Sivu 8/55
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 10 Huhti 2012, 17:45
Kirjoittaja PW
Kiitos Pastorille kuvankäsittelystä en oo perehtyny digikuvaukseen ja tulee mitä sattuu
Tänään ajoin n. 10 km ja ohjaus tuntuu yllättävän hyvältä vaikka vaijeri ei tee lenkkiä takakautta, sisuskumit vedin kiristämään ohjaussauvoja taaksepäin ja hiljases vauhdis pystyy yhell kädell ohjaamaan.
Joissakin kohdin huomas, esim. hitaissa jyrkissä mutkissa ett keulaei meinaa kääntyä. Mitä lie tekee kovassa vauhdissa ?
Pikkupojat taas huuteli ett keuli mutt en vielä viittiny/osannu. Pyörätieltä lyhyt jyrkkä nousu suojatielle niin keula pyrki maasta irti. Eli paino on siinä ja siinä.
Jos tuon teen vaimon käyttöön niiku se alkuperänen tekosyy tämän rakentamiseen oli niin penkkiä joutuu joka tapauksessa ottamaan eteenpäin, sillon painopiste on kohillaan kait.
Tuossa ajellessa kun huomas keulan keveyden alko tuo etuhaarukka näyttämään tosi raskaalta, eli sitä vois keventää reilusti. Vähän tyyliin Pernaisten nelipyöränen kinneri, ei samanlainen mutta yhtä kevyt (melkeen)
Tai sitten semmonen toispuoleinen mutkan kautta tuleva ohausnivel jota taidettiin Sakarin Sh 18 kohalla pohdiskella.
Pitää puunnita akselipainot, meniks se niin ett kiekko kerrallaan vaalle ?
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 10 Huhti 2012, 17:53
Kirjoittaja jori
Punnitus siten, että muiden pyörien alla on vaakan paksuiset lankunpalat = kakkosneloset ja vaaka siirtyy kunkin pyörän alle vuorollaan.
Meinasin ehdottaa Pastorille tuota kuvan korjaamista, mutta huomasit itsekin. 
Mikä siinä kampiakselin takapuolella se portti on mahtuuko sen ali muka polkemaan?
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 10 Huhti 2012, 17:57
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:Punnitus siten, että muiden pyörien alla on vaakan paksuiset lankunpalat = kakkosneloset ja vaaka siirtyy kunkin pyörän alle vuorollaan.
Meinasin ehdottaa Pastorille tuota kuvan korjaamista, mutta huomasit itsekin. 
Mikä siinä kampiakselin takapuolella se portti on mahtuuko sen ali muka polkemaan?
Siinä "portissa" oli kiinni tuo ratin akseli mutt otin koko häsäkän pois ( parikertaa kivasti raapas säärtä ) ku ei rattiakaan ole.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 10 Huhti 2012, 18:22
Kirjoittaja PW
Nyt on punnitus suoritettu takana oik 50 kg vasen 57 kg ( ei oolu aivan vaaterissa, eikä penkkikään ole ihan keskellä, etupää 19 kg . Siis kuski tuossa mukana. Koko laite paino vaan 30 kg joka miusta on aika vähän. Rungosta on rälläköitävissä vielä paljon pois ja kiekot on ihan romutavaraa. Katteesta tietysti tulee lisää vähän ja sen tukirakenteesta.
Tämän päivän kauppareissulla tuli kuitenkin kaikenkaikkiaan positiivinen tunne ett saa tästä ainaskin mukavan ja ekoloogisen kauppakassin.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 10 Huhti 2012, 20:49
Kirjoittaja PW
Laitoin uuden vaihteen valitsimen mutta ei löytyny yhtään pienempää vaihdetta joten pitää pienentää eturatasta. Nyt ei juuri muita tarttennu ku pienintä vaihetta ja silläkin teki tiukkaa.
Viimeseltä testilenkiltä tulin ja satuin huomaamaan ett tuo runko on vino
Voi tietysti olla ett on ollu valmiiksi kun tuo oli tommonen valmis kehikko ja siihen aloin noita romppeita kiinnitellä. Tuli vaan mieleen ett oisko ne kuuluisat Jorin pelottelemat ketjuvoimat vääntäneet tuon vetävän puolen mutkalle ? Se on siis painunu takarattaan kohalta sisälle,. Toisaalta eikö se ois pitäny painua rattaiden välistä sisään ?
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 09:05
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Laitoin uuden vaihteen valitsimen mutta ei löytyny yhtään pienempää vaihdetta joten pitää pienentää eturatasta. Nyt ei juuri muita tarttennu ku pienintä vaihetta ja silläkin teki tiukkaa.
Viimeseltä testilenkiltä tulin ja satuin huomaamaan ett tuo runko on vino
Voi tietysti olla ett on ollu valmiiksi kun tuo oli tommonen valmis kehikko ja siihen aloin noita romppeita kiinnitellä. Tuli vaan mieleen ett oisko ne kuuluisat Jorin pelottelemat ketjuvoimat vääntäneet tuon vetävän puolen mutkalle ? Se on siis painunu takarattaan kohalta sisälle,. Toisaalta eikö se ois pitäny painua rattaiden välistä sisään ?
Ei ole ketjuvoimat tällaisessa kampiakselillisessa niin pahat. Runko on ketjulinjan lähellä ja sillä on reilusti leveyttä. Sitäpaitsi polkemisvoimat helpottavat, eivätkä pahenna rungon kuormituksia. Se kampilaakerin kiinnitys on tosin aika tiukoilla. Tarkastapa Petri, onko takapyörät linjassa, ettei ole liikaa aurausta tai haritusta. Kuulakärkikynällä merkit renkaisiin ja mitalla välimatka edessä ja takana välillä pyöräyttäen puoli kierrosta.
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 09:20
Kirjoittaja PW
Ei tartte mittaa käyttää ett miekin näen, varmasti harittaa
Mitalla nuo vois tietysti saada suoraan. Tais jäädä vähän löysälle tuo vetävä kiekko ja liikahtanu ajossa.
Kattelin aikasempia kuvia ja vaikuttas ett tuo runko ollu väärä jo alottaessa
Onko sillä joku merkitys ku joissain trikeissä on kiekot kallellaan ? Vaikuttaako kiekkojen kestävyteen, nopeuteen vai mihin ?
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 10:22
Kirjoittaja jori
Kaarrekestävyys paranee sisään päin kallistetuilla pyörillä. Camberkulma vaikuttaa myös jonkin verran sivuttaispitoon, eikä sillä pienillä kallistuskulmilla ole mainittavaa vaikutusta vierintävastukseen. Tuossa pyörämallissa camberkulman voi valita vapaasti. Ketju kiertyy tietenkin, mutta sillä ei ole merkitystä, kuten itsekin kaksipyöräisestäsi tiedät. Camberkulmat vaikeuttavat aurauskulman mittaamista. Mittaus pitää tehdä navan etu- ja takapuolella täsmälleen samalta korkeudelta.
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 10:53
Kirjoittaja PW
Tuossa ei juuri ole kallistus varaa kun on niin kapee renkaiden väli. Pitäs dropoutteja siirtää ulospäin, ehkä silleen vähän sais tilaa kallistukselle. Tietyst kapeemmat renkaat antas kans tilaa vähän. No tuo on sit hienosäätöö.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 18:21
Kirjoittaja PW
Miusta tais tulla "kolmipyöräinen"
tänään parikymmentä kilometriä kaupungissa ajoa ja on ketterä, helppo pysähtyä ja odotella. Vakaan tuntunen ajella, ei oo vielä tullut sellasta oloa, ku sillä miun ekalla trike kokeilulla - kurveissa oli semmonen olo ett menee nurin mutt ei tiennyt millon.
Jospa tekis näitä pienen sarjan ja pistäs tuonne kylälle vuokralle turisteille kylkiin myis mainoksia paikallisille yrityksille. Olis vähän erilainen ohjelmapalvelu tarjonta normaalien mönkijöiden ja lumikelkkojen lisäksi.
Samalla sais tekosyyn tehdä muotti kopalle ja muutenkin joutus satsaamaan laatuun ja ulkonäköön.
Laitteen ei tartteis olla ultra kevyt eikä osien hifi tasoa mutta toisaalta siitä vois semmosenkin saada osia vaihtamalla. Sisään menon pitäs olla helppo ja säädöt pitäs olla nopeesti muokattavissa erikokosille ajajille.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 20:29
Kirjoittaja jori
Oikein hyvä idea. Otat yhteyttä kaupungin turistibyroon ja sovit valmiiksi kaupungin kanssa ja sitten vielä myyt mainoksia kärryjen kylkeen. Kun vielä muutat mallin nelipyöräiseksi, ei niitä saa kumoonkaan oikein millään. Teillä on siellä Imatralla tällaisille ihan oikea tarvekin, kun ne keskukset ovat vähän levällään, eikä turistilla aina ole omaa ajokkia mukana. Kosken vartta on kuitenkin mukava ajella, kun ei paljon mäkiä ole haittana. Nuohan olisivat vähän kuin liikennepuiston ajokit ja se teidän Imatranne on se puisto. 
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 20:45
Kirjoittaja PW
Seuraavaks pitää rakentaa takakiekoille lokarit ettei roisku kura päälle, etukiekkoon jo laiton lokasuojan ja roiskeläpän. Penkiksi sopis varman parhaiten kangas-/liinarakenteinen rakennelma, jotain tyyliin Sakari. Jotenkin aattelin ett voisko nuo takakiekkojen vieressä olevat seinät toimia tuon penkin tukirakenteena ettei tartte erikseen penkin tukia ja katteen tukia. No tää menee jatkossakin rakenna, kokeile ja pura jne.. tyylillä kun tuo suunnitteleminen ei oikeen oo miun laji.
Koeajoissa oon myös kaivannut lukkopolkimia, suunnittelin irrottavani polkimista tuon lukko-osan ja kiinnittäväni sen kampiakselin polkimiin. Vähän alkuun näytti ongelmalliselta mutt ehkä sen saa toimimaan. Jos kammessa olis kaks laakeria/poljin lukon kiinnitys ois helpompaa.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 20:51
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Seuraavaks pitää rakentaa takakiekoille lokarit ettei roisku kura päälle, etukiekkoon jo laiton lokasuojan ja roiskeläpän.
Turhaa työtä jos kattaa meinaat. Ei se kura katteen läpi roisku, riittää kun on sopiviin kohtiin laitetut roiskeläpät tähän tyyliin:

Märällä tiellä ajaessa ei pisaraakaan roiskunut lasiin, eikä sisälle.
Jukka
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 21:11
Kirjoittaja PW
Hyvä vinkki sen verran vaan roiskeläppiä ett roiskuminen estyy.
Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa. Keulan sais mahollisimman alas.
Petri
Re: Kolmipyörä
Lähetetty: 11 Huhti 2012, 21:20
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Tuo etupää kun on aika kevt nin tuli mieleen eikö se vois olla vieläkin pienemmällä kiekolla ku esim. 16" , ei juuri kannapainoa eikä pienenrenkaan vierintävastus kai sillon paljoo haittaa.
Vierintävastuksen kannalta ehkä noin, mutta pieni rengas menee pienempiin koloihin ja tärisyttää enempi. Se aiheuttaa kattamisen jälkeen melua. Mahtaa myös pompata nypyistä isoa herkemmin/enempi?
Jukka