Kävin 10km lenkin tyhjän boksin kans ajamassa 10km lenkuran. Lähinnä testasin tätä ketjun ohjuria v.1.1 ja mittailin nopeuksia
ketjuohjuri.jpg (120.91 KiB) Katsottu 9967 kertaa
Puolikuun muotoinen pala halkaisijaltaan n.50mm muovitangosta jonka yli ketju menee. Ääni kuuluu edelleen. Ketju ohjautuu jännästi runkoa kohti vaika ohjurin etu- ja takapuolella on veto ulospäin Olis pitäny laittaa muovilevy sille puolelle eikä tähän päälimmäisenä olevaa prikkaa vasten No olokoot, ei ääni ainakaan isone kun hankauskohdat jouhevoituu. Tehohäviötä tuosta ei tuu, kammet pyörii taaksepäin yhtä jouhevasti kuin muissakin pyörissä. Veikkaan että jos samanlainen mutka tehtäisiin pitkällä ketjuputkella niin häviöt olisivat suuremmat.
Tahaton väpättely hävisi, eli aika paljon tottumis kysymys. Suuri tillerisestä teräsmiesohjaus LWB:stä pieni tilleriseen hamsteri SWB:n. Nopealla tangon heilautuksella saa edelleen väpätyksen aikaiseksi mutta häviää kun vaan pitelee tangosta kiinni. Geopyörässä tuollainen tangon heilauttelu ei aiheuttanut yhtään mitään, kurssimuutoksen aikaansaamiseksi sitä piti kääntää kunnolla
Nopeudeltaan vaikuttaa olevan Geopyörä-Higracer välimaastossa. Huomattavasti kovemmilla sykkeillä tulee ajettua kuin Geopyörällä. Hamsteritanko ja loivempi nojakulma tekee olosta agressiivisemman kuin Geopyörän "easyrider"-meininki Siksi tasaisella nopeus koko ajan 25-27, kun Geopyörällä työmatkasykkeellä se jää n.22km/h pintaan. Testimäki tulos jäi vähän vaatimattomaksi 41km/h(GPS). +10 ja tuulikpuku vähän hidastaa kun em. pyörillä siinä on tikuemmissa vaatteissa kesäkelillä tullu semmosia 44-46km/h tuloksia. Mun deltakinneri ja jopomaisen pystyt pyörät menee n.35km/h ja Yescomilla 50km/h.
Jukka
Re: Porkkana
Lähetetty: 24 Syys 2017, 12:51
Kirjoittaja jori
Jäin tuota kiristintä tuijottelemaan.
Tavallisesti tällaiset laahainohjaukset tehdään mahdollisimman suurella säteellä. Tuo sinun 50 mm säde jättää päihin ainakin 45 astetta tulokulmaa. Ketjun taittokulma on noin 45 asteen suuruinen. Ketjun tulokulma on pääasiallinen tekijä ohjurin äänen kannalta ja säde sen aiheuttaman vastuksen. Molemmat paranevat kun sädettä kasvatetaan. Minusta tuohon mahtuisi yli 100 mm säteinen kaari.
Oikein jos haluttaisiin saivarrella, tuo ketjun tulokulma pitäisi loiventaa mahdollisimman pieneksi, mikä onnistuisi glotoidi-muotoisella kaarella. Samaa muotoa käytetään teiden kaarteissa. Joka tapauksessa huomattavasti loivemmaksi tuo kannattaisi muotoilla. Ei sen tarvitse olla pyörötangon pätkä, sillä tuollainen PE-muovi on helppoa työstää levystä kaareksi. Pienet klohmut kaaressa eivät haittaa, sillä ketju kuluttaa ne juoheviksi varsin nopeasti.
Re: Porkkana
Lähetetty: 24 Syys 2017, 13:29
Kirjoittaja jooseha
Mä olisin kokeillut holkittaa taittopyörän akselin paksummaksi, niin alkuperäinen aurausviittakin voisi toimia
Kokeilin joskus viittaa M8 pultti akselina. Silloin ketju hyppi ja viitan pätkä pyöri vasten ketjua Ei tullut holkki silloin mieleen vaan laitoin moottoripyörän ketjurissan tilalle.
Re: Porkkana
Lähetetty: 24 Syys 2017, 13:45
Kirjoittaja jviirret
Joo, olet oikeassa. Sattuipahan tuommosta tankoa pätkä olemaan, eikä paksua muovilevyä. On tuo jokatapauksessa parempi kuin 20mm muoviputki.
Jukka
Re: Porkkana
Lähetetty: 24 Syys 2017, 13:50
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:
Joo, olet oikeassa. Sattuipahan tuommosta tankoa pätkä olemaan, eikä paksua muovilevyä. On tuo jokatapauksessa parempi kuin 20mm muoviputki.
Jukka
Vuole puusta!
Öljytty puu on liukasta ja vaimentaa iskuja.
Re: Porkkana
Lähetetty: 24 Syys 2017, 13:59
Kirjoittaja jviirret
Vanerista sahaaminenkin kävi mielessä. Ohuempikin kävisi kun liimaa useamman päälekkäin...
Jukka
Re: Porkkana
Lähetetty: 06 Touko 2018, 14:33
Kirjoittaja jviirret
Vaikea oppia ajamaan nojapyörällä jossa kammilla pitää väistää kääntyvää eturengasta, vaikka tällaisilla pyörillä on ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä
Vaikeus tulee siitä että se kampien asento joka Geopyörässä on "turvallisin" on just se ainoa asento jossa Porkkanassa kammet ottaa kääntyvään renkaaseen. Geopyörässä renkaalla oli eniten tilaa kääntyä kampien asennossa jossa jalat on yhtä paljon koukussa ja tässä Porkkanassa tilaa on parhaiten kun toinen jalka on suorassa ja toinen koukussa. Hitaassa vauhdissa myös polvet osallistuu tasapainon pitoon, eli jalkojen erilainen asento vaikuttaa siihenkin.
Ei onneksi ylitsepääsemättömän vaikeaa ole opetella ja jos tuntuu ettei opi niin ainahan voi vaihtaa lyhyet kammet, silloin ne ei ota kääntyvään renkaaseen missään asennossa.
Jukka
Re: Porkkana
Lähetetty: 11 Kesä 2018, 18:10
Kirjoittaja jviirret
Lähdin keskustaan kuvailemaan ajeluvideota ja otin täyden juomapullollisen vettä mukaan. Juomapullon telinehän on tässä stemmissä ja ajattelin että se varmasti lisää "woblaamista". No, ei lisännyt vaan vähensi Välillä pidin pulloa kädessä ja ajoin yhdellä kädellä, woblasi kuin ennenkin jos boksissa on paljon kamaa. Sitten täysi pullo stemmiin ja ajoa yhdellä kädellä, jotenki on noin vakaampi. Ilmeisesti tulee hitausmomenttia ohjaukseen lisää tjsp.
Ja se video...
Taas kaikki kuvaustekniset jutut ihan persiillään. Kaikki kädestä kuvattu piti vakauttaa softalla, siksi paikkapaikoin kovaakin väreilyä. Kameran ollessa maassa matalassa jalassa se jotenkin tarkensi liian lähelle yms. Liian kirkastakin taisi olla automaattiasetuksille...