Sivu 8/9
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 03 Maalis 2025, 21:54
Kirjoittaja janx
Säästyy energiaa, kun jaan tämän.
Mitä tarkoittaa iskarin jousen arvo lbs/in?
Iskunvaimentimen jousen arvo lbs/in kertoo, kuinka monta paunaa (lbs) voimaa tarvitaan puristamaan jousta kasaan yhden tuuman (in) verran[1][4]. Tämä arvo ilmaisee jousen jäykkyyden eli jousivakion.
Esimerkiksi:
- 450 lbs/in jousi vaatii 450 paunan voiman puristuakseen kasaan yhden tuuman verran[4].
- Jokainen lisätuuma puristusta vaatii 450 paunaa lisää voimaa.
Muunnettuna SI-järjestelmään:
- 1 lbs/in ≈ 0.175 N/mm
- Esimerkiksi 450 lbs/in ≈ 78.75 N/mm
Jousivakio määräytyy useista tekijöistä, kuten:
- Jousen materiaalista
- Jousilangan halkaisijasta
- Jousen kokonaishalkaisijasta
- Kierteiden lukumäärästä
- Jousen kokonaispituudesta[1]
On tärkeää huomata, että jousivakio pysyy samana riippumatta jousen pituudesta. Esimerkiksi 450 lbs/in jousi vaatii 450 paunan voiman puristuakseen tuuman verran, oli jousi sitten 115 mm tai 140 mm pitkä[4].
Citations:
[1] https://www.4130.fi/mrp/kierrejousi-pin ... ekniikkaa/
[2] https://www.4130.fi/tuote/mrp-progressiivinen-jousi/
[3] http://www.mproracing.fi/jousivakioiden-saato
[4] https://www.4130.fi/jousitus/jousitukse ... elvyyksia/
[5] https://www.lake-import.fi/Iskunvaimentimet-ja-jouset
[6] https://www.4130.fi/mrp/mrp-hazzard-ja- ... oppimaara/
[7] https://rtech.fi/rtech/yritys/blogi/ilm ... imentimet/
[8] https://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2539.0
[9] https://totaltek.fi/jouset/
Answer from Perplexity: pplx.ai/share
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 03 Maalis 2025, 21:56
Kirjoittaja janx
Eli voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto 165 mm pituinen (silmästä silmään) 1000 lbs/in (175 N/mm) jousella.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 06 Maalis 2025, 21:51
Kirjoittaja janx
janx kirjoitti: ↑03 Maalis 2025, 21:56
Eli voisi tosiaan olla ihan hyvä vaihtoehto 165 mm pituinen (silmästä silmään) 1000 lbs/in (175 N/mm) jousella.
Tilasin em. iskarin. Vanha jousi käy varmaankin tuohon, joten voi vaihdella, jos tarvii. Tulee kk päästä. No laitetaan vanha siksi aikaa, jos ja kun ehtii ajelemaan.
https://aliexpress.com/item/1005005894294953.html
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 12 Huhti 2025, 18:54
Kirjoittaja janx
Kauden eka ja uusi iskari.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 12 Huhti 2025, 19:04
Kirjoittaja janx
Harmi, ettei tullut lukkoa mukaan.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 12 Huhti 2025, 19:46
Kirjoittaja janx
Baanojen huono puoli on, että tämmöset hauskat vuoristoradat ohitetaan. Tosin ei oikea vuoristoratakaan olisi hauska ilman sähköä.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -
Lähetetty: 16 Huhti 2025, 19:06
Kirjoittaja janx
janx kirjoitti: ↑12 Huhti 2025, 18:54
Kauden eka ja uusi iskari.DSC_2061.jpgDSC_2056.jpgDSC_2062.jpg
Uusi iskari ei tuonut toivottua tulosta, joka ei sinänsä yllätä. Potkii niskatuki ehkä vähän lempeämmin. Iskarin pidentymistä alkuperäisestä en voi sanoa ajossa huomaavani. Tämä ei taida olla iskarikysymys kuin osaksi. Mikähän on etujouston merkitys niskatukeen kohdistuvan iskun laatuun? Etupumpuissa ei välttämättä ole enää ketään kotona. Mitäs jos lisäisi niskatukeen pehmennystä?
Ensiapuna varmaankin kannattaa nostaa istuin niin pystyyn kuin se menee.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 17 Huhti 2025, 17:15
Kirjoittaja janx
Ei se kovin pitkäikäinen ollut.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 17 Huhti 2025, 18:25
Kirjoittaja Wacky
Halvalla harvoin hyvää saa,
Kallis ei takaa hyvää, mut takuu toimii paremmin.
Vetoketjut on todella huonoja tiivistymään täysin ja siksi itse olen vaihtanut suuaukoltaan rullattaviin
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 17 Huhti 2025, 18:30
Kirjoittaja jori
Sellainen pulpahti mieleen, että tuo pään tärähdys voi olla myös kotoisin etupään joustosta. Jos etupään ulosjousto on kovin hidas, se voi korostaa pään tärähdystä. Etupää puristuu paakun yli mennessään kasaan ja paakun jälkeen putoaa alas samalla kun takapää lähtee nousemaan paakulle. Tämä aiheuttaa pään kohdalle piiskaliikkeen. En tiedä, onko kyse tästä, mutta tällainen tuli mieleen. 
Eli tarkasta, että etujoustolla on riittävästi sekä sisään-, että ulosjoustovaraa, eikä ulosjoustoa ole vaimennettu liikaa. -Ehkä. 
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
Lähetetty: 17 Huhti 2025, 18:56
Kirjoittaja samuel
Wacky kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 18:25
Halvalla harvoin hyvää saa,
Kallis ei takaa hyvää, mut takuu toimii paremmin.
Vetoketjut on todella huonoja tiivistymään täysin ja siksi itse olen vaihtanut suuaukoltaan rullattaviin
Jos vetoketjussa haluaa pysyä niin sukelluskuivapukujen ketjut pitää vettä oikein hyvin
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -
Lähetetty: 18 Huhti 2025, 10:22
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: ↑16 Huhti 2025, 19:06
Uusi iskari ei tuonut toivottua tulosta…
Jos asiaa tarkastelee poksin ulkopuolelta, niin syy voi ehkä löytyä pyörätyypistä eikä iskarista. Rungon takapää nyökkii etunavan ympärillä, joten swb pyörän niskatuki tekee perän joustossa enemmän edes-takaisin liikettä kuin lwb pyörässä. Niissä pyörätyypeissä on kuitenkin metrin akseliväliero, niin olettaisin nyökkimisessä olevan huomattavan eron?
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -
Lähetetty: 18 Huhti 2025, 11:11
Kirjoittaja janx
Vilijami kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 10:22
janx kirjoitti: ↑16 Huhti 2025, 19:06
Uusi iskari ei tuonut toivottua tulosta…
Jos asiaa tarkastelee poksin ulkopuolelta, niin syy voi ehkä löytyä pyörätyypistä eikä iskarista. Rungon takapää nyökkii etunavan ympärillä, joten swb pyörän niskatuki tekee perän joustossa enemmän edes-takaisin liikettä kuin lwb pyörässä. Niissä pyörätyypeissä on kuitenkin metrin akseliväliero, niin olettaisin nyökkimisessä olevan huomattavan eron?
Oonhan mä ajanut tällä pyörällä yli 10 vuotta eikä ongelma ole ollut näin huomattava ainakaan.
jori kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 18:30
Sellainen pulpahti mieleen, että tuo pään tärähdys voi olla myös kotoisin etupään joustosta. Jos etupään ulosjousto on kovin hidas, se voi korostaa pään tärähdystä. Etupää puristuu paakun yli mennessään kasaan ja paakun jälkeen putoaa alas samalla kun takapää lähtee nousemaan paakulle. Tämä aiheuttaa pään kohdalle piiskaliikkeen. En tiedä, onko kyse tästä, mutta tällainen tuli mieleen. 
Eli tarkasta, että etujoustolla on riittävästi sekä sisään-, että ulosjoustovaraa, eikä ulosjoustoa ole vaimennettu liikaa. -Ehkä. 
Siksi kyselin tuolla aikaisemmin etujousituksen vaikutuksesta tähän ongelmaan. Etujousitus lienee alkuperäinen. Edit: Eikö se nimenomaan hidastu vanhetessaan (kuluessaan).
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -
Lähetetty: 18 Huhti 2025, 11:29
Kirjoittaja janx
janx kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 17:15
Ei se kovin pitkäikäinen ollut.
DSC_2085.jpg
Onneksi tässä on vielä toinen ketjulukko. 
Wacky kirjoitti: ↑17 Huhti 2025, 18:25
Halvalla harvoin hyvää saa,
Kallis ei takaa hyvää, mut takuu toimii paremmin.
Vetoketjut on todella huonoja tiivistymään täysin ja siksi itse olen vaihtanut suuaukoltaan rullattaviin
Mut ei huvittaisi kalliiseen porata läpiviennin reikiä. Rullattava olisi hyvä, niin tilavuutta voisi sillä tavalla säätää riippuen onko yksi vai kaksi akkua mukana. Nyt sitä säädetään joen varresta löydetyllä lasten uimalelulla.
Re: Nazca Paseo SWB 20/26 -
Lähetetty: 18 Huhti 2025, 14:30
Kirjoittaja Vilijami
janx kirjoitti: ↑18 Huhti 2025, 11:11
Oonhan mä ajanut tällä pyörällä yli 10 vuotta eikä ongelma ole ollut näin huomattava ainakaan.
Eihän niitä ongelmia heti alkuinnostuksessa huomaa 