Sivu 10/16

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 10 Joulu 2021, 19:12
Kirjoittaja Polkumies

Telttapatja kuulostaa hyvältä, mutta mitenkäs pinnan karheus vaikuttaa aerodynamiikkaan?

Mietin juuri jotain jumppapallon kaltaista, mutta koko kinnerin kokoista. Kumimainen kupla (ehkä liimattu ruotoihin), joka paineistetaan muotoonsa.

löysänä.jpg
löysänä.jpg (30.39 KiB) Katsottu 1596 kertaa
paineistettuna.jpg

Toimisiko sääpallo? EBaysta n. 25€.

Tässä on vielä aikaa suunnitella. Rakentamaan en pääse varmaan ennen kesää.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 10 Joulu 2021, 23:23
Kirjoittaja Polkumies

Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 07:50
Kirjoittaja jooseha

Ilmapallon päälle laminoimalla saat kyllä pyöreän muodon, mutta se on vielä kaukana kinneristä :roll:


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 09:13
Kirjoittaja PW

http://www.recumbents.com/mars/pages/pr ... zmain.html
Telttapatjakaterakentelijan "raamattu" löytynee linkin takaa. John Tetz on kattanut useamman pyörän patjalla.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 09:21
Kirjoittaja PW

Kuva
Laitoin tuon Härskin linkkaaman, levystä ilman muotteja tehdyn kinnerin kuvan tähän näkösälle. Rakentaja siis nimimerkki JEF-40, tämä lienee viimeinen hänen rakentamansa tällä systeemillä mutta ei ainut.
muok. en tiedä onko keulan teossa käytetty jotain muottia? Saavi, pata, pulkka, ilmapallo - mitä näitä nyt on :mrgreen:


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 13:12
Kirjoittaja Vilijami

Täältä foorumilta saattais vielä löytyä tarpeettomia etukatteita, joissa ois valmis keulan muoto. Taitaa Sakarilla olla ainoastaan käytössä?

Kuva


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 13:23
Kirjoittaja Nojanalle

Ei ole Sakarilla , Tamperetta kohti muistaakseni lähti aikanaan . Oli mulla hetken välivarastossa. :mrgreen:


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 13:42
Kirjoittaja samuel
Nojanalle kirjoitti: 11 Joulu 2021, 13:23

Ei ole Sakarilla , Tamperetta kohti muistaakseni lähti aikanaan . Oli mulla hetken välivarastossa. :mrgreen:

HEP!
Siirtyi minulle tallintäytteeksi, ilman muuta saa tulla hakeen. Jollain aikataululla siirtyy menojen mukaan hämeenlinna-forssa-kuopio akselille.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 14:02
Kirjoittaja Polkumies

https://youtube.com/watch?v=SSAHw29vmdY

kate.jpg
kate.jpg (78.22 KiB) Katsottu 1451 kertaa

Kuten tämä, mutta jos kangas olisi ilmatiivistä, paineella voisi korjata roikkumisen.

Toimisi varmaan täydellisesti putkella (suoralla ympyrälieriöllä), mutta seinämäjännitys riippuu säteestä, joten paine venyttäisi loivemmin kaarevia kohtia enemmän kuin tiukemmin kaarevia.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 16:25
Kirjoittaja jori

Ei ole painevoimat kiinni kaarevuussäteestä, vain vaikutuspinta-alasta. Jos tarkoitat kattilakaavan kalvojännitystä, se riippuu poikkileikkauksen halkaisijasta, josta voi saaka sen vaikutelman, että se riippuu kaarevuudesta. Jännitys riippu kuitenkin halkaisijasta vain koska halkaisijasta riippuu myös pinta-ala, jolla paine vaikuttaa. Putkimainen paineastia, kuten tuo ilmapallo tuolla ylempänä, ei muutu palloksi ennen kuin putken halkaisija kasvaa niin suureksi, että päädyt ulottuvat toisiinsa. Lieriön tangentin suuntainen jännitys on sama kuin pallossa. Pituussuuntainen vain puolet siitä.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 18:08
Kirjoittaja Polkumies
jori kirjoitti: 11 Joulu 2021, 16:25

Ei ole painevoimat kiinni kaarevuussäteestä, vain vaikutuspinta-alasta. Jos tarkoitat kattilakaavan kalvojännitystä, se riippuu poikkileikkauksen halkaisijasta, josta voi saaka sen vaikutelman, että se riippuu kaarevuudesta. Jännitys riippu kuitenkin halkaisijasta vain koska halkaisijasta riippuu myös pinta-ala, jolla paine vaikuttaa. Putkimainen paineastia, kuten tuo ilmapallo tuolla ylempänä, ei muutu palloksi ennen kuin putken halkaisija kasvaa niin suureksi, että päädyt ulottuvat toisiinsa. Lieriön tangentin suuntainen jännitys on sama kuin pallossa. Pituussuuntainen vain puolet siitä.

Mietin sitä T = PR, seinämäjännitys = paine * putken halkaisija. Joka tapauksessa myös pinta-ala on pienempi, jos kaarevuus on tiukempi. Mitä käy tällaiselle rakenteelle, kun pinnalle on levitetty tasalaatuinen joustava kangas ja sisäpuoli paineistetaan:

kangas.jpg

Saavutetaanko jollain paineella kartiopinta, vai venyykö taaempien ruotojen välinen kangas kuperaksi (kahteen suuntaan) ennen kuin etummaisten välinen edes suoristuu koverasta (satulapinnasta)? Kangas olisi liimattu keskimmäiseen ruotoon.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 18:28
Kirjoittaja PW

Tarviiko tuota paineistaa jos vaan kiristää toisesta päästä? Jos tarttee muotoilua, siinä vois käyttää pitkittäis kaaria, antamassa muotoa. Kangaskatteisen kinnerin kun tein siinä oli ideana, että kangas kiristyy kuskin nojatessa penkkiin.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 11 Joulu 2021, 18:57
Kirjoittaja jori

PItää muistaa, että tuota pintakalvoa voi kiristää moneen suuntaan. VÄhintään pitkittäin ja poikittain. Paineella ja kiristyksillä saa hienoja juohevia muotoja lähes millaisia tahansa.


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 13 Joulu 2021, 14:24
Kirjoittaja Polkumies

Kuinka iso istuimen ja poljinkeskiön korkeusero kinnereissä yleensä on?


Re: Yksinkertainen katettu nojapyörä

Lähetetty: 13 Joulu 2021, 16:04
Kirjoittaja Vilijami
Polkumies kirjoitti: 13 Joulu 2021, 14:24

Kuinka iso istuimen ja poljinkeskiön korkeusero kinnereissä yleensä on?

En oo mitannut tehdaskinnereitä, mutta omissa pyörissäni olen todennut parhaaksi kompromissiksi, kun kampikeskiö on 140mm korkeammalla kuin penkki. Alempana voimantuotto heikkenee ja ylempänä asento tuntuu tukalalta. Nojakulmat on pyörissäni kinneriluokkaa, eli ei hirveän loivia. Kinneristä ei näe ulos, jos makaa ihan vaakasuorassa.

Kampien pituus vaikuttaa myös optimaaliseen kampikeskiön korkeuteen, tuo mun suositus on 140mm kammille, eli poljin on ala-asennossa penkin tasalla.