Sivu 10/16
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 10 Elo 2012, 23:27
Kirjoittaja mhelander
MikaL kirjoitti:Nostin penkin taas pystyyn. Jo oli outo ajaa, mutta kaipa tuohon tottuu. Tuntui kuin polkimet olisi tulleet lähemmäs.
Paljonko ehdit ajaa penkki noin alhaalla ?
Teillä molemmilla oli penkit kyllä tosi levynä, yksi syy noin hyviin nopeuksiin 200m:n kisassa sikamaiseen vastatuuleen... Tyttärellä oli penkki noin 20 asteessa mutta päätä piti enemmän takaviistossa ja kädet mielestäni aerodynaamisemmin kropan ja jalkojen suhteen (kuvista katsottuna).
Niin että seuraaviin kisoihin vielä pientä hienosäätöä ehdottelen...
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 11 Elo 2012, 09:54
Kirjoittaja MikaL
En ajanut kuin pari lyhyttä totuttaumislenkkiä, yhteensä alle 100 km, ja sitten Nokialla.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 04 Syys 2012, 20:55
Kirjoittaja Wacky
Pistin eilen tilaukseen Singlespeed centralista 45NRTH Husker Du 26 x 4.0 renkaat, Surly Marge Lite vanteet ja Halo XCD takanavan
FoxCompista pitäisi vielä saada etuhaarukka, vannenauhat ja sisäkumit niin alkaa olee osat kasassa.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 08 Syys 2012, 15:07
Kirjoittaja Wacky
Loput osat on nyt tilattu, eli nyt pitää vaan kiltisti odotella että osat tulee suomeen asti.
Katsotaan jos noilla onnistuis tuo kevyt mäen nousu vuosaaressa vähän paremmin. Ei ainakaan pitäis olla ongelmia pehmeän hiekan kanssa enää..
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 19 Syys 2012, 21:06
Kirjoittaja Wacky
Tähän kohtaan voisin lainaa tätä legendaarista lausetta: "Houston, we have a problem"
Mulla on nyt läskikiekot valmiina ja renkaat laitettuna niihin. Molemmat keikot rihdattu 17 mm sivuun siinä toivossa että ketju mahtuisi kulkemaan tästä seuraa kuitenkin se ettei etupyörä mahdupyörimään 100mm etuhaarukassa eli pitäisi rihtauttaa se keskemmälle tai aivan keskelle, mutta isompi ongelma on ettei takapakasta pysty käyttämään kuin 6 pienintä ratasta ilman että ketju ottaa renkaan kylkeen eikä sitä oikein mahdu millään rihtaamaan enempää sivuun jotta sais korjattua. Tuo takapään ongelma on sitä kokoluokkaa että alan harkita ihan suosiolla napavaihteista kiekkoa jos meinaan saada läskit mahtumaan alle. Asiaa pitää vissiin selvittää ja ottaa yhteyttä niihin jotka on jo rakentanut tuollaisen jos saisi jotain hyviä vinkkejä.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 19 Syys 2012, 21:18
Kirjoittaja jori
Vedätä taittopyörällä vähän sivuun ketjulinjaa. Ei se noin pitkällä matkalla haittaa. Rattaan pari ainakin saat lisää käyttöön. Sentin sivussa taittopyörää kuormittaa vain noin 1% ketjuvoimasta.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 19 Syys 2012, 21:58
Kirjoittaja Wacky
Sen näytti siltä että vaatis todella paljon siirtoa jos meinaa saada mahtumaan koska, paluu puoli joka on n. 10mm sivussa rissan kohdalla ei mennyt renkaan ohi ilman että otti kiinni suurimmalla takarattaalla. Eli pitäis siirtää varmaan n. 20 mm sivuun että sais toimimaan joka ei sitten taas ole enää järkevää ilman että tekee jotain edessä jotain siirtoa.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 20 Syys 2012, 14:32
Kirjoittaja Syväri
Hätäratkaisuna käy pakan modaaminen, mallia purettava esim sram pg970 ysipakka, iso spaceri kiekon puolelle ja muutama ratas välistä pois. Jos siis haluaa saman skaalan.. Onhan se toki ruma yms
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 20 Syys 2012, 14:56
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Sen näytti siltä että vaatis todella paljon siirtoa jos meinaa saada mahtumaan koska, paluu puoli joka on n. 10mm sivussa rissan kohdalla ei mennyt renkaan ohi ilman että otti kiinni suurimmalla takarattaalla. Eli pitäis siirtää varmaan n. 20 mm sivuun että sais toimimaan joka ei sitten taas ole enää järkevää ilman että tekee jotain edessä jotain siirtoa.
Ehdotan että siirrät taittopyörästöä sentin-puolitoista rungosta poispäin ja säädät takavaihtajan niin ettei mene pienimmälle vaihteelle (=suurimmalle rattaalle). Eteenpäin pitäis ketjulinjan toimia ihan ok... ja ehkä parhaiten toimis TerraCycle:n tupla-taittopyörällä tässä tapauksessa.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 20 Syys 2012, 15:29
Kirjoittaja tavasti
Ei kun tilaamaan kiekko Rohloffilla.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 22 Syys 2012, 13:27
Kirjoittaja Wacky
tavasti kirjoitti:Ei kun tilaamaan kiekko Rohloffilla.
Napavaihteisto vie mahdollisuuden nopeisiin kiekkojen vaihtoihin josta yritän pitää kiinni koska mulla on vain yksi metanrunko. Ehkä pitäis rakentaa toinen pyörä...
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 22 Syys 2012, 14:36
Kirjoittaja Nojanalle
Kokeille NuVinsiä. Jossei painolla ole niin merkitystä. 
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 22 Syys 2012, 15:37
Kirjoittaja jori
Sivuun rihtaamisen aiheuttaman vetelyongelman saat hoidettua asentamalla pyörät (etupyörän) haarukoihin hiukan vinoon. Viilaat haarukan dropoutin pohjalle korokepalan, jonka kiinnität epoksilla liimaamalla. Kiekot menevät haluttuun vinouteen helposti, mutta kapeampia renkaita käyttäessäsi voit napauttaa välipalan pois vasaralla. 17 mm offsetrihtauksen kompensoit 6,5 mm korokepalalla haarukoiden dropouttien pohjalla vasemmalla puolella pyörää. Etuhaarukassa ei kuitenkaan taida olla riittävästi tilaa vasemmalla puolella. Pitäisi puolata etukiekko pienemmälle offsetille, jolloin vinoutta tarvitaan vähemmän, kuin takapyörässä, jossa ilmeisesti tarvitset kaiken tuon 17 mm offsetin. Pyörät rullaavat kyllä samaa linjaa, mutta ovat hiukan eri kulmassa. Ketjulinjan siirtämiseksi voisit ostaa pidemmän kampikeskiön akselin, jolloin taittopyörän siirtäminen ulommas käy helpommin ja toimii paremmin. Ei ole ihan helppo tehdä noin suurta muutosta samaan runkoon tekemättä melko isoja kompromisseja. 
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 24 Syys 2012, 19:25
Kirjoittaja Wacky
Mä oon tässä pähkäillyt mitä tekisin tuon läskirenkaiden ongelmien kanssa ja päätynyt siihen että napavaihde olis paras ratkaisu. Sillä saisin ketjulinjan sellaiseksi että voin rihtauttaa kiekot keskelle jolloin ne sopii pyörään huomattavasti paremmin ja pyörä varmasti rahottuu samalla. Nykyisellään se on jotenkin epämukava ajaa vaikka toimii ihan hyvin sinällään. Mielessä painaa kokoajan se että ketju menee pienimmällä vaihteella todella läheltä erittäin kalliita renkaita joita en todellakaan halua rikkoa kyljestä ennen aikojaan.
Re: MetaPhrastic
Lähetetty: 24 Syys 2012, 19:35
Kirjoittaja Nojanalle
Yksi vaihtoehto olisi siirtää takarattaat keskemmälle runkoon ja ottaa sieltä voiman siirto yhdelle rattaalle. Eli tehdä sinne välikeskiö. Siihen malliin kun siinä Trekin nojapyörässä on. Vähän tähän malliin.Kuulostaa varmaan hullulta idealta, muut aika helpo rakentaa. 