Sivu 1/11
Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 02:13
Kirjoittaja ATVReaper
Eli tarkotuksena olis rakentaa talven aikana ensimmäinen nojapyörä. Perus rakenteen aattelin ottaa Atomic zombien wariorista, ja muokata rakennetta hieman.
Etupyörät aattelin siirtää eteenpäin lähemmäs keulaa. (kärsiikö kestävyys?)
Takahaarukan muotoilla jousitetuks.
Peräkärry mahdollisuus (ehkä?)
Vaihteet vanhasta maastopyörästä. (sopivuus/toimivuus?)
Ohjaus muuttus enemmän Stonga tyyppiseks, rattiputkineen päivineen. (Sauva ohjaus ei oikeen toimi mulle)
Kysymysmerkkejä on ilmaantunu suunnitelmia piirrettäessä paljon. Ja osaan oon jo saanu näiltä sivuilta vastauksen. (kiitos niistä)
Mutta vielä riitää kysyttävää.
Osa osista löytyy omista pyörän raadoista mutta lisää tarvitaan. Runkoa oon tekemässä 50x50x1.5mm putkesta. (mikillä ja ydinlangalla kasaan)
Tänne postailen sitä mukaa kun projekti edistyy.
Vinkit, neuvot ja kommentit on tervetulleita
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 05:50
Kirjoittaja jviirret
ATVReaper kirjoitti:Eli tarkotuksena olis rakentaa talven aikana ensimmäinen nojapyörä. Perus rakenteen aattelin ottaa Atomic zombien wariorista, ja muokata rakennetta hieman.
Eli tällainen

Ei tarvi jokaisen erikseen käydä katsomassa googlesta 
ATVReaper kirjoitti:Etupyörät aattelin siirtää eteenpäin lähemmäs keulaa. (kärsiikö kestävyys?)
Kestävyys ei kärsi, mutta jos muutos tehdään etuakselia siirtämällä ottaa kantapäät polkiessa siihen 
Jukka
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 07:09
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:ATVReaper kirjoitti:Eli tarkotuksena olis rakentaa talven aikana ensimmäinen nojapyörä. Perus rakenteen aattelin ottaa Atomic zombien wariorista, ja muokata rakennetta hieman.
Eli tällainen

Ei tarvi jokaisen erikseen käydä katsomassa googlesta 
ATVReaper kirjoitti:Etupyörät aattelin siirtää eteenpäin lähemmäs keulaa. (kärsiikö kestävyys?)
Kestävyys ei kärsi, mutta jos muutos tehdään etuakselia siirtämällä ottaa kantapäät polkiessa siihen 
Jukka
Vois kysyä miksi haluat siirtää etukiekkoja? Takakiekolle sillä saa lisää painoa ja renkaalle pitoa, onko muita syitä. Onhan tuossa kumminkin varaa siirtää, poikkirunkoakin. Riippuu tietyst kuskin mitoista myös.
Jos etukiekkoja haluu siirtää enempi ni sittenhän on "nuolimalli" jossa poikki runko kiertää etupuolelta.
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 07:13
Kirjoittaja jviirret
Kaatumisherkkyys lisääntyy mitä kauemmas penkistä eturenkaat siirtää, jos ei samalla siirrä niitä leveämmälle.
Jukka
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 09:06
Kirjoittaja jori
Ketolan Pekan Nuolessa on etupyöriä siirretty eteen paremman vetopidon aikaansaamiseksi ja vierintävastuksen pienentämiseksi.
Nuoli kiitää
Siinä runko pantiin kiertämään jalat etupuolelta, jottei kukaan aja itseään kantapäille, tulee lisää tilaa ja helpottaa kyytiin menoa ja pois nousemista, helpottaa katteen tekemistä ja voi käyttää pieniä etupyöriä vierintävastuksen kasvamatta.


Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 09:52
Kirjoittaja ATVReaper
Poikkirunkoa siirtämällä etukiekkojen siirto olis tarkotus tehdä. Lähinnä ohjaus muutosten takia. Eri toteutus mahdollisuuksia on muutama viel tässä vaiheessa.
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 10:16
Kirjoittaja jori
ATVReaper kirjoitti:Poikkirunkoa siirtämällä etukiekkojen siirto olis tarkotus tehdä. Lähinnä ohjaus muutosten takia. Eri toteutus mahdollisuuksia on muutama viel tässä vaiheessa.
Kammet ja jalat asettavat poikkirungon sijainnille tiukkoja ehtoja, joita vielä kääntyvät etupyörät tiukentavat. Periaatteessa mahdollisuuksia on kaksi, kuten kaksipyöräisissäkin. Jalat väistävät poikkirunkoa ja kääntyviä kiekkoja eteen (kaksipyöräisissä puhutaan SWB-rakenteesta) tai jalat väistävät poikkirunkoa taakse, kuten Nuoli-kinnerissä (kaksipyöräisessä puhuttaisiin LWB-rakenteesta). Edelliset ehdot koskevat vain kapeaa pitkittäisrunkoon kiinnitettävää osaa. Etuakselia voidaan tämän "väistöalueen" ulkopuolella siirtää eteen tai taakse tekemällä poikkirunkoon mutkat haluttuun suuntaan. Tässä pitää kuitenkin muistaa etupyörien kääntymisessä vaatima tila, joten nuo mutkat eivät voi olla 90 asteiset, vaan selvästi alle.
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 10:24
Kirjoittaja jooseha
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 18:28
Kirjoittaja ATVReaper
Tällä hetkellä projekti on vielä kasa luonnoksia eri vaihtoehdoista.
Tässä yksi ohjauksen luonnoksista. Jos koku saa selvää tosta töherryksestä
huom. mittasuhteet ei oo sit iha kohillaan
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 18:51
Kirjoittaja jooseha
Ei tuo vaadi neliörunkoa. Pistää vaan hitsaten holkin reikään, niin saa tasaiset päät 
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 18:59
Kirjoittaja ATVReaper
jooseha kirjoitti:Ei tuo vaadi neliörunkoa. Pistää vaan hitsaten holkin reikään, niin saa tasaiset päät 
Totta. Mut veikkaan et helpompi tehä neliöön
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 19:02
Kirjoittaja ATVReaper
Nuo mitat ja kulmat mietityttää että kuinka pitkiä pätkiä ja millasia kulmia?
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 19:19
Kirjoittaja PW
Miulla ei kuvat näy 
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 19:22
Kirjoittaja jooseha
Penkin istuinosan laitat osoittamaan hieman keskiön yläpuolelle - noin etuhammasrattaan yläosaan. Selkänoja sitten sellaiseen kulmaan että lonkkakulma, siis keskiö-selkänojan alaosa viivan ja selkänojan välinen kulma, on vähintään 130 astetta. Tämä kulma:

Saa olla enemmänkin kuten kuvassa. Putkien pituudet niin että jalat yltää polkimille 
Tulee helpolla tolkku noihin, kun piirrät aluksi keskiön ja penkin. Runko sen jälkeen niin että osat saa kiinni.
Re: Nojakki prokkis
Lähetetty: 03 Marras 2014, 19:22
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:Miulla ei kuvat näy 
Mulla näkyy!