Sivu 9/41

Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 27 Marras 2012, 09:16
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:

Sillä on kyllä vaikutusta. :) Edellisessä elämässään keulasta otettiin normaalin työmatkan aikana suunnilleen 11-12 senttiä joustoa irti. Puolivälinkankaalla on kiva pudotus jääkiekkokentän reunalta metsäpolulle (ihan polun pintaa pitkin lentäen, korkeuseroa reilu metri). Siinä tuli yleensä otettua liikeradasta kaikki irti niin etu-kuin takajousituksestakin.... kuskilla toki rasvaprosentti huitelee parinkymmenen nurkilla.

Joo kiitokset Nebulus:lle keulasta ja nestejarruista. Keula tosiaan vähän tihkuu öljyä mutta toimii muuten aivan kuten pitääkin. Mielessä kävi jo että pitäiskö jousi vaihtaa löysemmäksi kun on vähemmän etupainoa, mutta tuo joustovarojen käytön tarkistus varmisti että suurin piirtein saman verran on varoja koeteltu ja ei se keula mitenkään erityisen jäykältä tunnu kun paukuttaa maastossa.

Keulan huoltoa ja öljyjen sekä oikean jalan tiivisteiden vaihtoa on opiskeltu, jossakin välissä pitänee tilata huoltosarja niin saadaan lähes uuden veroiseen kuntoon. Ennen tosissaan maastoon siirtymistä.

On kyllä aika kevyesti maalattu tai passivoitu noi keulan olkapäät. Ennestään oli alumiinipinta näkyvillä missä kaapelit oli hinkanneet. Nyt on sivuilla kengät välillä hipoessaan hieroneet olkapään sivut. Ei kylläkään haittaa ja kengissä ei näy mitään kulumaa.

Harmi etten saituuksissani kehtaa investoida nestejarrun putkeen, saisi vähän optimaalisemmat vedot eteen ja taakse ehkä BB7:ää paremmin sotkun kanssa toimivan jarrun. Ehkä myöhempänä jos/kun sopiva kauppapaikka löytyy. Tai kun alkaa BB7 palat loppua.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 11:53
Kirjoittaja mhelander

Kävin sitten itsepäisyyspäivän aattona ajamassa pikasen lenkin pääosin auratuilla pyöräteillä, oli -17 .. -18 pakkasta eikä juurikaan tuullut.

Alla olevat Schwalbe Racing Ralph 57-559/622 gummit toimii suurin piirtein ok, pitoa on lumella selvästi vähemmän kuin parin asteen pakkasissa. Ja vierintävastus on reippaasti suurempi. Kun MP:llä ja kitkagummeilla mennään näin vähän kylmemmällä 22-27 km/h niin tällä jotain 18-23 vauhtia. Sykkeet on samat tai tällä jopa suuremmat, kylmyys toki vaikuttaa myös kuten sen viilentävä vaikutus pystymmän ajoasennon muodossa.

Piti käydä testaamassa tämmöset polkimet:

Kuva
Eli Time Atac jotain vanhaa mallia...

Kuva
ja Pearl Izumi X-Alp Seek popot, mun on käytetyt ja ei lähelläkään näin siistit.

Nämä minulle lähetti ystävällisesti Kanadalainen maastonojailija kun kiroilin $haisse SPD-polkimien surkuutta BROL:ssa ja YV:issä. Popoihin pistin ne lämpöä heijastavat villaset lämpöpohjalliset kenkien pohjallisten päälle, ja vedin kenkien yli ne kehutut lämpimät kenkäsuojat.

Toimihan ne jotenkin, siis että tunnin lenkillä juoksin kahdesti ylämäen pyörää taluttaen. Paluumatkalla ei enää tullutkaan niin kylmä. Sanoisin että paremmin toimii kuin kuitupohjaset maantiekengät samoissa kenkäsuojissa, ovat kengät tosin vähän lepsummat pohjastaan.

Mutta lämpimyys ei ollut se juttu vaan miten polkimet toimii. Joten paluumatkalla kun tuli tarvetta pilssiveden laskulle niin rohkeasti kurvasin aurauspenkan ja ojan yli kunnolla metsikköön pyörää parkkiin, teputtelin hangessa edes takasi ja sitten kenkiä kopistelematta suoraan penkille ja kenkiä polkimia kohti potkimaan. Ihan sinne päin kun sattuu niin heti tarttuu klossit kiinni. Aivan eri planeetalta on nämä polkimet kuin $haisse SPD tai mitkään SPD-SL maantiepolkimet, kun joutuu lumessa teputteleen.

Pistää miettimään josko hommais ihan verekset Atac-polkimet, ja ei taatusti mitään kuituosia niihin jotta talvella eivät murene käsiin. Ja ehkä jos sais "tilattua" joululahjaksi näille popoille huopikas-tyyppiset vieläkin lämpimämmät kenkäsuojat. Toimii tosi hyvin kun juoksu näillä on kuin lenkkarilla lämpiää jalkapöytä ihan pikku spurtilla ja taas pääsee mukavasti pätkän eteenpäin.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 16:28
Kirjoittaja Pastori

Kuinka paljon jalka pääsee noissa liikkumaan? Siis kiertymään. SPD:ssähän se on jotain 5-7 asteen luokkaa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 07 Joulu 2012, 19:01
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:

Kuinka paljon jalka pääsee noissa liikkumaan? Siis kiertymään. SPD:ssähän se on jotain 5-7 asteen luokkaa.

Hyvä kysymys. Etenkin kun polkimet on erittäin kuluneet. Silti niissä on verraten hyvä keskitys, samaan tyyliin kuin RXS Carbon maantiepolkimissa. Opin tykkäämään. Ja kyllä sen tuntee kun ollaan pisteessä jonka yli irtoavat.

Tuota pitää googlailla kun joutaa. Nyt koeajetaan näitä, kelitkin lauhtu joten pidempiäkin lenkkejä voi nyt tehdä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 00:24
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Kunhan puran vekottimen maalausta varten niin käytän puntarissa kaikki erikseen. Selviää mihin se paino uppoaa. Päärunko ei ollut mahdottoman painava mutta punnitsin sen keskeneräisenä... ja muut osat on 90-luvun maasturista, ei mistään kevyestä päästä.

Alumiinia on vain stemmissä ja ohjaustangossa sekä takajousen kolmiossa rakenteista.

No nyt on sitten vekotin purettu, hiekkapuhallettu ja kuitulaikalla maalit poistettu, ja maalattu.

Kuva

Väri on Motip metallihohto musta. Lakka on päällä. Silti tulee herkästi kulumia ja jälkiä jos kolhii. Kun ei tahdo malttaa odottaa päiväkausia kuivumistaan.

Niistä painoista:

  • 3.10 kg - päärunko

  • 1.95 kg - takahaarukka

  • 0.65 kg - penkin takatuki

  • ====> 5.7 kg "pelkkä" runko

  • 1.75 kg - stemmi täydellisenä + kahvat + vaijerit + Hayes etunestejarru

  • 1.00 kg - omavalmiste hiilikuitu+kevlar penkki + niskatuki + pehmusteet

  • ====> 8.55 kg "pelkkä" framekitti ilman nippeleitä ja etuhaarukkaa

  • 0.60 kg - etäohjaus täydellisenä (+ohjainlaakeri + välitystanko + nippelit)

  • ====> 9.15 kg etäohjattu framekitti ilman ...

  • 1.25 kg - takajousitus 170mm täydellisenä (ilmaiskari, vipukolmio, neliökeskiö nivel, nippelit)

  • 1.95 kg - joustohaarukka 130mm ohjainlaakerin kanssa

  • ====> 12.30 kg täysjousitettu framekitti ilman ...

  • 2.70 kg - 57-622 takapyörä täydellisenä

  • 1.95 kg - 57-559 etupyörä täydellisenä

  • 1.50 kg - loput nippelit (vaihtajat, lampun teline, yms)

  • ?.?? kg - tripla kampisarja polkimineen neliökeskiöllä, unohdin kirjata ylös mutta pirun raskas oli

  • ====>> 17.45 kg + kampisarja (oli se yli 2kg, ennen maalausta eri polkimilla paino 19.95 kg).

Piruuttani ryhmittelin noin jotta voipi pohdiskella että mistä se paino tulee. Vielä kuva niistä nippeleistä:

Kuva

On siellä ketjut ja kaikki pultit yms.

Kuten jo sanottua, on Quandon navat ihan ankkureita. Samoin Deore tripla kampisarja ja neliökeskiö (uusi). Käytännössä mistään muusta ei voi keventää. Ainakaan ilman huomattavaa sijoitusta.

Sain läjättyä päärunkoon kaikki härpäkkeet kiinni ennen saunaa. Huomenna isot osat nippuun ja huolella vaijerit yms, sitten koeajolenkille. Ja kuvaa ottamaan ehkä ennen sitä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 08:16
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Kuva

On siinä hitsaus saumoja :shock: Tuolla määrällä olisi saanut tehtyä ainakin kolme "tavallista" nojakkia :lol:

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 12 Joulu 2012, 09:06
Kirjoittaja mhelander
jviirret kirjoitti:

On siinä hitsaus saumoja :shock: Tuolla määrällä olisi saanut tehtyä ainakin kolme "tavallista" nojakkia :lol:

Jep. Jäihän tähän tehtaan saumaa sentään muutama (molemmat keskiöputket ja etuhaarukan emäputki, satulaputki sekä penkin ylätuen poikkituenta).

Taitaa niitä olla suurin piirtein vähän enemmän kuin Vendetta-kopiossa. Saumojen määrää lisäs se ettei ollu tarpeeksi pitkää putkea josta tehdä takahaarukka. Ja että kun piti saada takajousituksen kolmiovipu tehtyä nopsaan eikä jaksanu alkaa selvittelemään missä sen työstäisi alumiinijöötistä päätin hitsata kasaan 3mm:n levystä ja laakereille sopivasta putkesta.

Näin jälkikäteen mutkikkain tehtävä oli saada paskarreltua tuo tukirakenne jolla hoidetaan iskarin yläpää, vetopuolen vapaaratas ja penkin etupään tuenta. Oli myös tympein hitsattava TIG:llä kun oli ahtaat paikat.

Hyvänä kakkosena tuli takahaarukan nivelen perässä oleva tuki jousituksen nilkulle, siis saada se oikean matkan päähän ja oikeaan kulmaan.

Itse päärunko tupla-emäputkineen ja takahaarukan nivelineen tuli parissa illassa, siitäkin suurin osa ajasta meni mallatessa liitoksia oikeisiin kohtiin MetaPhysic:ä sapluunana käyttäen. Ja etuhaarukkaa sekä keskiökampia polkimineen ja kenkineen.

Alumiini kolmioiden teko oli 1.5 illan juttu, ekana meni suurin osa ajasta pohtiessa miten tuo tehdään niin että onnistuu ja tulee hyvä, lopuksi yhden kasaan hitsaus. Toinen tuli sitten tosi nopsaan. Tätä en ole vielä maalannu, voi olla etten maalaakaan kun alumiini ei pilaantune ihan äkkiä.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 13 Joulu 2012, 08:54
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Huomenna isot osat nippuun ja huolella vaijerit yms, sitten koeajolenkille. Ja kuvaa ottamaan ehkä ennen sitä.

Noh, nyt se on läjätty. Olis ehtiny nukkumaankin melkein ihmisten ajoissa ellei $haisse Deore Dx -takavaihtajan kulman säätökorvakkoa olis huomannu murtuneeksi. Sehän piti TIG:llä alkaa harsimaan takaisin kasaan, ilmeisesti karkastu väärin ja sitten vielä viimeksi asennettu väärin. Ei kestäny kahta tunaria. Joten meni pari ylimäärästä tuntia.

Mutta nyt on vaijerit mitassaan, kovin paljoa ei maalikaan ottanu takkiinsa läjäämisestä. Tällä kertaa ohjainlaakeri(t) on hiukka liian tiukalla, vetelee, ja takavaihtajalla on säädölle tarvetta vaihteilla 1-3.

Selvis kun ajelin "lumimyrskyssä" töihin melkein suojakeleillä. Vetelystä huolimatta hyvin kulkee siitä huolimatta, gummit pelaa lumipöperössä... Töiden jälkeen pitää säätää kohdalleen, käyn testilenkillä pyörimällä pitkin kaupunkia. Jos ei ihan mahdottomaksi keli mene.

Kuvaa ei vielä ole, pitää vartoa kunnes on päivänvaloa ja vähemmän lumisadetta... mutta onhan se siistimmän näkönen kun ei vaijerit ja nippusiteet pursuile ja vistot palaneet maalit on nyt korvatty yhtenäisellä kuosilla.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 18:47
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Kuvaa ei vielä ole, pitää vartoa kunnes on päivänvaloa ja vähemmän lumisadetta... mutta onhan se siistimmän näkönen kun ei vaijerit ja nippusiteet pursuile ja vistot palaneet maalit on nyt korvatty yhtenäisellä kuosilla.

No jaksoin "paremman kameran" kanssa käydä näppäämässä pari salamakuvaa härpäkkeestä:

Kuva
Kuva

Ja tässä näkymät ajaessa:

Kuva

Nuo vaihdekahvat vaihtunevat SRAM X.7 peukalokahvoiksi. Ehkä keväällä... tai jos viitsii niin MP:stä jos lainais DoubleTap:a ja takavaihtajaa. SIihen pitäis sitten kierrättää 10-vaihteiset lowracerista...

Vaijerit on mun mielestä nyt tosi siististi, nippusiteitä vain stemmissä:

Kuva

Tietysti tuo nestejarrun liian lyhyt letku oikoo mutta kuitenkin toimii. Saita ei raski vielä(kään) hommata pidempiä letkuja. Ehkä keväämmällä, tai sitten ei.

Kuva
Kuva

Takahaarukassa vaijerit siististi. Vaihtaja vaihtunee SRAM X.7 tyyppiseen pitkähäkkiseen jolla vieläkin siistiintyy vedot. Ehkä keväällä. Nyt tuo vanha $haisse pelittää kutakuinkin välttävästi, pienin 32-piikkinen on sille liikaa.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 18:58
Kirjoittaja Pastori

Mä tykkään tästä pyörästä. Kiva olis päästä joskus kokeileen. Rottaisempi värimaailma oli kyllä aika kiva. Onhan tää tyylikäs mallikin ookoo. Mutta se oli kivasti rokimpi :)


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 19:38
Kirjoittaja Syväri
Pastori kirjoitti:

Mä tykkään tästä pyörästä. Kiva olis päästä joskus kokeileen. Rottaisempi värimaailma oli kyllä aika kiva. Onhan tää tyylikäs mallikin ookoo. Mutta se oli kivasti rokimpi :)

Totta. Tää on monimutkasen yksinkertanen ":D"


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 20:24
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mä tykkään tästä pyörästä. Kiva olis päästä joskus kokeileen. Rottaisempi värimaailma oli kyllä aika kiva. Onhan tää tyylikäs mallikin ookoo. Mutta se oli kivasti rokimpi :)

Totta. Tää on monimutkasen yksinkertanen ":D"

Ja on suoraviivaisen yksinkertainen ajettava. Se vaan menee, nousee ja kulkee hyvin. Ummikotkin ajaa sillä heti parin metrin harjoittelulla (=liikkeelle pääsy). Talven kun opettelee käytöstään ja keväällä sitten paukuttelemaan maastoon niin eiköhän seuraavassa kisassa jo pysytä kärjen vauhdissa mukana, Metalla se jäi startin jälkeen haaveeksi...


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 20:44
Kirjoittaja jviirret

Nojapyörien Land Rover...

Jukka


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 21:23
Kirjoittaja Pastori

Jep. Lantikkahan on kans alumiinista :) Estetiikka ei toki ole samaa mutta rouhea eleganssi on.

Kyllä tää mun omassa äänestyksessä on tämän vuoden rakkinetilaston kärkitiloilla. En tosin rankkaa näitä julkisesti ja listaan vaan tuhat hienointa :)

Ihan puolitosissaan pitää sanoa että nyt syksyllä on valmistunut aika hienoja laitteita.


Re: Täysjousitettu off-road nojakki

Lähetetty: 14 Joulu 2012, 21:27
Kirjoittaja PW

On erikoisen upee laite. Toivottavasti maastokisoissa kulkee.

Petri