Sivu 10/41
Sekalaista valokuvaläppää
Lähetetty: 14 Joulu 2012, 23:33
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:Jep. Lantikkahan on kans alumiinista 
Äh, tämä ei valitettavasti ole alumiinista. Oli kyllä tarkoitus muttei löytyny luovuttajia aloituskiireessä. Ei toisaalta haittaa... ei mene liian herkästi rikki kun pannuttaa sitten liian kovassa menossa.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Joulu 2012, 10:53
Kirjoittaja Wacky
Harmi että välimatkaa on niin paljon ettei koeajo onnistu ihan heti. Olis kiva päästä kokeilee miten tuo vertautuu mun läskimetaan talvisella kelillä. Pitäis vissiin hyppää junaan sen kanssa ja tulla kokeilee joskus.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Joulu 2012, 13:39
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:Harmi että välimatkaa on niin paljon ettei koeajo onnistu ihan heti. Olis kiva päästä kokeilee miten tuo vertautuu mun läskimetaan talvisella kelillä. Pitäis vissiin hyppää junaan sen kanssa ja tulla kokeilee joskus.
Hyppää vaan junaan
olis kiva kokeilla myös läskipyörästä Metaa.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Joulu 2012, 21:40
Kirjoittaja mhelander
PW:lle ja Pastorille kiitokset kannustuksesta. Ja muillekin.
Yksi jenkki epäilee ettei takahaarukan nivelen jälkeinen runko jonka alapuolella on tukipiste jousituksen kolmiolle ja takapäässä penkin ylätuki ole riittävän tukeva. Mitäs olette tästä mieltä ?
Ei ole ollu tapana tehdä tarkempia suunnitelmia tai laskelmia näistä tekeleistä mutta pohdin jo tehdessä tätä ja tulin tulokseen että suurimmat voimat tulee jousituksesta ylöspäin ja iskarin suuntaan. Ja ylöspäin tulevaa painaa alas penkin tuen kautta kuskin paino, siis se mitä takajousitus on juuri pehmentämässä. Ja kun edessäkin on joustokeula niin mun mielestä tämä ei ole oleellinen ongelma.
Ja olen yrittäny rynkyttää värkkiä mitä näillä keleillä on pystyny. Ei tunnu mikään joustavan, siis muu kuin jousitus. Saumoissa ei ollu mitään väsymisen merkkejä. Toisaalta ajoa on vasta jotain noin 200 kilsaa.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Joulu 2012, 22:11
Kirjoittaja Pastori
mhelander kirjoitti:
Yksi jenkki epäilee ettei takahaarukan nivelen jälkeinen runko jonka alapuolella on tukipiste jousituksen kolmiolle ja takapäässä penkin ylätuki ole riittävän tukeva. Mitäs olette tästä mieltä ?
Saahan ne jenkit epäillä
Mitä välii?
Täähän on prototyyppi jolla sä testaat - jos tää nyt on niin helkutin hyvä kuin vaikuttaa, niin sitten seuraavaan versioon korjattu ratkaisu. Rakkinehan on terästä. Vilkasee aina lenkille lähtiessä onko se kondiksessa vai ei. Jos menee rikki niin, niin sitten tietää sen rajan minkä korjaa. Ja hitsaamallahan se korjaantuu. Ei se nyt niin huomaamatta räpsähdä rikki että henki menisi.
Kaiken lisäksi sä nyt et ole kovin läskissa kondiksessa. Sehän vaikuttaa kanssa. Mä kattelin kesällä kun mua pari kiloo isommat pojat istui pythoniin. Sehän oli aivan lenkura koko romu, mutta sitten mun painolla se tuntui tukevalt aja ei joustanut.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Joulu 2012, 22:57
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti: Mä kattelin kesällä kun mua pari kiloo isommat pojat istui pythoniin. Sehän oli aivan lenkura koko romu, mutta sitten mun painolla se tuntui tukevalt aja ei joustanut.
Ai mie vai
kiitos pari kiloo oli kauniisti sanottu

Petri
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Joulu 2012, 23:22
Kirjoittaja mhelander
Juu näillä mennään. Kärpässarjassa tässä melkein ollaan... alle 90 kiloa kokonaispaino joka pitää rakenteiden hoidella.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 16 Joulu 2012, 13:20
Kirjoittaja mhelander
Ihan hyvin tuo tuntuu kestävän ja pelittävän. Tarkoitus on juuri talven ajoilla katsoa alkaako joku paikka bugittaan tai muuten vaatii korjausta. Jotta on alkukesästä sitten "kisakunnossa".
Tänään noin 60 kilsaa ajoja lisää paikallisten 08-lenkillä. Kaikkiaan 330 kilsaa on saanu kyytiä. Ja on vähintään yhtä nopea kuin paikallisten CC-pystärit nastarenkailla.
Pitääpäs kirmata ulos päivänvalolla ottamaan pari laadukkaampaa kuvaa härpättimestä näin muistin aikana...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 17 Joulu 2012, 13:44
Kirjoittaja mhelander
Pastori kirjoitti:Valokuvaläpät siivottu pois. Pastori
Kiitos. Alkoi se keskustelu jo melkein olla hyödyllistä. Ehkä kenties saattais olla oman aiheen arvoista. Jatketaan sitä jos/kun tulee mielenkiintoa. Varmaan lähempänä kesää kun viitsii ja pystyy kuvaamaan tuhoamatta kalustoa.
EDIT: Keskustelu valokuvista saa jatkua täällä > http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =12&t=2800 Pastori
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 17 Joulu 2012, 13:57
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Pastori kirjoitti:Valokuvaläpät siivottu pois. Pastori
Kiitos. Alkoi se keskustelu jo melkein olla hyödyllistä. Ehkä kenties saattais olla oman aiheen arvoista. Jatketaan sitä jos/kun tulee mielenkiintoa. Varmaan lähempänä kesää kun viitsii ja pystyy kuvaamaan tuhoamatta kalustoa.
EDIT: Keskustelu valokuvista saa jatkua täällä > http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =12&t=2800 Pastori
Edit: aika aikasin katkasit ketjun... höpinät kuvaamisesta alkaa vasta uuden ketjun puolen välin paikkeilta.
Koitin poimia olennaiset takaisin t :MSK
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 14 Tammi 2013, 15:08
Kirjoittaja mhelander
Tässä sitten ajokuvaa eiliseltä 71.5 km:n 08-lenkiltä, kuva otettu meren jäältä:

Aika aerodynaamiselta näyttää ajoasento, siis penkin kulma. Kädet toki on jalkojen sivulla eli ei tuulen suojassa. Noin 600 kilsaa on ajoa takana, hyvin toimii.
Nyt sitten pohtimaan milloin raskis hommata X.7 vaihtajat ja -kahvat, järkevämmän kampisetin, ehkä Conti TopContact II Winter 26" etugummin, ja vaihtaa Motonetin öljyt keulaan.
Takavaihtajaa arvon että keskihäkillä jolloin kapasiteetti riittäis soppelisti 11-32 pakalle ja 16-piikin hypylle edessä. Tämä kyllä tiputtaa triplat pois kampivalikoimista tulevaisuudessa mutta siihen ei liene tarvetta. Edelleen mietin viitsinkö tehdä nykyisiin ovaalit rattaat 25/32 ja jättää isoimman 46-piikkisen kokonaan veks. Vai hommaanko modernin jossa on vakiona 22/32/44 tms...
Fillarifoorumilla ehdottivat Redline LightWeight öljyjä, Motonetin tuote 59-3017. Vielä kun sais asiallisen tiivistekitin jostakin ja kohtuu hintaan. Toisaalta sen voi vaihtaa keväämmälläkin, notkeiden öljyjen vaihdosta olisi heti hyötyä kun nuo nykyiset mahtaa olla alkuperäset vuodelta 2005...
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 14 Tammi 2013, 16:51
Kirjoittaja Nebulus
mhelander kirjoitti:Notkeiden öljyjen vaihdosta olisi heti hyötyä kun nuo nykyiset mahtaa olla alkuperäset vuodelta 2005...
Ei sentään! Viimeksi kesällä 2008 tai 2009 vaihdettu Special Bikessä.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 14 Tammi 2013, 18:23
Kirjoittaja mhelander
Nebulus kirjoitti:mhelander kirjoitti:Notkeiden öljyjen vaihdosta olisi heti hyötyä kun nuo nykyiset mahtaa olla alkuperäset vuodelta 2005...
Ei sentään! Viimeksi kesällä 2008 tai 2009 vaihdettu Special Bikessä.
No huh. Kuitenkin lienee järkevää vaihtaa. Kun tuntuvat jähmettyvän vähän kylmemmällä kelillä... kohta lähdössä Motonettiin hakemaan pari purkkia tuota LightWeight öljyä.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Tammi 2013, 10:20
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:kohta lähdössä Motonettiin hakemaan pari purkkia tuota LightWeight öljyä.
Öljyt tuli haettua muttei vaihdettua. Unohin möykkärin lähtiessä ulkovarastoon ja meni kauppa/kyläreissulla vähän liian myöhään... ei ne kylmät öljyt olis valunu keulasta ulos muutenkaan.
Aamulla muistin sitten ottaa ulos toisen öljypullon. Voi töiden jälkeen keulaa purkaessa ihmetellä viskositeetin eroa -8 / +17 lämpötiloissa.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Lähetetty: 15 Tammi 2013, 10:28
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:Nyt sitten pohtimaan milloin raskis hommata X.7 vaihtajat ja -kahvat, järkevämmän kampisetin, ehkä Conti TopContact II Winter 26" etugummin, ja vaihtaa Motonetin öljyt keulaan.
Takavaihtajaa arvon että keskihäkillä jolloin kapasiteetti riittäis soppelisti 11-32 pakalle ja 16-piikin hypylle edessä. Tämä kyllä tiputtaa triplat pois kampivalikoimista tulevaisuudessa mutta siihen ei liene tarvetta. Edelleen mietin viitsinkö tehdä nykyisiin ovaalit rattaat 25/32 ja jättää isoimman 46-piikkisen kokonaan veks. Vai hommaanko modernin jossa on vakiona 22/32/44 tms...
Ja mitähän mä sekoilen, ei noihin vanhoihin kampiin mene keskelle 32-piikkinen kun BCD on 110...
Ja sitten tuli vihdoin painettua nappia ja tilattua tähän kunnon vaihteisto: SRAM X.7 indeksikahvat, keskihäkkinen takavaihtaja ja X.5 3x9 etuvaihtaja. Pakka vaihtuu 9-vaihteiseen 11-32 malliseen jonka viime keväänä MP:hen hommasin, ketjuhan on jo valmiiksi 9-vaihteisen.
Odotellessa vois tehdä 10% ovaalit ketjurattaat 25/34/41, tai jättää suurimman tekemättä. Pitää laskeskella välityslaskureilla missä on järkeä, pienin 110 BCD:lle on 10% ovaalina 34-piikkinen...
Tai jatkaa haaveilua wiksummasta keskiökampisarjasta, näissä 29er vehkeissä triplat on nykyään 20/30/40 lehdykäisillä, tai siis oli kun nyt mennään 1x9/10/11 vaihteistoilla joihin en lähde rahojani haaskaamaan.