Sivu 9/16

Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 11:05
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Mikä tekee 622 vanteesta 37 renkaalla 29er kiekon.

Se sama mikä tekee 559 vanteesta 26" kiekon, vaikka siihen laittaisi 35mm kumin. Todellisuudessahan tuollainen yhdistelmä ei ole kuin n.25". Sama homma 406vanteella ja 35mm kumilla, se ei ole kuin 19". Tuumamitat on /c:stä.

jori kirjoitti:

Minusta näyttäisi, että painopiste on istuimen kallistamisen takia siirtynyt hiukan liian taakse. Onko pyörä silti vakaa nopeissa alamäissä. Kampipuomin pidentäminen ja istuimen siirtäminen edemmäs helpottaa, jos epävakautta ilmenee.

Minusta tuo 28"(622mm) rengaskoko hieman hämää tuossa kuvassa. Jos kuvittelee siihen 25"(559mm) kumit niin ei näytä noin takapainoiselta kun penkki ja kammet tulee kauemmas kumista.

Jukka


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 11:19
Kirjoittaja Wacky

Mulla on alkanut tulla ongelmia kun laitan selvästi painoa tarkalle. Mulla penkki on etummaisissa kiinnitys reijissä joten tuo pyörä on aika takapainoinen mutta ei liian. Pitäis varmaan hankkia banaani laukut tai peräkärry jos meinaa ajaa retkiä sillä.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 11:38
Kirjoittaja MikaL
jori kirjoitti:

Kuva
Minusta näyttäisi, että painopiste on istuimen kallistamisen takia siirtynyt hiukan liian taakse. Onko pyörä silti vakaa nopeissa alamäissä. Kampipuomin pidentäminen ja istuimen siirtäminen edemmäs helpottaa, jos epävakautta ilmenee.

Itse asiassa tuossa aivan ensimmäisessä kuvassa istuin on keskimmäisessä kiinnityskohdassa, ja jossain vaiheessa siirsin sen takimmaiseen. Ainoa syy oli se, että puomia ei oikein enää voinut pidentää ketjuja jatkamatta ja halusin hiukan pidentää ajoasentoa. Takahäkki on jo nyt aivan vaakasuorassa, kun laittaa isoimman rattaan edessä ja takana.

En pahempaa epävakautta ole huomannut, mutta eipä minulla ole kokemusta siitä, miten vakaa pyörä olisi, kun penkki olisi etummaisessa kiinnityskohdassa.

Kiekkoja sanoin 29" kiekoiksi vaan siksi, että ne myytiin 29" kiekkoina. Ei noista halkaisijoista tarvitse paljon välittää, kun käyttää GPS:ää matkamittaria :)


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 12:32
Kirjoittaja jori
MikaL kirjoitti:

Kiekkoja sanoin 29" kiekoiksi vaan siksi, että ne myytiin 29" kiekkoina. Ei noista halkaisijoista tarvitse paljon välittää, kun käyttää GPS:ää matkamittaria :)

Tuota minä juuri tarkoitin. 622 kiekkoista saa 27" laittamalla niihin kapeat renkaat, 28" laittamalla niihin 47 mm renkaat ja 29" laittamalla niihin vähintään 58mm renkaat. 29er se ei kuitenkaan ole 37 mm renkaalla, vaan hiukan yli 27". Myyjät kyllä käyttävät aina muodikasta fraasia vaikka mihin, vaikkei sillä olisi mitään perustetta. Vai onko tässä tapauksessa. Ainakin laittamalla 29" nopeusmittarin kalibrointiasetukseksi saa hyviä nopeustuloksia. ;)

Puomin jatkaminen.
Nojapyörän säätämiseen liittyy usein ketjun jatkamista tai lyhentämistä. Se on perinteisen nojapyörän ominaisuus. Raptobiken MidRaceri on vartavasten laadittu säätymään runkoa pidentämällä pidempirunkoiselle pyöräilijälle, jottei aina tarvitse sählätä ketjujen mitanmuutosten kanssa. Istuimen paikan muutos ei ole sama asia pyörän dynamiikan kannalta, kuin koko takaosan, myös takapyörän siirtäminen, joka muuttaa pyörän dynamiikkaa yllättävän vähän.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 16 Heinä 2012, 12:40
Kirjoittaja mhelander
jori kirjoitti:

Mikä tekee 622 vanteesta 37 renkaalla 29er kiekon. Käsittääkseni ainakin mittojen mukaan 29" koko saavutetaan vasta 58mm renkaalla. Ennen sanottiin jopa 635 vanteelle asennetuilla 47 mm renkailla varustettuja kiekkoja 28 tuumaisiksi (28,7"). Nykyisinkin mummopyörissä on 622 vanteet ja 47 renkaat ja ne ovat aina olleet ns. 28-tuumaisia. Mittojen mukaan vasta 58 mm rengas tekee 622 kokoiselle vanteelle asennettuna 29" kiekon.

Vanne + 2 x renkaan paksuus milleinä / 25,4 ~ halkaisija tuumina
622 + 2 x 32 27,0"
622 + 2 x 37 ~ 27,4"
622 + 2 x 47 28,1"
622 + 2 x 58 29,0"

Jukka, 29er on markkinointitermi. Tarkoittaa "rengaskokoa" jossa vanne on ETRTO 622 mutta mahdollisesti leveämpi ja sille löytyy sitten nappulakuvioisia maastopyörän renkaita.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 20:06
Kirjoittaja MikaL
Wacky kirjoitti:

Tässä on kuvat siitä pullotelineenkiinnikkeestä jonka tein.
Kuva
Kuva
Pistin pari prikkaa ja mutterin telineen ja palan väliin lähinnä siks ettei ollu riittävän lyhyitä ruuveja tarjolla sillä hetkellä ja samalla sinne jäi sopiva rako nippusiteille.

Aloin katselmaan itsellenikin ylimääräisille pullotelineille paikkoja. Oliko joku syy, ettet vetänyt telinettä suoraan nippusiteillä kiinni tuohon runkoon? Siis ilman tuota alumiinilevyä.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 19 Heinä 2012, 20:36
Kirjoittaja Wacky
MikaL kirjoitti:

Aloin katselmaan itsellenikin ylimääräisille pullotelineille paikkoja. Oliko joku syy, ettet vetänyt telinettä suoraan nippusiteillä kiinni tuohon runkoon? Siis ilman tuota alumiinilevyä.

Halusin sen osoittamaan vähän ulospäin enemmän kun mitä se tekis jos sen laittaa vaan putkeen. Olen nyt tänään korvannut nippusiteet letkunkiristimellä koska noi nippusiteet joustaa liikaa.
Lisäksi tänään lenkillä huomasin että pyörässä on toinenkin ihan virallinen pullotelineen paikka. En tiedä onko teiltä multa menny ihan ohi kuten multa, mutta penkin alla rungon alapuolella on reijät jotka ihan saattumalta sormikopelolla huomasin tänään samalla kun ajelin. Se paikka ei tosin ole mitenkään optimaalinen koska pullo teline osoittaa hieman alaviistoon joten pullolla on helposti taipumus liukua pois jos teline ei ole riittävän tukeva. Ongelmaa voisi helpottaa prikalla tai parilla takimmaiseen reikään jolla sais telineen himpun verran yläviistoon jolloin pullo ei karkailis ihan niin helpolla. Toinen ongelma siinä on sateella alaoleva pullo kerää kaiken paskan renkaista.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 00:04
Kirjoittaja MikaL
Wacky kirjoitti:

Lisäksi tänään lenkillä huomasin että pyörässä on toinenkin ihan virallinen pullotelineen paikka. En tiedä onko teiltä multa menny ihan ohi kuten multa, mutta penkin alla rungon alapuolella on reijät jotka ihan saattumalta sormikopelolla huomasin tänään samalla kun ajelin.

No niinpäs näyttää olevan. Hyvin oli piilotettu.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 01:13
Kirjoittaja mhelander
MikaL kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Lisäksi tänään lenkillä huomasin että pyörässä on toinenkin ihan virallinen pullotelineen paikka. En tiedä onko teiltä multa menny ihan ohi kuten multa, mutta penkin alla rungon alapuolella on reijät jotka ihan saattumalta sormikopelolla huomasin tänään samalla kun ajelin.

No niinpäs näyttää olevan. Hyvin oli piilotettu.

Joo mäkin huomasin sen joskus kevättalvella... aivan ihme paikka. Voisi sopia edes jotenkin Lezynen pumpulle. Tai jollekin muulle joka sopii pullotelineen kiinnitykseen. On niin heikosti aero, kuten stemmin pulloteline, ettei mun metaan mene mitään tuohon.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 06:50
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

On niin heikosti aero, kuten stemmin pulloteline, ettei mun metaan mene mitään tuohon.

Pitää tehdä "aero pullo" :wink:

Jukka


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 11:55
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

On niin heikosti aero, kuten stemmin pulloteline, ettei mun metaan mene mitään tuohon.

Pitää tehdä "aero pullo" :wink:

Just joo. Sitten se luokitellaan katteeksi ja pyörä ei olekaan vakioluokassa enää :roll:

Mutta voi tuo olla isolle pullolle sopivalla telineellä hyväkin ratkaisu. Varsinkin kun on paljon laukkuja ja matkatavaraa jolloin aerodynamiikka ei meinaa enää mitään. Tai sitten tosi pitkälle suoritukselle ureaa varten.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 21 Heinä 2012, 13:03
Kirjoittaja jori

Ei se välttämättä ole huono aerodynamiikan kannalta, Sehän on etupyörän katveessa ja tekee vanaa takapyörää varten. Sehän on vähän kuin lentokoneen lisäpolttoainesäiliöt. Sehän se juuri pyörässäkin. :)

Minä olen siinä käsityksessä, että tavallisessa maantiepyörässä juomapullo parantaa aerodynamiikkaa. Näin ainakin käsitin joskus lukemani.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 01 Elo 2012, 21:06
Kirjoittaja MikaL

Tuli vaihdettua uusi pidempi ketju, ja samalla penkki etummaiseen asentoon ja puomia samat 5 cm eteenpäin. Laitoin samalla uuden niskatuen ja muutakin pientä säätöä, niin unohdin tuon penkin siirron kokonaan. Ihmettelin ensin, miten ajotuntuma on erilainen, voiko se kadota viikon paussin takia, vai johtuuko ero uudesta niskatuesta, kunnes muistin penkin siirron. Kieltämättä pyörä kulkee vakaammin.

Kokeilin myös juomapulloa pyörän alla, mutta ensimmäisessä isommassa töyssyssä pullo lensi tien poskeen. Pitänee olla aika tiukkaa mallia tuo teline, että pullo ei putoa.

Uuden ketjun myötä myös TerraCyclen meteli katosi. Nyt se on täysin äänetön, hyvä niin.

Tässä kuva nykyasussa. Renkaat vielä vaihtuvat viikonlopuksi kaposempiin.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 10 Elo 2012, 17:00
Kirjoittaja Wacky

Mulla loppui äänet kun hankin o-renkaan taittopyörään ja ostin uudet polkimet. Pitää katsoa jos noista vanhoista saisi pelastettua toimivat, mutta viekkaan että niiden laakerit on mennyttä kun sellainen naksuminen lähtee.


Re: MetaPhrastic

Lähetetty: 10 Elo 2012, 17:39
Kirjoittaja MikaL

Nostin penkin taas pystyyn. Jo oli outo ajaa, mutta kaipa tuohon tottuu. Tuntui kuin polkimet olisi tulleet lähemmäs.