuu niin helpolta. Eikun liikenteen sekaan vaan ja jarruvaijeria Motonetistä ostamaan. Siinä oli laillisuuden takaamiseksi jarru kiinni - mutta vähän hassusti toi lyhyt vaijeri tuolla kulkee.Motonettiin asti oli vielä vähän tönkköä ja jännitti. Ostoksien jälkeen lähdin sitten maantien laitaan. Jännityskin lientyi.

Laite on kyllä aika mahtava - kulkee jotenkin helposti ja vaivattomasti suoraan ja kurvailu on kivaa. Tässä pystyy ajamaan yläosa kehosta irti penkistä ihan hissunkissua - ja rullailemaankin jalat poissa polkimilta. Tosi kätsyä noin pythonin jälkeen. Mäet saattaa tosiaan nousta helpommin - kun en niitä erityisesti huomannut.

Tämä on ehkä kaikista pyöristä helpoiten hallittava. Liikkeelle lähteminen on helppoa ja pyörältä jalkautuminen. Ainoa miinuspuoli on tieteskin tää että Kuudee Sport 2015 kulki helpommin kovaa. No. Mulla on tosin tässä nyt vaan vielä yksi vaihde - joten aika erilaisia ovat kuiteskin - mutta keskeisin ero on se penkin kulma joka on tässä noin 25 astetta - eli viime vuoden pyörään (ala-asennossaan narut kireellä) noin puolet enemmän.

Kuskihan tuossa on aika korkealla ja polkimet alhaalla (PW:ltä pöllitty geometriaa) johtuisko tuo helppous siitä - ehken. Evoluutiossa säilyttänen etuosan ja takaosaa eli kuskin hanuria sitten vähän alemmas niinkuin Eemelin sporttiversiossa.

Etuosan kiinnitys kiinnostaa usein - tässä mun versio. Eli normaali kannattimesta käi jäljell putki - jossa kiilapultti. Sen päässä on lattarauta johon pakoputkikelmmarin UUU mutkalle reiät. Kuva kertonee loput.

stemmi.jpg

Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 02 Heinä 2016, 23:10
Kirjoittaja jooseha

Kivan näköinen. Mistä nimi?


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 15:53
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Kivan näköinen. Mistä nimi?

Eikse ekassa viestissä jo tullu?

Pilkoin kostoksi yhden paskiaisen pyörän. Sininen osa on sitä kostoo :)

Enivei. Roskalavassa oli tämmöinen palikka - olisko vanhasta höylästä. Tästä tuli säädettävä penkin tuki taakse. Ei kovin hyvä - mutta paremman puutteessa toimii.

seat_stay.jpg
seat_stay.jpg (75.55 KiB) Katsottu 6798 kertaa

Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 15:55
Kirjoittaja PW

Hieno MBB 8)


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 18:08
Kirjoittaja jooseha
Pastori kirjoitti:

Eikse ekassa viestissä jo tullu?

Muokattu viesti, joten en huomannut lukea uudelleen :wink:


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 18:36
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:

Hieno MBB 8)

Etuosa on musta kiva. Takaosa on mietitty eri pyörään ja on vähän eri parii. Sen vois tehdä uuden. Mutta tällä pääsi nyt nopsaan kokeileen. Ei taida olla tästä kyllä paluuta kiinteäpuomisiin. Tai no...


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 18:41
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hieno MBB 8)

Etuosa on musta kiva. Takaosa on mietitty eri pyörään ja on vähän eri parii. Sen vois tehdä uuden. Mutta tällä pääsi nyt nopsaan kokeileen. Ei taida olla tästä kyllä paluuta kiinteäpuomisiin. Tai no...

Kuva
Kohta ett ossaa kiinteepuomisella ajaa, enää?
Onko tuo keula hitsaamatta tuossa kiinni?


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 19:43
Kirjoittaja Hopea

Näyttäis siltä. Siinähän on sitten helppo ja tehokas säätösysteemi, joka ei vaadi ketjun pituuteen koskemista.


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 03 Heinä 2016, 19:49
Kirjoittaja Pastori

Keula on alhaalta hitsattu ja ylhäältä kiinni putkiklemmarilla kaulaputken päässä.


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 04 Heinä 2016, 17:14
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hieno MBB 8)

Etuosa on musta kiva. Takaosa on mietitty eri pyörään ja on vähän eri parii. Sen vois tehdä uuden. Mutta tällä pääsi nyt nopsaan kokeileen. Ei taida olla tästä kyllä paluuta kiinteäpuomisiin. Tai no...

Kuva
Jokin kuvassa pistää silmään. :? Onko tuossa pienempi kiekkokoko, vai miksi istuin on noin takana. Olisi myös kiinnostavaa nähdä kuva kuskin kanssa, jotta näkyisi polven ja ohjaustangon väistösuhteet. Olisiko tuo ohjaustanko ollut mahdoton, jos kammet olisivat kauempana edessä? Siis foto pyörästä kuskin polvi maksiasennossaan ylhäällä olisi kiva ylläri. :)


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 04 Heinä 2016, 17:20
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Hieno MBB 8)

Etuosa on musta kiva. Takaosa on mietitty eri pyörään ja on vähän eri parii. Sen vois tehdä uuden. Mutta tällä pääsi nyt nopsaan kokeileen. Ei taida olla tästä kyllä paluuta kiinteäpuomisiin. Tai no...

Kuva
Jokin kuvassa pistää silmään. :? Onko tuossa pienempi kiekkokoko, vai miksi istuin on noin takana. Olisi myös kiinnostavaa nähdä kuva kuskin kanssa, jotta näkyisi polven ja ohjaustangon väistösuhteet. Olisiko tuo ohjaustanko ollut mahdoton, jos kammet olisivat kauempana edessä? Siis foto pyörästä kuskin polvi maksiasennossaan ylhäällä olisi kiva ylläri. :)

Samaa miekin väähän ihmettelin :roll: Se on varmaan tehty siks ett myö ihmeteltäs :wink:


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 05 Heinä 2016, 22:07
Kirjoittaja Pastori

Kuva

jori kirjoitti:

Jokin kuvassa pistää silmään. :? Onko tuossa pienempi kiekkokoko, vai miksi istuin on noin takana.

Kiekkokoko on tosiaan pienehkö 559. Osa outoudesta johtunee siitä.

Syitä on muitakin. Mutta pohjatiedoksi ensin että tässä on apinoitu Vendettaa akselivälin ja emäputken kulman suhteen - samalla hoksasin että siinä on myöskin se penkki niin että pään takaosa on taka-akselin kohdalla.

Outous johtuu osittain siitä että runko on tehty toiseen pyörään ja siis hitusen korkea. Tein siis tavallaan kahta pyörää kerralla - tätä jolla pääsee MBBtä kokeilemaan nopeimmalla mahdollisella tavalla (poislukien pyörän ostaminen tai lainaaminen :) - sekä sitä jossa etuosa säilyy ja takarunko on matalampi.

Etusosaa tehdessä oioin myös siinä että sein sen niin simppelisti että rälläköin takakolmion ja haarukan ja liitin ne siinä kulmassa missä se takaosan droppari sojottaa ylöspäin. Poljinkeskiö olisi toki voinut olla hitusen edempänä - mutta toisaalta halusin sen noin ylös - että sporttisemmassa versiossa se on ylempänä kuin hanuri.

Tässä luonnos tulevasta takarungosta. Teen siitä siis hiukan pidemmän ja penkkiä alaspäin.

kosto_edit.jpg

Penkin kulma voisi myös olla loivempi. Nythän se on 25 asteen hujakoilla ja kyllä on pikkaisen eroa miten pyörä kulkee verrattuna edellisen 13-15 asteen kulmaan. Jos saisi sen 17-20 asteen tienoille näin ensihätään.

jori kirjoitti:

Olisiko tuo ohjaustanko ollut mahdoton, jos kammet olisivat kauempana edessä?

Ei. Siinä on viitsien senttiä pelivaraa. Jalat ovat aika kivasti näillä astuksilla. Siihen stemmissä olevaan klemmarin vastakappaleeseen jää kivasti väliä sentin verran.

Ohajustanko voisi tosin olla pari senttiä alempana/taaempana. Olisi vielä ergonomisempi. Mutta tälleen tää on ihan mahtava. Pyöräm hallinta tapahtuu koko keholla esim. kurveissa. Jaloilla ja käsillä yhtä-aikaa. Mahtava fiilis.

jori kirjoitti:

Siis foto pyörästä kuskin polvi maksiasennossaan ylhäällä olisi kiva ylläri. :)

Tulee sit aikanaan. Nyt reissussa.


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 12 Heinä 2016, 17:40
Kirjoittaja Pastori

Tällä on järkyttävän kiva ajaa. Kivasti myös edellisten pyörien kokemukset auttavat pohdinnassa että mitenkä tästä nyt sais vielä paremman.


Re: Kuudee Kosto

Lähetetty: 17 Heinä 2016, 09:45
Kirjoittaja Pastori
Pastori kirjoitti:

Mikäli joku tekee samanlaista niin tässä vinkki ÄLÄ POISTA luovuttajarungon yläputkea - se on juuri oikeassa paikassa - siihen vaan kiinntys tangolle.

nojanalle_etusosa.jpg

Tässä on Nojanallen tulevan pyörän etuosa jossa yläputki onkin kätsysti paikallaan. Toisin kuin itselläni joka hätäpäissäni otin lähimmän putkenpalan ja tein siitä koko stemmin – on tässä senverran ohkainen toi putki että sinne mennee normaali kiilapultti ohjainkannatin suoraan putken sisään (tieteskin kevein verio on hitsata siihen vain kiristysosa).