Sivu 8/50
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 28 Kesä 2016, 23:54
Kirjoittaja Vilijami
No ei se ehkä nuin paljon tarvi kääntyä, mutta koitin mittailla että nippa nappa sopisi vielä polkemaan nuinkin suurella kulmalla. Nojailijan Zoxissa kääntyi rengas kyllä varmasti tuon 45 astetta.
Bmx pyörissä löytyy vasemman puoleisia napojakin, niin saisi kummatkin ketjut katteen sisään.
http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... drive.html tuossa käännetään shimanon pyörimissuunta.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 13:11
Kirjoittaja Vilijami
Nyt penkin etureunasta taaksepäin on sama runkorakenne kuin Luggarionissa.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 13:26
Kirjoittaja PW
Tarviiko siinä olla penkinputkien kapeammalla ku runkoputkien? Voisko penkinputket olla runkoputken jatkeena, samassa linjassa? takakatteen vois penkkiputkiin kiinnittää 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 14:03
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:Tarviiko siinä olla penkinputkien kapeammalla ku runkoputkien? Voisko penkinputket olla runkoputken jatkeena, samassa linjassa? takakatteen vois penkkiputkiin kiinnittää 
Miksei, mutta ihan tiukasti kate ei voi olla penkinputkessa kiinni, koska penkin remmi kiertää putken.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 15:34
Kirjoittaja Vilijami
Jotta tämä ei menisi ihan tietokoneen ääressä rakenteluksi, niin tilasin pyörätohtorilta 9-pakan (11-34), sramin 9-vaihtajan ja sille koko gripin mittaisen kiertovaihtajan. Tohtorilta ois löytyny vasemman puolen vapaaratasta, mutta ei vasurinapaa. Mistähän tuommoisen löytää?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 16:41
Kirjoittaja PW
Mitenkä tuo kahden puolen veto käytännössä toimii, vetääkö molemmat kiekot suurimman osan ajasta? Mistä tietää ett ne vetää?
Vai riittääkö toiseen vaan yks kevyt vaihde mäkiin?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 17:26
Kirjoittaja Vilijami
Oikealle puolelle suunnittelin pelkkää 34T ratasta, eli kevein vaihde vasemmalla. Jos haluais laajempaa vetoaluetta oikealle, niin samanlainen vaihdepakka molemmin puolin. Ei taida olla tarpeen?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 17:53
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Oikealle puolelle suunnittelin pelkkää 34T ratasta, eli kevein vaihde vasemmalla. Jos haluais laajempaa vetoaluetta oikealle, niin samanlainen vaihdepakka molemmin puolin. Ei taida olla tarpeen?
Näin oon ymmärtäny, viisaampien puheista 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 19:55
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:Jotta tämä ei menisi ihan tietokoneen ääressä rakenteluksi, niin tilasin pyörätohtorilta 9-pakan (11-34), sramin 9-vaihtajan ja sille koko gripin mittaisen kiertovaihtajan. Tohtorilta ois löytyny vasemman puolen vapaaratasta, mutta ei vasurinapaa. Mistähän tuommoisen löytää?
Kierteellisiä on ns. flip-flop napoja joissa kierteet molemmin puolin ja toisella puolella pienempi lukituskierre joka estää fiksirattaan auki kiertymisen. Sitä muuten voisi tässä käyttää jarrulevyn kiinnitykseen.
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=717
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 21:44
Kirjoittaja Vilijami
Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 22:05
Kirjoittaja Jarcco
Vilijami kirjoitti:Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.
Niin toimisi ja tosiaan tarvii ton lukitusrenkaan. Eli toiselle puolelle ei saa tuota jarrua koska ei lukitusta. No, vannejarru sitten vaan.
Tjaa, on noita fix/fix napojakin olemassa. Eli adapterilla (kierteellisen rattaan kylkeen ruuvattu levy) toiselle puolen saisi levyjarrun.

Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 23:08
Kirjoittaja PW
Vilijami kirjoitti:Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.
Mitä tarkoitat "vapaarattaan väärinpäin"? Pitäähän se vapaarataskin olla vastakierteellinen?
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 29 Kesä 2016, 23:20
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Tuohan voisi toimia, jos vastakierteelliselle fixipuolelle pyöräyttää läpikierteellisen bmx vapaarattaan väärinpäin ja lukkorenkaan perään. Silloinhan vapaaratas pyörii oikeaan suuntaan? Jäljelle jää 34T rattaan askartelu tuohon kiinni.
Mitä tarkoitat "vapaarattaan väärinpäin"? Pitäähän se vapaarataskin olla vastakierteellinen?
Siinä on ideana, että pienemmällä kehällä vasenkätinen "vastakierre"mutteri estää vapaarattaan kierteen aukeamisen ja rattaan irtoamisen. Väärin päinhän se täytyy laittaa, jotta pitää ja raksuttaa samalla tavalla eri puolella kiekkoa. Mistä noita vasenkätisiä muttereita sitten saa, onkin jo toinen tarina. 
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 30 Kesä 2016, 10:31
Kirjoittaja Vilijami
Onko myönnettävä, että Petri, Jukka ja Sakari ovat olleet oikeassa?
Sivuvetodeltassa on vaan hyviä puolia, eturenkaan kääntyvyyttä ei tarvi rajoittaa, vapaampi keulan muotoilu, yksinkertaisempi ja kevyempi kuin nelipyörä...ym.
Re: Räntäpäivän kinneri
Lähetetty: 30 Kesä 2016, 10:40
Kirjoittaja PW
Kolmas raide on sivuvetodeltan ainut huono puoli ja sekin painaa hyvin kevyesti tietä.
Muok. saatan taas kohta innostuu kolmipyöränkattamisesta - monennenko kerran, tuskin viimeisen 